اولين جلسهی كميتهی نمايش چهارمين جشنواره آثارو توليدات مراکز استانی برگزارشد
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور استانها ومجلس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ابتدای اين نشست، سينا دلشادی به عنوان دبير كميتهی نمايش، با اشاره به دستور جلسه، اظهار داشت: بررسی راهكارهای ويژه براي جلب بيشترين مشاركت مراكز استانی و بحث تعيين ساختاری هيات داوران و چگونگی داوری از جمله بحثهايی است كه در اين جلسه به شور گذاشته میشود.
وی ادامه داد: تئاتر مراكز استانهای حوزه هنری از ظرفيت بینظيری برخوردار است كه به سختی بتوان در انواع و گونههای مختلف آن، فقط يك اثر را به عنوان برگزيده، معرفي كرد. از اين رو كار داوری سخت میشود و بايد تمهيدی انديشيد تا نحوهی انتخاب، بدون حاشيه، به بهترين شكل صورت گيرد.
جشنواره آثار و توليدات میتواند در حوزه هنری جريان ساز باشد
رييس حوزه هنری استان مازندران خاطرنشان كرد: يادمان باشد جشنوارهي توليدات استانهای حوزه هنری، رقيب هيچ جشنوارهای در حوزه هنری نيست؛ بلكه اين رويداد، منجسمكنندهی همهی جشنوارههايی است كه در رشتههای مختلف در حوزه هنری برگزار میشود. اين رويداد، به نوعی يک رونمايی از ماحصل بهترين توليدات حوزه هنری است كه قرار است از ميان آنها برگزيدهای نيز معرفی شود. بنابراين اثر برگزيده بايد از هر نظر با ارزشهای مورد تاييد حوزه هنری- به لحاظ فنی و محتوا- همسو باشد. به عبارتی اثر برگزيده بايد به عنوان اثر معيار و مورد تاييد حوزه هنری، معرفی شود.
دلشادی همچنين با بيان اينكه جشنوارهی توليدات میتواند در حوزه هنری جريان ساز باشد تصريح كرد: اجرا نمايشهای مراكز استانی، در استانهای همجوار از جمله طرحهايی است كه براي اجرايی شدندش كمتر اقدامات عملی ديدهايم. تئاتر استانها اين ظرفيت و امكان را دارند تا در ديگر شهرها- و حتی شهرهای كوچكتر- اجرای عمومي داشته باشند تا طيف بيشتری از عموم مردم بتوانند از توليدات نمايشی حوزه هنری استفاده كنند. هر چه از ظرفيت نمايشی حوزه هنری استفادهی بهينه شود، اهداف حوزه هنری، بيشتر محقق میشود.
جشنوارهی توليدات میتواند بر اهميت و قوت آثار توليد شدهی استانی صحه بگذارد
در ادامهی اين نشست، دكتر رحمت امينی؛ مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنری؛ به عنوان مشاور كميتهی نمايش، با اشاره به نزديكی نظراتش با سينا دلشادي گفت: جشنوارهی توليدات میتواند بر اهميت و قوت آثار توليد شدهی استانی صحه بگذارد. در سال گذشته در بيست و سومين جشنوارهي سراسري تئاتر سوره ماه، بيشترين عناوين و جوايز نصيب توليدات استانی شد. حتما در جريان هستيد كه اين احتمال وجود داشت تا جشنوارهی تئاتر سوره ماه به صورت دوسالانه برگزار شود، مخالفت بنده با اين تصميم بيشتر به خاطر استانها بود. معتقدم يكي از عرصههای عرضهاندام توليدات نمايشی استانها جشنوارهی سوره ماه است كه انصافا در سالهای اخير، آثار استانها در آن خوش درخشيدهاند.
امينی در بخش ديگري از صحبتهای خود دربارهی انتخاب آثار جشنوارهی توليدات آثار استانهای حوزه هنری، اظهار داشت: به نظر میرسد بايد بعد از بازبينی فيلم آثار متقاضی، نمايشهای منتخب به صورت حضوري نيز مورد بازبينی قرار گيرند. چراكه ممكن است ما شاهد فيلم خوبی از اجراي يك گروه نمايشيی باشيم اما اين گروه نمايشی در حال حاضر امكان اجرای آن نمايش را با همان كيفيت نداشته باشد. چون وقتي نمايشی از اجراي عموم و شرايط اول توليد خود دور میشود، احتمال پراكندگی اعضای گروه وجود دارد و ممكن است اجرا آن نمايش، به تمرين دوبارهای نياز داشته باشد.
در ادامه، فريبرز شيرينی؛ مسوول كميتهی داوران جشنواره؛ نيز اظهار داشت: با توجه به این که مسير و حركت جشنواره در تعاريف مشخص شده، آهنگ رشد آثار اين رويداد، كامل مشخص و محسوس است و معتقدم ارتقاء سطح آثار در اين سالها قابل تامل بوده. لذا همين مسئله كار داوري را سختتر میكند و سعی نيز بر اين است تا اين امر، بدون ابهام به بهترين شكل، انجام گيرد.
وی با بيان اينكه بايد شيوه، شاخصه و تركيب داوری مورد بحث و توجه باشد تاكيد كرد: بايد تركيب داوری به گونهای باشد كه هيچگونه شائبه و ابهامی به وجود نياد. در دورهی پيش گرچه زمزمههايی در اين زمينه ايجاد شد اما شهادت میدهم مسئولين در دورهی گذشته در بحث داوری بسيار امانتدار بودند. انشااله در اين دوره توجهات ويژه مبذول میشود تا هيچ ابهامی در اين زمينه پيش نيايد.
اجرای تولیدان نمایشی استانها در مراكز استانی ديگر
جواد رفاهی؛ رييس حوزه هنری استان خراسان رضوی؛ نيز طي سخناني با ارائهی اين پيشنهاد كه بهتر است در بازبينیها از پيشكسوتان هم استفاده شود گفت: خوب است كه براي انتخاب آثار منتخب، آرشيو توليدات دو سال گذشته به دقت بررسی شود. شايد اثر خوبی در دوسال قبل توليد شده كه در زمان خود فرصت ديده شدن پيدا نكرده باشد. جشنوارهی توليدات، فرصت خوبی برای ديدن توليدات خوب حوزه هنری است. از سوی ديگر پيشنهادم اين است كه برای اجرای نمايشهای استانها در مراكز استانی ديگر، برنامهی مشخصی طرح شود و هيچ اشكالی ندارد اگر برای اين مهم هزينه كنيم. به هر حال اگر استان توليدكننده و استان ميزبان، هر دو هزينهی اين اقدام را بر عهده بگيرند، به نتيجهي دلخواه، نزديک میشويم.
استفاده از ظرفیت های سایر استانها در مراکز استانی دیگر
در ادامهی اين نشست، رضا ميرزايی؛ رييس حوزه هنری استان مركزي؛ با بيان سخناني ضمن تاييد پيشنهادهای دكتر اميني و نيز طرح اجرای نمايشها در استانهای همجوار توضيح داد: متاسفانه نگاه غلطی شكل گرفته كه استانها بايد فقط از بضاعت استانی خود استفاده كنند. به نظرم اين نگاه بايد شكسته شود. معتقدم اگر استانها بتوانند از ظرفيت ديگر مراكز استانی استفاده كنند، آهنگ رشد توليدات- به لحاظ كيفي و كمي- هماهنگتر خواهد شد. اگر نگاه هنرمند محوری را در ميزبانی از نمايشها و توليدات مراكز استانی حذف كنيم و در هزينهی اجراي نمايشها، تعاملي بين استانها به وجود آيد، مسلما در تحقق اهداف حوزه هنی موفقتر بودهايم.
مردم از حوزه هنری توقع اجراي نمايش خوب و كامل را دارند
انوشیروان پيشدار؛ سرپرست حوزه هنری استان هرمزگان؛ نيز با تاكيد بر اين نكته كه هنر نمايش، هنر پرهزينهای است، گفت: در تاثيرگزاري هنر تئاتر بحثی نيست اما هنر تئاتر، هنر پر خرجي است. به طور مثال در استان هرمزگان ظرفيت و توانمندی هنرمندان و نيز علاقهمندی مخاطبان بسيار بالا است و البته مردم هم از حوزه هنری، تئاتر خوب میخواهند اما مشكل كمبود بودجه و اعتبارات گاهي ما را از شرايط مطلوب دور میكند. همانطور هم كه میدانيد برخی از مراكز استانی سالن اجرا در اختيار ندارند. بحث اجرای توليدات نمايشی در استانهای همجوار از جمله موضوعاتی است كه بايد با دقت بيشتري به آن پرداخت. اگر تهميدات لازم براي توازن اجراي توليدات نمايشی مراكز استانی اخذ شود، رضايتمندی از هر جهت بيشتر حاصل میشود. چرا كه همانطور كه گفتم مردم از حوزه هنری توقع اجراي نمايش خوب و كامل دارند و اجراي نمايشها در استانهاي مختلف نيز باعث ارتقاء كيفی آثار خواهد شد.
اجرای آثار برگزيده و برتر حوزه هنری در كشورهاي فارسی زبان
محمدصادق كوچکزاده؛ رييس حوزه هنری استان يزد؛ نيز در ادامهي صحبتهای پيشدار، اظهار داشت: تئاتر هنر پر هزينهای است اما واقعيت اين است كه حوزه هنری نيز با هنرمندانی كار میكند كه با عشق و علاقه فعاليت كرده و میكنند و ما كمتر توانستهايم به لحاظ مالی تامينكنندهی نيازها باشيم. به هر حال بايد كيفيت، در گفته و عمل، نمود داشته باشد. ضمن اينكه به نظر میرسد در جشنوارهی توليدات، شأن رقابت كمتر مورد نظر است. اگر قرار باشد انگيزه فقط رقابت باشد پس فرق اين رويداد با جشنوارهی سوره ماه چيست؟ اين نكتهاي است بايد مد نظر باشد.
وي همچنين پيشنهاد داد آثار برگزيده و برتر حوزه هنری بتوانند در كشورهاي فارسی زبان و حتي كشورهای عربي اجراي عموم داشته باشند.
سينا دلشادی نيز ضمن استقبال از نظرات مطرح شده، گفت: آثار منتخب و برگزيدهی جشنوارهی توليدات به نوعی معرف نگاه و انديشهي ماست. از سوي ديگر در كنار توجه به تكنيک و محتوا بايد به وجود عناصر بومی و فولكلور نيز توجه شود. چراكه به قول يكي از بزرگان، براي جهانی شدن بايد ابتدا، بومی باشيم.
دلشادی همچنين تركيب داوری در بخش بازبيني را متشكل از يك مدير متخصص، يك كارشناس استانی و يک نماينده از مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنری پيشنهاد كرد.
رحمت امينی نيز در پايان ابراز اميدواری كرد كه شرايط توليد و اجرا نمايش در مراكز استاني راحتتر انجام گيرد و تلاش شود تا با ساخت سالنهای ارزان قيمت، شرايط اجرای عموم هنرمندان حوزه هنری نيز سهلتر شود.
گفتني است توحيد معصومی مسئول امور استانهای مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنری؛ ياسر محمودی مسئول دبيرخانهی كميتهي نمايش و ربيعی مسئول دبيرخانهی چهارمين جشنوارهی توليدات استانهای حوزه هنری نيز در اين جلسه حضور داشتند.
خاطرنشان میشود چهارمين جشنوارهی توليدات استانهای حوزه هنری از 7 تا 9 مهرماه سال جاری در بخشهای مختلف از جمله نمايش، به میزبانی شهر اصفهان برگزار میشود.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


