داوري هنرهای تجسمی در حوزه هنری قزوین
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هاي هنري، در پی ارسال آثار منتخب بخش تجسمی سومین جشنواره تولیدات حوزه هنری به دبیرخانه ، کار دسته بندی و تطابق نهایی 813 اثر دریافتی به انجام رسید. در این بخش: 201 اثر در رشته خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، معلی و گرایش های نوین)، 60 اثر در رشته نقاشی، 7 اثر در رشته نقاشی خط، 230 اثر در رشته کاریکاتور (کارتون و کاریکاتور چهره)، 114 اثر در رشته تصویر سازی، 64 اثر در رشته گرافیک، 79 اثر در رشته نگارگری (تشعیر، تذهیب، گل و مرغ)، 46 اثر در رشته عکس، 12 اثر در رشته حجم (نقش برجسته) به دبیرخانه کمیته تجسمی ارسال گردید.
گفتني است، سهم هر یک از مراکز استانی به شرح ذیل می باشد: آذربایجان شرقی با 19 اثر، آذربایجان غربی 33 اثر، اصفهان 42 اثر، اردبیل 26 اثر، البرز 35 اثر، ایلام با 18 اثر، بوشهر با 15 اثر، چهارمحال بختیاری 53 اثر، خراسان جنوبی11 اثر، خراسان رضوی 49 اثر، خراسان شمالی 19 اثر، خوزستان 17 اثر، زاهدان 19 اثر، زنجان 15 اثر، سمنان 15 اثر، فارس 29 اثر، قزوین 54 اثر، قم 50 اثر، کردستان 19 اثر، کرمان 5 اثر، کرمانشاه 51 اثر کهکیلویه و بویر احمد 19 اثر، گلستان 31 اثر، گیلان 15 اثر، لرستان 16 اثر، مرکزی 40 اثر، مازندران 50 اثر، همدان 31 اثر، هرمزگان 6 اثر و یزد با 10 اثر به مرحله داوری سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری راه پیدا کرده اند.
شايان ذكر است است: در مرحله داوری نفرات اول تا سوم 10 رشته همراه با زیربخش های مربوطه انتخاب و در سومین جشنواره تولیدات حوزه هنری که از 25 تا 28 اردیبهشت ماه 91 در استان کرمانشاه برگزار خواهد شد معرفی می گردند.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد