تئاتر تداعی گر دنیای شیرین کودک
با توجه به موضوع این مقاله تحت عنوان " تاثیرات تئاتر بر کودکان" اولین نکته ای که این عنوان را برای ما جذاب نمود رابطه ی دنیای کودک با تئاتر و ارتباط برقرار کردن کودک با تئاتر بود.آنچه که فهمیدیم آن است که کودکان با چه نوع تئاتری ارتباط برقرار می کنند وچه نوع تئاتری را می پسندند.کسانی که در زمینه ی تئاتر کودک فعالیت می کنند، نه تنها می بایست با این مسائل آشنا باشند بلکه باید با دنیای کودکان ، فکر، علایق و ... آشنا شوند.
تئاتر کودکان با تئاتر بزرگ سالان متفاوت است.کودکان انسان های برون گرا هستند و هیجان را دوست دارند.درست است که تئاتر کودکان می بایست آموزنده باشد اما همیشه این گونه نیست.آنها گاهی اوقات نیاز به شادی وهیجان دارند.کودکان به موسیقی و شعر علاقه دارند و آهنگ در شادی کودکان سهیم است اما موسیقی کودکان دارای ریتم بیشتری است.کیفیت در کار کودکان حرف اول را می زند. کودکان موجودات باهوشی هستند و ما نباید کار سطحی به آنها نمایش دهیم و از علایق آنها نسبت به تئاتر بکاهیم.کودک با دیدن کار با کیفیت علاقه مند به دیدن تئاتر در یک روز تعطیل می شود.لباس،نور، گریم ، صحنه آرایی و حتی وقایع داستان در کار کودک مهم می باشد، به گونه ای که این مسایل می بایست باعث هیجان،حیرت زدگی همانند خواب و خیال شود.کودکان نسبت به بزرگ سالان همزاد پنداری بیشتری با تئاتر برقرار می کنند؛نگران می شوند،خوشحال می شوند، می ترسند و حتی مشتاقانه شخصیت های نمایش را تشویق می کنند.
اهداف:
هدف گروه از تحقیق پیرامون این موضوع بدین گونه می باشد که تأثیرات تئاتر در کودک شناخته و جنبه های کیفی وساختاری آن را بررسی نماید.در حوزه ی تأثیرگذاری تئاتر بر کودکان جنبه های مختلفی وجود دارد که ما در این تحقیق به مهم ترین آن یعنی آموزش و سپس جنبه های تفریحی وسرگرمی اشاره خواهیم کرد.همچنین علایق کودکان به تئاتر و چگونگی واکنش های آنها نسبت به آن از دیگر موضوعات مورد بررسی در این تحقیق می باشد.طی استفاده از کتب و تجربه های افراد ی که در این زمینه فعالیت داشته اند مطالب ذیل حاصل شد که این تحقیق مجموعه ای منظم از بررسی ها پیرامون این موضوع است.
فرضیه ها:
1-کودکان به تئاتر مخصوص خود(تئاتر صرف کودک) نیاز دارند..
ـ 2-کیفیت در یک اثر نمایشی مهم ترین رکن است..
ـ 3-کودکان نسبت به اتفاق هایی که بر روی صحنه ی رخ می دهد واکنش نشان می دهند..
ـ 4-بازار کار تئاتر کودک در کشور ما رو به رکود می باشد..
چرا کودکان به تئاتر مخصوص خود نیاز دارند؟
این گونه تئاتر به گونه ای است که کودکان را تحت تأثیر خود قرار می دهد .تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه ای است که از حیث کیفیت ، کاملاً با تئاتر بزرگسالان متفاوت است.تئاتر کودک خلاصه شده و ساده شده از تئاتر بزرگسالان نیست بلکه ویژگی ها و امتیازات خود را دارد و در اینجا قابل ذکر است که تئاتر کودک از آن جهت برای بچه ها با ارزش است که دنیای جدیدی از تخیلات و هیجانات به همراه دارد . اجرای تئاتر با کیفیت ، نشان دهنده ی یک جامعه ی متمدن است. این سخن بیش از هرچیز مؤید آن است که کودکان به عنوان فردی مهم در جامعه باید تئاتر ویژه ی خود را داشته باشند."آدرین میشل"نمایشنامه نویس و شاعر مشهور فرانسوی کودک و بزرگ سالان» معتقد بود: در هر شهری که تئاتر بزرگ سال است تئاتر بچه ها هم باید باشد.البته منظور او از تئاتر بچه ها فراهم کردن یک ساختمان تئاتری ویژه ی کودکان بود.در آنتورپ تقریبا کنار هر ساختمان تئاتر بزرگ سال ساختمانی برای کودکان وجود دارد و در بیشتر نقاط خارج از کشور اغلب برنامه های کودکان در تئاتر های بزرگ سال اجرا می شود و این مقوله از اهمیت چندانی برخوردار نیست چرا که بسیاری معتقدند کوکان نیازی به نمایش ها ی خاص خود ندارند.به اعتقاد آنان تنها اجرای یک پانتومیم با یک پرسوناژ یا اجرای اثری از شکسپیر یا یک نمایش بزرگ موزیکال می توانند آثار مناسب برای تئاتر باشند.
ما این دیدگاه را قبول نداریم زیرا در دنیای کودکان کتاب ها و داستان هایی وجود دارد که قالب نمایش به خوبی به وجود می آیند و برای علاقه مند کردن و ترغیب آنها به خواندن، کودکان به کتاب هایی نیاز دارند که کاملاً با دنیای آنها ، لذت ها ، ترس ها و تجربیات شان در ارتباط است. در این راستا تئاتر کودکان می تواند افق های جدیدی به دنیای تخیل ، هیجان و تفکر کودکان بگشاید.به اعتقاد ما ، نمایش برای کودکان به عنوان بهترین وسیله ی آموزشی به کار گرفته می شود. در چنین شرایطی یقیناً کلاس های نمایش می تواند مهارت های ارتباطی را تقویت کند، به بچه ها اعتماد به نفس دهد و کار گروهی یاد بگیرند. تئاتر در جهت آموزش می تواند به تمام عناوین آموزشی معنا دهد و در مقایسه با استفاده مکرر از کتاب درسی، یادگیری از طریق مشارکت، بسیار جدیدتر و دل نشین تر خواهد بود. هر چند چنین استفاده ای از تئاتر، به لحاظ آموزش با ارزش است اما نباید جایگزین تماشای تئاترهای خاص کودکان با حضور بازیگران حرفه ای شود. من مطمئن هستم مربیان هنر این حقیقت را می پذیرند که آموزش نقاشی و طراحی به کودکان به این معنا نیست که آنان نباید برای دیدن آثار بزرگان هنر نقاشی به یک گالری بروند؛ همان طور که آموزش فوتبال به کودکان به این معنا نیست که آنها نباید به یک مسابقه مهم در لیگ فوتبال بروند؛ همچنین برای کودکی که پیانو یاد می گیرد مطئمناً گوش دادن به اجرای یک پیانیست حرفه ای در سالن یک کنسرت، بسیار سودمند خواهد بود. از آن گذشته کودکان حتی می توانند تنها برای سرگرمی و تفریح به تئاتر بروند. این سؤال پیش می آید که چرا تئاتر کودکان همیشه باید آموزشی باشد، همان گونه که بزرگسالان با تماشای نمایش های خنده دار، فیلم های پلیسی و نمایش های موزیکال به آرامش می رسند، کودکان نیز به این آرامش نیاز دارند. هر چند اغلب مربیان این را پذیرفته اند که هر تجربه تئاتری، حتی اگر کمی ارزشمند باشد می تواند جنبه آموزشی هم داشته باشد، چرا که دست کم داستانی را مطرح کرده، موضوعی را دنبال نموده و حاوی ارزش های هنری است. همان طور که معتقدند درس های سرگرم کننده بسیار جذاب تر از دروسی هستند که صرفاً مبتنی بر واقعیت اند که این موضوع می تواند به این صورت برای کودکان باشد.
کیفیت در یک اثر نمایشی مهم ترین نکته است.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد