آینه های روبرو
تئاتر خیابانی نمایشی اعتراض گونه و اجتماعی محسوب میشود. هنرمندان در اینگونه از نمایشها معضلات و مشکلات اجتماعی را به تصویر میکشند. در واقع تئاتر خیابانی آیینه دغدغهها و مشکلات مردم است.
تئاتر خیابانی به معنای امروزی، در کشور ما هنر جوانی محسوب میشود، البته اجرای نمایش در میان مردم از زمان قدیم رواج داشته که هر قوم و ملیتی مراسم و آیین مربوط به خود را در قالب نمایش به تصویر میکشید.
در اینجا بهتر است برای روشن شدن این قضیه دو گونه تئاترهایی که در محوطه باز به اجرا در میآید را از یکدیگر جدا کنیم. نمایشهایی که در خارج از سالن به نمایش گذاشته میشود به دو دسته میدانی و خیابانی تقسیم میشوند در واقع نمایشهای آیینی که در زمان قدیم اجرا میشد از جمله تعزیه در شمار اینگونه نمایشها قرار میگیرند. پیشینه تئاتر خیابانی به زمان جنگ جهانی بر میگردد در اوایل قرن بیستم به دنبال جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی نمایشهای خیابانی در اروپا از رونق بسیاری برخوردار شد. اینگونه از تئاتر با هدف تبلیغ و ترویج عقاید و آگاه کردن مردم و بیدار کردن حس انقلابی و مبارزه در برابر ظلم و بی عدالتی در میان عموم مردم به وجود آمد. بعد از جنگ جهانی دوم و بخصوص در دهه 1950 میلادی این روند سیر نزولی یافت تا اینکه جنبش دانشجویی فرانسه در اواخر سالهای 60 و ظهور رادیکالیسم در اروپا به آن جان تازهای بخشید.
تفاوت رویکرد این تئاتر با تئاترهای قبلی این بود که اگر در گذشته تئاتر خیابانی در دفاع از سرمایهداری برخاسته بود اینبار بر ضد سرمایهداری جهانی سر برآورده بود.
بعد از جنگ ویتنام خیلی از این نمایش ها با هدف مخالفت با امپریالیسم جهانی شکل گرفت و به تدریج تأثیرات سیاسی در این نمایشها کاهش پیدا کرد و جای خود را به دفاع از حقوق کارگران، سیاهان، زنان و اکنون مخالفت با جهانیسازی داد. در حال حاضر هزاران نمایش در صحنههای تئاتر جهان به اجرا درمیآیند تا حق و معنویت از دست رفته بشر معاصر را فریاد بزنند و باطل را محکوم کنند. انسان به بن بست رسیده در دنیای مدرن و رو به زوال امروزی، نیازمند رجوع به گذشته خویش است و در این راه بازگشت و توجه جدی به آیینها و مناسک دینی و مذهبی به عنوان منشاء واقعی هنر نمایش در جهان است و این گونه از تئاتر، انسان محور و خداگونه، تئاتری است که قادر است معنویت از دست رفته بشر معاصر را بازیابد.
تئاتر خیابانی، تئاتر اجتماعی و اعتراض گونه است و از دل مشکلات و مسائل اجتماعی بیرون میآید. چاشنی اینگونه تئاتر خلاقیت است. هنرمندی که در این زمینه فعالیت میکند باید به صورت کاملاً خلاقانه و موشکافانه به موضوع بپردازد. در واقع خلاقیت یکی از ارکان اصلی تئاتر خیابانی محسوب میشود که از ابتدا تا به امروز همراه این تئاتر بوده است. آنچه در تئاترخیابانی اهمیت فراوان دارد، مضمون نمایش است که میتواند برگرفته از واقعیتها و مشکلات روزمره جامعه ما باشد و هرچه این مضامین با همه ی موشکافانه و عمیق بودنش ساده و عامیانه ابراز شود، برای مخاطب عام ملموستر خواهد بود. در واقع تئاتر خیابانی باید آیینهای از حرفها و دردهای مردم باشد.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد