جشنواره نقطه عطفى در تاريخ فعاليت هاى مراكز استانى حوزه هنرى است


يادداشتی از غلامرضا قاسمي دهشالي(دبير جشنواره )

جشنواره ى آثار و توليدات مراكزا ستانى حوزه هنرى كه هم اكنون در آستانه ى دوره ى سوم خود قرار گرفته ا ست مى تواند به عنوان شيوه اى پسنديده و جارى در حوزه هنرى باقى بماند اين جشنواره با آمدن ناگهانى خود حركتى دو چندان را پيش روى استانها قرار داده است حركتى كه رفته رفته مى رود حوزه هاى هنرى مراكز استانى را به بزرگترين توليد كننده ى محصولات فرهنگى هنرى كشور تبديل كند . وجود جشنواره ى آثار و توليدات در آستانه ى تحول بنيادى مراكز استانى حوزه از مراسم محورى به توليد محورى الزامى به نظر مى رسيد كه خوشبختانه در سال 1385 جامه ى عمل پوشيد پس از برگزارى اختتاميه نخستين جشنواره در اصفهان در درون بسيارى از كار گزاران مراكز استانى حوزه هنرى حال و هوايى ديگر ، جارى شد از يك سو شادمانى توام با اميد براى حوزه هاى حايز رتبه و از ديگر سوى اندوهى كه باز هم به اميد ختم مى شد براى استانهايى كه مقام در خورى را كسب نكرده بودند . اگر در جشنواره اول، توليدات مراكز استانى چندان نمود نداشت اما در دور دوم تا اندازه اى قابل تامل بود و بى شك در جشنواره ى سوم، آثار رسيده به دبير خانه بيشتر از كل آثار و توليدات دو دوره ى گذشته خواهد بود .
كوچكترين باز خورد اين جشنواره بالا رفتن سطح كمى و كيفى آثار و توليدات ، ايجاد انگيزه ى بيشتر براى توليد آثار فاخر ، به اشتراك گذاشتن تجربه ها و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت مراكز استانى در زمينه ى توليدات هنرى و .. مى باشد .
جشنواره آثار و توليدات مراكزا ستانى در حوزه هنرى تنها يك جشنواره نيست بلكه نقطه ى عطفى در تاريخ فعاليت هاى مراكز استانى حوزه هنرى محسوب مى شود كه مى توان فعاليت هاى حوزه در اين بخش را به پيش از آن و پس از جشنواره تقسيم نمود .
به اميد آنكه برگزارى سومين جشنواره اُفق هاى تازه ترى را پيش روى هنرمندان مرتبط با مراكز استانى حوزه بگشايد و آيند هاى اميد بخش را نويد دهد .



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره