در جستجوی جهان انتزاعی میان ماده و روح
یکی از گرایشات رایج در نقاشی معاصر ایران، نقاشی براساس نقاشی سنتی ایران(مینیاتور یا به اصطلاح نگارگری)میباشد.مینیاتورسازی معاصر ایران،اگرچه تفاوتهای عمده و بنیانیای با شیوهء سنتی و به قولی اصلی خود دارد اما در هر حال،به دلایل چندی،ادامهء همان مینیاتور قدیم ایران محسوب میشود.
آنچه موجب تفاوت عمده مینیاتور معاصر با شیوهء سنتیاش میشود نه تنها در تغییر قطع و اندازه نقاشی از کوچک به بزرگ،رها شدن آن از همراهی با کتاب و مهمتر از آنها،وارد نمودن ویژگیهای نقاشی ناتورالیستی نظیر پرسپکتیو،نور،حجمپردازی، آناتومی و...میباشد،بلکه این تفاوت در انتخاب موضوع و مضامین و محتوای آثار نیز خود را نشان میدهد
مینیاتور قدیم ایران،یا چنانچه امروزه میگویند «نگارگری»یا«نقاشی سنتی ایران»،تا اواخر دورهء صفویان به حیات خود ادامه داد و در آنزمان با نفوذ تمدن غربی و رویکرد دربار و اشراف به نقاشی غربی که حامیان اصلی آن بودند از یکسو و خود هنرمندان از سوی دیگر،هر روز گامی به عقب نشست و به انحطاط گرائید.در حقیقت،حضور قدرتمند رضا عباسی،نقطه پایان آن بود.
در نقاشی سنتی ایران،ما به جای جهان عینی با جهان تخیل و تمثیل روبروئیم.این جهان جائی است که در آن هیچگاه هنرمند آفرینندهء آن،تسلیم واقعیتهای بصری جهان ماده نشده،بلکه در آن پیوسته در جستجوی جهان انتزاعی میان ماده و روح میباشد.او هرگز از روی طبیعت اطراف نقاشی نمیکند و هرگز درصدد بازنمایی جهان عینی و طبیعت محسوس نیست،هرچند که از عناصر واقعی جهان اطراف خویش وام گرفته و آنها را باهم ترکیب میکند.هنرمند ایرانی دنیائی خلق میکند که پیش از آنکه واقعی باشد،خیالی و ذهنی است.ازاینروست که رنگها،عناصر و اشیاء شکل واقعی خود را ندارند بلکه خیالی هستند
بهطور کلی،مهمترین ویژگیهای نقاشی سنتی ایران که برتری جهان تخیلی بر جهانی عینی و محسوس اصل مهم آن محسوب میشود عبارتند از: عدم وجود پرسپکتیو و عمقنمایی؛به کارگیری شیوهای خاص برای نشان دادن فضا که در آن صحنه و فضا از پائین به بالا گسترش مییابد به جای پرسپکتیو غربی،عدم تعیین منبع نور در صحنه یا به عبارتی دیگر گستردگی نور؛استفاده از رنگهای تخت،یکنواخت،متنوع،درخشان و تمثیلی؛عدم تأکید روی بدن انسان؛اهمیت دادن یکسان به طبیعت و انسان؛سادهسازی فرمها و عدم توجه به آناتومی؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) عدم شبیهسازی؛عدم حجمپردازی و سایه روشن؛ عدم وجود زمان مادی،شکست زمان و همزمانی حوادث؛شکست مکان یا به عبارت دیگر شکست معماری و طبیعت؛همراهی با متون ادبی،عرفانی و رزمی؛به کارگیری نقوش تزئینی خاص و...
تقریبا تمامی یا اغلب این خصوصیات،هنگام تجدید حیات این نقاشی در 70-60 سال اخیر،با توجه به گرایش عمیق جامعهء هنری ایران به نقاشی ناتورالیستی غربی و حاکمیت اصول این نقاشی بهطور کلی درهم ریختند:پرسپکتیو و عمقنمائی، خود را کموبیش در آثار نشان داد؛زمان مادی و نور طبیعی در آثار برخی از نقاشان بروز یافت؛گرایش به سایه روشن و حجمپردازی زیاد شد؛توجه به پیکر انسان و رعایت آناتومی بیش از پیش اهمیت یافت؛و...
آثار مینیاتور معاصر ایران به دو صورت کلی بروز کرده و میکند:1-تصاویری که اشعار عرفانی و رزمی شاعران قدیم ایران را در کتابها همراهی میکند که معمولا این کتب نیز در تیتراژ قابل توجه چاپ و منتشر میشوند.2-تابلوهای مستقل؛که منبع الهام اغلب این آثار نیز همین اشعار هستند،خصوصا اشعار حماسی-تاریخی فردوسی،و عرفانی-فلسفی حافظ و خیام و نظامی و...در هر دو صورت،برخی از این آثار به صورت پوستر و کارت پستال منتشر میشوند.
صورت اوّل قضیه نیز خود به دو صورت انجام میگیرد:الف-نقاش مینیاتوریست،براساس سفارش ناشر یا مؤسسهای،جهت دیوان اشعار یکی از شاعران تصاویر موردنظر را میسازد.از آنجا که هرگز شعری را نمیتوان دقیقا معنا کرد،تصاویر بیشماری را به مفاهیمی که در آن پنهان است میتوان ارائه داد.در آفرینش این قبیل آثار هم،اغلب نقاش آزاد است تا برداشت خود را از مفاهیم شعر به صورت تصویری ارائه دهد.ب-از آنجا که نبع الهام اغلب مینیاتورسازان معاصر،اشعار شاعران گذشته است.ممکن است،بدون دریافت هیچگونه سفارشی،هنرمند با الهام از شعری،اثر یا آثاری بیافریند و بعدا ناشری از آنها در متن کتابی که شعر مذکور آمده استفاده نماید.که البته در صورت اخیر، چنین تصاویری با تصویرسازی برای کتاب،اندکی متفاوت است.
شهین فرتوزی
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد