نشست تخصصی نمایش با حضور رحمت امینی برگزار شد
چهارشنبه بیست و هفتم اردیبهشت، همزمان با سومین روز سومین جشنواره تولیدات مراکز استانی، نشستی با عنوان «نشست تخصصی نمایش و تقدیر از نفرات برتر» ساعت یازده برگزار شد. در این نشست علاوه بر هنرمندان استان ها دکتر رحمت امینی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، دکتر حسن دولت آبادی رئیس دفتر مطالعات تئاتر کودک حوزه هنری، سینا دلشادی و سید مسعود موسوی حضور داشتند. قبل از شروع رسمی این نشست مهدی دریایی از استان مرکزی، مجلس «سقاخانه اسماعیل طلایی» را نقالی کرد.
با رنج شهرستانی ها آشنا هستم
دکتر رحمت امینی، با توجه به این که به تازگی سمت ریاست مرکز هنرهای نمایشی حوزه را تصاحب کرده است، به تشریح برنامه های خود در سال جاری پرداخت. وی گفت: می خواهم در این نشست از کلی گویی و شعار پرهیز داشته باشم. ما در این سال باید با گام هایی کوچک تر اما موثر پیش برویم. پرداختن به تئاتر شهرستان ها در برنامه های ما اهمیت ویژه ای دارد، من به این اعتقاد دارم و نتیجه اش را خواهید دید، چراکه من به واسطه پیشینه ام با رنج شهرستانی ها آشنا هستم و اعتقاد دارم که اتفاقات شایسته ای که در پایتخت صورت می گیرد متعاقب تلاش شهرستانی ها است.
وی پس از تاکید بر این نکته که مثلث تئاتر، سه راس، شامل تئاتر دانشگاهی، تناتر استان ها و تئاتر پایتخت دارد، بر چرایی ضروت تولید تئاتر در حوزه تاکید کرد و افزود: کسانی که در حوزه تئاتر کار می کنند، کار دشوارتری دارند چرا که باید ضرورت کار کردن در حوزه را بداند، من همواره تاکید دارم که ما باید تئاتر را برای مخاطب تدارک ببینیم نه تنها تئاتری ها و ان ها که به نوعی با تئاتر ارتباط دارند، باید همه اقشار اجتماع را مد نظر داشت لذا باید کارهایی که ارائه می شوند باید به لحاظ کیفی مطلوب و قابل قبول باشند. مسئله مهم دیگر این است که تئاتری که در حوزه تولید می شود باید مرزهای عمیق اخلاقی و انسانی را مد نظر قرار دهد این مرزها همان هایی هستند که در تمام ادیان و از جمله اسلام سفارش شده اند.
وی در رعایت جنبه های اخلاقی، تاکید بر مضامین خانوادگی را هم خاطرنشان و تصریح کرد: بحث مهم دیگر تئاتر کودک است که امسال یکی از اساسی ترین محورهای کار ماست و وقتی این حوزه به اولویت های ما اضافه می شود کار سخت تر می شود چراکه کسی که می خواهد تئاتر کودک کار کند باید هم کودکان و نیازهای آن هارا بشناسد و تئاتر را.
امینی در ادامه به تفصیل، تغییراتی را که در برگزاری نهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر ماه اعمال خواهد شد را تشریح کرد. وی گفت: در جشنواره امسال اولویت بر متونی ست که تا به حال در هیچ جشنواره ای اجرا نشده و اجرای عمومی هم نداشته اند البته باید بر واژه اولویت تاکید داشته باشد چراکه ممکن است برخی آثار را بتوان از این قاعده مستثنا کرد، چراکه مشکل عمده ما در تئاترامروز متن است وباید بر انتخاب متون قوی تاکید کرد.
وی شکل تازه ای که برای گزینش آثار در این دوره جشنواره تعریف شده است را به تفصیل شرح داد و تصریح کرد: این ها کارهایی تازه هستند که باید تئاتری ها در تحقق آن ها ما را یاری کنند، من از شما کمک می خواهم من هم انسان هستم و ممکن است اشتباه کنم.
حوزه، جلوه گاه تئاتر کودک
در ادامه این نشست، دلشادی طی طرح یک سوال، با این مضمون که کارکردهای تئاتر کودک برای تربیت جامعه و همچنین آماده کردن زیرساخت های تئاتر بزرگسال چگونه است، ادامه بحث را به دکتر دولت آبادی واگذار کرد. دولت آبادی پاسخ داد:
من در طی سال های فعالیتم در دفتر تئاتر کودک حوزه همواره سعی کرده ام تا تلاش های موردی، استمرار یابند، در این رابطه اتفاقاتی هم افتاده است که تا به حال رسانه ای نشده است. در سال گذشته برای اولین بار، تئاتر کودک به جشنواره تئاتر ماه وارد شد و تعداد قابل توجهی از آثار در تهران و شهرستان ها اجرا شدند.همچنین برای اولین بار عقد قرارداد متداول شده است. مورد دیگری که می توان اشاره کرد، این که در تدارک مسابقه ای برای نمایشنامه نویسی کودک هستیم برای کسانی که تا به حال هیچ نمایشنامه ای را به چاپ نرسانده اند.
وی در پایان به معرفی اجمال تعدادی کتاب، در حوزه تئاتر کودک پرداخت که خود تالیف کرده که توسط انتشارات سوره مهر در حال گسترش و کاربردی شدن هستند. دولت آبادی همچنین از علاقه مندان به تئاتر کودک برای همکاری و مساعدت در حوزه تئاتر کودک دعوت به عمل آورد و از حضور ایشان در دفتر تئاتر کودک حوزه هنری استبقال کرد.
جای خالی خلاقیت
دلشادی ادامه بحث را حول کاربردی کردن تئاتر به موسوی واگذار کرد. موسوی بر این مهم تاکید کرد امروزه در تئاتر حرف اول را نویسنده، بازگر یا طراح صحنه نمی زنند بلکه این مهم بر عهده کارگردان است. وی در شرح چرایی این مساله گفت: امروز تئاتر از حالت تک رسانه ای خود خارج شده و مولتی مدیا شده است، از این جهت باید یک هماهنگ کننده وجود داشته باشد تا تمام عناصر را به خوبی در کنار هم قرار دهد، این عمل حتما باید با خلاقیت توام باشد. در کاهای امسال جای خلاقیت خالی بود. ما باید بیشتر تلاش کنیم و با علم روز پیش برویم.
وی با ارائه تعداد قابل توجهی مثال در شکل خلاقیت ورزی از آثار برشت و دیگران و همچنین تاکید بر این مهم که سه عنصر پزوهش، آموزش و عمل، عوامل تحقق خلاقیت هستند، مباحث خود را تمام کرد.
در پایان نشست و قبل از اعلام برگزیدگان، دکتر امینی توضیحات بیشتری در باب چگونگی عملی کردن راهبردهای خود ارائه کرد.
برگزیدگان هنرهای نمایشی، در رتبه های دوم و سوم، اعلام شدند و جوایز خود را دریافت کردند.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


