هم چون موج، جاری




هرمزگان استان پهناوري است تلفيقي از چند اقليم و هر اقليم داراي فرهنگ متناسب با خود . موسيقي اين خطه نيز براساس شرايط اقليمي دسته بندي مي شود .
به طور شاخص چهار نوع موسيقي در هرمزگان وجود دارد :
الف – موسيقي سواحل و جزاير
با توجه به شرايط محيط ، مردمي كه دراين نواحي به سر مي برند از نوعي موسيقي كه داراي ريتم تند است استفاده مي كنند .
تلاطم دريا ، دلهره دريانوردان در طوفان ها و شادي و سرور در بازگشت از سفر يا موفقيت در صيد ، به گونه اي آشكار دراين موسيقي نمود مي يابد .ابزار اصلي اين موسيقي ، جفتي ، دهل ، كسر و عود است . همانگونه كه آواهاي دسته جمعي درهنگام صيد يا پارو زدن بر زبان ملوانان جاري مي شود ، دراين موسيقي نيز نغمه ها به شكل گروهي خوانده مي شوند ؛ ترانه ها اگرچه به ظاهر ريتمي يكنواخت دارد اما با اندك توجهي مي توان اوج و فرودي موج گونه در آنها يافت .
موسيقي جزيره تند و گرم و موسيقي سواحل ملايم و گرم است .
ب- موسيقي دشت
اين نوع موسيقي متناسب با مردمي است كه با سكون و آرامش در دشتها سكونت دارند . نغمه ها ، جويباري و نرم به گوش مي رسند . ابزار اين موسيقي سرنا و دهل است ( بزرگ ، كوچك ) و آهنگها بيشتر بزمي است و آنهم در مراسم عروسي . موسيقي دشت كمتر متحول شده و هنوز شكل گذشته خود را دارد . بسياري از آهنگها و ترانه هاي اصيل هرمزگان را مي توان دراين نوع موسيقي پيدا كرد .
ج- موسيقي كوهستان
در كوهستانهاي هرمزگان در مناطق بشاگرد ، رودخانه ، رودان و روستاهاي حاجي آباد ، موسيقي روايتگر است . از قصه ها مي گويد و تلفيقي از موسيقي بزمي و رزمي است . كمانچه ، تنبك و ني ، ابزار اصلي اين موسيقي هستند . در بعضي جاها چون بشاگرد به خاطر آميختگي قومي با اقوام بلوچ رگه هايي از موسيقي بلوچي نيز شنيده مي شود . شرح دلاوريهاي پهلوانان بومي بيشتر دستمايه اين موسيقي است .
د- موسيقي آييني
با توجه به وجود آيين هاي مختلف در هرمزگان ، هركدام از آيين ها موسيقي خاص خود را دارند كه از ميان آنها به طور مشخص مي توان به مراسم زار ، ليوا و رزيف اشاره كرد .
موسيقي مراسم زار به قصد لذت يا خلق هنر مورد توجه قرار نمي گيرد . بلكه اين موسيقي همراه با مراسم به نيت درمان بيماري به كار مي رود و بسيار شنيدني است . موسيقي ليوا نيز شبيه زار ويژه گروهي خاص از سياهان منطقه است . و اما موسيقي رزيف ؛ موسيقي رزيف مراسمي بسيار ديدني دارد و موسيقي آن نيز دل انگيز و شنيدني است . رزيف شرح كامل يك سفر دريايي است و بازگوكننده لحظات سخت و جذاب سفر كه با موسيقي همراه با حركت نشان داده مي شود . هم خواني و هماهنگي حركات بدن افراد از ويژگي اين موسيقي است .
شروه خواني و مولودي خواني را نيز به اقسام موسيقي هرمزگان بايد افزود . اگرچه اين دونوع از موسيقي همگاني نيست و بر اساس مناسبتي به كار مي رود اما به خاطر ويژگي شنيدني شان قابل تامل و توجه هستند .
نوشته ی علی رضایی



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره