حسینی‌پور:اهمیت جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی هنوز شناخته نشده است


به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، نویسنده كتاب «پایی كه جاماند» گفت: به نظر من برای جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری تبلیغات كمی انجام شده و جشنواره آنطور كه باید در اذهان عمومی وهنرمندان معرفی نشده و گمنام مانده است.

سیدناصر حسینی‌پور، نویسنده كتاب «پایی كه جا ماند» گفت: از نظر من در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس بار سنگین ترویج و تبلیغ فرهنگ پایداری بر دوش حوزه كتاب بوده است و دیگر ژانرهای هنری آنچنان كه باید در این حوزه ورود پیدا نكرده‌اند.

حسینی‌پور عنوان كرد: باید آنچنان كه در شأن دفاع مقدس ماست در این حوزه به فعالیت بپردازیم. البته نیاز است بهای بیشتری به این حوزه داده شود؛ استقبال از آثاری كه در این حوزه منتشر می‌شود نشان از آن دارد كه مردم هنوز هم بعد از گذشت 27 سال از جنگ، به موضوع ادبیات مقاومت علاقه بسیاری دارند.

برگزیده سومین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری ادامه داد: حوزه هنری در حوزه ادبیات پایداری همچنانكه در داخل مرزهای ایران اسلامی فعال است باید در بحث ترجمه هم فعال شود و بهترعمل كند تا در خارج از مرزهای كشور نیز پیام ما و اهمیت فرهنگ پایداری منتقل شود.

حسینی‌پور گفت: به نظر من برای جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری، تبلیغات كمی انجام شده و اهمیت این جشنواره آنطور كه باید در اذهان عمومی و هنرمندان معرفی نشده و به همین خاطر هنوز گمنام مانده است.

سیدناصر حسینی‌پور از جانبازان هشت سال دفاع مقدس در 16 سالگی به جبهه می‌رود و با ازدست دادن یك پایش پس از سال‌ها اسارت به كشورمان بازمی‌گردد.كتاب وی یعنی «پایی كه جا ماند» خاطرات وی اطلاعات، از زندان‌های مخفی عراق است. وی كه پیش از اسارت از ناحیه پا زخمی شده‌ بود، در دوران اسارت خاطرات روزانه‌اش را در تكه‌های كاغذ روزنامه و پاكت سیگار مدون كرده و هم‌زمان با آزادی٬ آن‌ها را در عصای خود جاسازی می‌كند و به ایران می‌آورد. این كتاب در سومین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری برگزیده شد و با استقبال كم‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری 7 تا 9 مهر به میزبانی حوزه هنری استان اصفهان برگزار خواهد شد.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره