گامی به پيش در وادی هنر


از دیرباز اصفهان شاهد هنر اساتید برجسته نقاشی و طراحی بوده است، نقاشی با آب و خاک این شهر عجین شده و سر از دیوارها ، مناره ها و گنبدها و معماری اصفهان درآورده تا همه جا را آذین بخشد. این هنر از گذشته مراحل مختلفی را طی کرده و از شیوه سنتی خود به دنیای مدرن گام برداشته و هنوزهم اصفهان را می توان با طرح ها و رنگ های خود در نمایشگاه ها به نظاره نشست.
علی قطبی متولد 1353 طراح ونقاش می باشد و دارای تحصیلات آکادمیک در رشته هنرهای تجسمی است و بیش از بیست سال است که در این زمینه فعالیت می کند. وی یکی از مدرسان برجسته حوزه هنری استان اصفهان است که تاکنون هفت نمایشگاه انفرادی برپانموده و در بیش از 50 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. از جمله این نمایشگاه ها می توان به نمایشگاه منتخبین هنرمندان اصفهان ۱۳۸۳ موزه هنر های معاصر اصفهان، دومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی مجموعه فرهنگی هنری صبا تهران، همایش بین المللی هنر نبوی موزه هنر های معاصر اصفهان، سومین جشنواره هنر های تجسمی فجر صبا تهران، دومین جشنواره بین المللی هنر مقاومت تهران فرهنگستان صبا، نقاشی معاصر اصفهان ۱۳۸۹ مجموعه فرهنگی هنری صبا تهران، هنرمندان اصفهان کاخ موزه گلستان، نمایشگاه طراحی کتابخانه ملی عشق آباد ترکمنستان اشاره کرد.
قطبی همچنین موفق به کسب رتبه دوم چهارمین جشنواره هنر های تجسمی جوانان کشور ۱۳۷۰ در رشته حجم سازی و کسب رتبه اول در رشته حجم و فضا در نخستین دوره آموزشی هنر های تجسمی جوانان ۱۳۷۱ شده است.
قطبی در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره تولیدات گامی است مثبت به چند دلیل یک نزدیک شدن هنرمندان به همدیگرو آشنایی بیشتر آنها وایجاد فرصتی برای کنار هم بودن دوم نزدیک تر شدن هنرمندان با مسئولین و برقراری ارتباطی صمیمی تر سوم فرصتی برای کسب تجارب جدید و آشنایی هنرمندان رشته های مختلف با یکدیگر چهارم فرصتی برای بروز استعداد های هنرمندان جوان در سطح کشور پنجم ایجاد رقابتی سالم ودوستانه.
و در نهایت برای تمامی هنرمندان آرزوی گامی دیگر به جلو در وادی هنر و ارتباطات صمیمانه فرهنگی که باعث رشد است را دارم و معتقدم زحمات همه عزیزان قابل تقدیراست.









قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره