گزارش ویژه‌برنامه هنر مفهومی تخته سیاه در آیین افتتاح نمایشگاه

مردم بر تخته‌سیاه بازیگران نوشتند: «آب»

در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات هنری مراکز استانی، ویژه‌برنامه مفهومی تخته‌سیاه با موضوع محوری «آب» به اجرا درآمد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، روز سه‌شنبه، 7 مهرماه، هم‌زمان با مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات هنری مراکز استانی، ویژه‌برنامه مفهومی «تخته‌سیاه» با موضوع محوری «آب» در محوطه ساختمان سعدی حوزه‌هنری اصفهان به اجرا درآمد.

بر اساس این گزارش، شش بازیگر در قالب پرفورمنس‌آرت به سرپرستی «مرتضا بصراوی» از ساعت 16 تا 19 به اجرای این برنامه پرداختند. بصراوی درباره این اجرا توضیح داد: در این پرفورمنس، شش «مجسمه زنده» داریم که در یک «چیدمان» با مردم «تعامل» برقرار می‌کنند و در این چیدمان، آنها یک گچ به دست مردم می‌دهند تا مردم روی تخته‌سیاه آنها در قالب نقاشی یا خوشنویسی یا یک جمله ساده یادگاری، مطالبی با موضوعیت آب بنویسند.

وی که 19 سال سابقه اجرای کارهای هنری از این دست را دارد، درباره برخورد مردم با هنر پرفورمنس گفت: پرفورمنس برای مردم ناشناخته است و تازگی دارد؛ به‌ویژه کاری که ما انجام می‌دهیم که یکی از زیرشاخه‌های این هنر به نام «مجسمه زنده» است و از 1960 به بعد در دنیا مرسوم شده؛ با وجود این استقبال مردم از این هنر بسیار خوب بوده و پس از اجرای قبلی‌مان در هفته درختکاری، چیزی بالغ بر 16 میلیون عکس در فضای مجازی از آن اجرا به نمایش درآمد.

بصراوی هدف پرفورمنس را ایجاد تعامل بین مخاطب و هنرمند بیان کرد و ادامه داد: هنرمندان این عرصه در آغاز شکل‌گیری آن، برای بیرون‌آمدن از یوغ گالری‌ها و اعلام این مطلب که حرکات بدن آنها را نمی‌توان خرید و فروش کرد، به آن روی آوردند.

وی با ابراز رضایتمندی از استقبال تماشاگران ویژه‌برنامه «تخته‌سیاه» در مراسم افتتاحیه جشنواره گفت: اجرای این پروفورمنس توانست توجه مردم و حتی توریست‌های خارجی را که برای بازدید از میدان امام خمینی (ره) آمده‌ بودند، به مراسم افتتاحیه جشنواره و پرس‌وجو درباره آنچه بناست در آن رخ دهد، به‌خوبی جلب کند.

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره