به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، سینا دلشادی، رئیس حوزههنری استان مازندران با اشاره به مؤلفههای پیشنهادی خود به مدیران مراکز استانها، مهمترین مؤلفه را بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه فرهنگی مناطق استانی میداند. وی به جز ریاست حوزههنری مازندران، مسؤول کمیته نمایش چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزههنری است؛ به همین دلیل با او در مورد داوری آثار بخش هنرهای نمایشی و فعالیتهای این کمیته در سال 93 همصحبت شدیم که میخوانید:
* فعالیتهای کمیته نمایش در سال 93 چه بوده است؟
از همان ابتدای شکلگیری کمیتهها اعضای کمیته نمایش را پیشنهاد دادیم که با آن موافقت شد. کمیته متشکل از رؤسای مراکز استانی حوزههنری بود و اولین کمیتهای بود که جلسه هماهنگی را برگزار کرد. پیشنهادی را با کمیته داوران طرح کردیم که از آن استقبال شد و آن استفاده از ظرفیتهای استانی در بخش داوری و انتخابهای اولیه بود. در این ترکیب، داوری مدیر استانی، کارشناسان استانی، مدیر مرکز امور استانها و مدیر مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد و نگاهها همه مسؤولانه و دغدغهمندانه است.
* پیشنهاد شما برای مدیران استانی برای بهتر برگزارشدن جشنواره و کیفیت تولید آثار چیست؟
نکته اول این است که مدیران مراکز استانی اگر هنرمند نیستند، باید شناخت لازم و کافی را از مقوله هنر داشته باشند. نکته دومی که از دل همین مباحث جشنواره و داوری آثار میتوانم به آن اشاره کنم این است که ما باید فاصله بین تدوین و اجرای راهبردها را کاهش دهیم. اگر میخواهیم در عمل موفق باشیم، باید مغز متفکر و بازوی اجرایی با هم هماهنگ باشند.
نکته سوم این است که مهمترین جشنواره حوزههنری جشنواره آثار و تولیدات است؛ چراکه جامع همه رشتههای هنری است. دستاوردهای جشنواره تولیدات، جهت و مسیر حرکت حوزههای هنری سراسر کشور را نشان میدهد؛ ضمن آنکه میتوان مدیریت و کارشناسان آن مجموعه را ارزیابی کرد. تحلیل، تفسیر، بررسی و نقد آثاری که در جشنواره تولیدات دریافت شده، میتواند نقشه حرکت ما را برای آینده تعیین کند؛ بنابراین نگاه مقطعی به جشنواره تولیدات باید از بین برود و در سیاستگذاریهای کلان از دستاوردهای آن کمک گرفته شود.
نکته چهارم اینکه پس از بررسی آثار به این نتیجه میرسیم که الگوهای لازم را به مراکز استانی معرفی نکردهایم. اگر این الگوها را به مراکز استانی ارائه کنیم، به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد.
* داوری آثار چگونه انجام میگیرد و چه مراحلی برای داوری وجود دارد؟
طبق فراخوان، استانها آثار خود را در سه بخش (اجرا، پژوهش و نمایش) به کمیته ارسال کردند. در این سه بخش آثار گردآوری، دستهبندی و کدبندی شد و در اختیار هیأت داوران قرار گرفت. در بخش اجرا که شامل دو بخش صحنهای و خیابانی است، حداکثر ده اجرا منتخب میشوند. در بخشهای پژوهش و نمایش، در هر بخش پنج اثر به مرحله نهایی راه پیدا میکنند. در نهایت برگزیده را هیأت داوران اعلام میکند.
* آیا برای سنجیدن آثار شاخصهای خاصی دارید؟ آیا این شاخصها تعیین و ثبت شدهاند؟
ما سه مؤلفه را از طرف کمیته نمایش اعلام کردیم که مکتوب شد. یکی از مؤلفهها توجه به محتوا و مضامین حوزههنری است. این مؤلفهها اولویتهای پنجگانه «انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی»، «دفاع مقدس»، «خانواده و اخلاق»، «تمدن اسلامی»، «عدالت و پیشرفت و ایران در چشمانداز 1404» به عنوان بخش ویژه است. مؤلفه دوم، قابلیتهای فنی و تکنیکی یک نمایش است. مؤلفه سوم، به دلیل اینکه جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی است، باید به بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه فرهنگی همان منطقه توجه کرد.
پس از پایان جشنواره، آیا برای کسانی که برگزیده جشنواره نبودند، کتابچهای تهیه میشود تا بدانند با توجه به چه شاخصهایی اثرشان برگزیده نشده است؟
برای تکتک آثار کارنامه طراحی شده است؛ یعنی هر استان میتواند وضعیت کاری خود را از کمیته داوران جویا شود که این اثر چرا پذیرفته شده یا پذیرفته نشده است.