نشست تخصصی داستان و داستان خوانی برگزار شد




علیرضا لبش/شست تخصصی «داستان و واقعیت» در سومین روز جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری صبح امروز با سخنرانی محمدکاظم مزینانی در سالن پلاتوی مجموعه فرهنگی انتظار کرمانشاه برگزار شد.
مزینانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه تصور وی از واقعیت در داستان، حقیقتی است ناب، که به خودی خود دارای قصه و داستان است، گفت: در داستان باید نگاه وجود داشته باشد. نگاه به این معنی که وقتی یک واقعیت تاریخی را می خوانیم باید آنقدر با آن زندگی کنیم تا بتوانیم به نگاه تازه ای در آن برسیم.هر چه نگاه متفاوت تر باشد، داستان متفاوت تر و خلاقانه تر شکل می گیرد.
وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم از یک واقعیت تاریخی در داستان بهره ببریم، باید تا اندازه‌ای با آن مأنوس شویم که نگاه ما به آن واقعه تاریخی موید نکته تازه‌ای باشد. نویسنده در واقع باید با تاریخ زندگی کند و در کنار آن با استعاره و تخیل حادثه تاریخی را برای حضور در داستان فتح کند.
نویسنده رمان «شاه بی‌شین» افزود: نگاه در داستان امری است که شخصیت نویسنده و داستان را شکل می‌دهد و هرچه متفاوت‌تر باشد، داستان نیز خلاقانه‌تر خواهد بود. این نگاه است که داستان را در نهایت جادو می‌کند و از یک واقعیت خشک تاریخی، واقعیتی ناب می‌سازد.
وی ادامه داد: داستان برای من چیزی جز زبان نیست. واقعیت ناب را باید از منشور زبان عبور داد و با پرداخت داستانی در نهایت داستان را جذاب و خواندنی کرد. زبان ما نیز فارسی است که آکنده است از مَجاز و تخیل که تا آن را نشناسیم، نمی‌توانیم به خلق اثری خلاقانه نائل شویم. این زبان ظرفیت‌های کشف نشده داستانی بالایی دارد و پرداخت داستانی صحیح با آن بدون شک می‌تواند جذابیت قابل توجهی داشته باشد.
مزینانی افزود: زبان امروز ما در داستان‌نویسی به زبان ژورنالیستی و دارای کژتابی نزدیک شده که تخیل را بر نمی تابد؛ زبانی است که در رسانه ها و تلویزیون رواج دارد و برای خلق داستان بسیار مخرب است. باید برای تالیف داستان به سمت کشف زبان خاص داستان‌نویسی برویم، باید ریتم‌ها و ضرباهنگ‌های داستانی را به خوبی کشف کنیم و این به معنی توجه بیشتر ما به پژوهش و مطالعه در حوزه داستان است.زبانی که امروزه نسل جوان با آن درگیر است، مانع داستان نویسی است و با آن نمی توان به کشف و شهود پرداخت.
وی اشاره کرد: در نوشتن شاه بی شین متوجه شدم تا زبان مناسب سوژه را پیدا نکنم، هر چقدر هم خوش ذوقی و تخیل به کار برم ، سوژه و داستان از بین می رود. زاویه دوم شخص در نگارش شاه بی شین به این دلیل انتخاب شد که فاصله نزدیکی با سوژه داشته باشم، سوژه را لمس کنم و با آن دیالوگ برقرار کنم و این ترفندی است برای داخل کردن موضوعات تکراری و نخ نما شده در حوزه داستان.
این نویسنده در پایان گفت: واقعیت داستانی، بازتولید یک حادثه بیرونی است و زبان ظرفیت و فضایی است که این واقعیت را کشف و ارائه می‌کند.




قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره