قصص قرآن، پیشنهادی ارزنده برای ایجاد یا احیای تئاتر دینی
راستش پیش از هر چیزی متن کم داریم. اینطور نیست؟ نمایشنامه ی مربوط به تئاتر دینی! نمایشنامه ای با مضامین مذهبی و در عین حال دارای قصه ای جذاب. نمایشنامه هایی که هر دو وجه را راضی کند یعنی هم دراماتیک باشد و هم پایه و اساس دینی و مذهبی داشته باشد.
بازنگری به قصص قرآنی از سوی اهل فن یعنی نمایشنامه نویسان کشورمان می تواند موضوع های بکر و قابل اعتنا برای نگارش نمایشنامه های دینی فراهم کند. چنین پیشنهادی، طبیعتا بدون توجه به حضور عناصر دراماتیک در داستان ها صورت نگرفته است به همین مناسبت فقط به مطرح کردن عناوین بسنده نکرده ایم و پیشنهاد را این گونه جامع تر می کنیم که ما می توانیم با بررسی شخصیت پردازی دراماتیک قصه یوسف که در قرآن با لقب « احسن القصص» یعنی نیکوترین قصه ها آمده است مشتی از خروار را نشان دهیم تا به اهل قلم تئاتر کشورمان یکبار دیگر بازنگری در قصه های قرآنی را خاطر نشان کند. اگر سوال شود که چرا قصه یوسف بر سایر داستان ها رجحان دارد باید بگویم هیچ داستانی به اندازه داستان یوسف در آثار مذهبی، تفسیرهای قرآنی و ادبیات فارسی این همه ریشه ندوانیده است و چنانکه می دانیم علاوه برقرآن کریم، در کتاب مقدس، عهد عتیق نیز داستان یوسف به طور مسبوط نقل شده است. از سایر منابع فارسی که قصه یوسف در آن ها آمده است می توان به تفسیر طبری، کشف الاسرار میبدی، تفسیر سورآبادی، تفسیر المیزان، هفت پیکر نظامی، قصه یوسف زید طوسی، هفت اورنگ جامی و ... اشاره کرد .
پیشنهاد نگارنده برای هر نمایشنامه نویسی خواندن دوباره ی قصه یوسف به عنوان یکی از قصص قرآنی است. شاید اکنون نمایشنامه نویس ما بتواند با نگرش جدیدی به قصه های قرآن که گاه به شکل پاراگراف های کوچک در میان سوره های مبارک قرآن کریم آمده اند و گاه مبسوطند تا جایی که نام سوره نام یکی از شخصیت های قصه است (سوره مریم، سوره ابراهیم، سوره یوسف، سوره یونس) می توان بنای تئاتری را نهاد که هم دینی است و هم امکان ارتباط با مخاطب را فراهم می سازد چرا که مخاطب چنین تئاتری یک مسابقه ذهنی با پتانیسل های مذهبی را با خود به سالن اجرا خواهد آورد و آمادگی پذیرش و آموزش مضامین دینی را نیز دارا خواهد بود.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد