جشنواره توليدات استاني موتور توليد آثار هنري را تقويت مي كند

رييس حوزه هنري استان هرمزگان گفت: سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هاي هنري محكي خوبي براي ارزيابي فعاليت هاي حوزه هاي هنري است و موجب توليد آثار هنري فاخر از سوي هنرمندان مراكز استاني مي شود.
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هاي هنري، علي رضايي با بيان اين مطلب افزود: جشنواره توليدات استاني فرصت مغتنمي است تا نقايص خود را بفهميم و بر اساس ضعف هايي كه داريم براي سال جاري برنامه ريزي كنيم و در جايي هم كه لازم است دوره هاي آموزشي برگزار كنيم تا سطح كيفي آثار توليدي را بتوانيم بالا ببريم.
وي جشنواره ها را ميدان رقابت هنرمندان دانست و اظهار داشت: برگزاري جشنواره توليدات استاني نقشه راهي است براي هنرمندان كه در يك چارچوب مشخص آثارشان را توليد كنند. به طور كلي برگزاري اين جشنواره كار بسيار ارزشمندي است چرا كه به هنرمندان استاني بها داده شده است و همه مراكز استاني مي دانند كه آثار خود را در چه چارچوبي توليد كنند.
رييس حوزه هنري استان هرمزگان ادامه داد: فعال بودن واحدهاي هاي فرهنگي سبب تحرك و پويايي مراكز استاني خواهد شد.
رضايي بهترين شيوه تعامل با هنرمندان را برگزاري جشنواره ها و نشست هاي نقد و بررسي دانست و بيان كرد: هنرمندان با شركت در جشنواره ها آثار خود را به ديگران معرفي مي كنند و سومين جشنواره توليدات استاني فرصتي براي تبادل اطلاعات ميان هنرمندان سراسر كشور است و اميدواريم فرصتي به وجود آيد تا آثار توليد شده در مراكز استاني به ديگر مراكز عرضه شود تا در معرض ديد مخاطبان قرار بگيرد.
رييس حوزه هنري استان هرمزگان با اشاره به ضرورت توجه داوران به ظرفيت ها و توانايي هاي هر استان گفت: به طور كلي اگر بشود مراكز استاني را با توجه به ظرفيت هاي خودش و توانمندي هايي كه دارد مورد ارزيابي و داوري قرار داد به توفيقات بهتري دست خواهيم بافت. مثلاً در هنر خوشنويسي استاني نمي تواند رقابت كند اما ممكن است در زمينه موسيقي احساس بالندگي بيشتري داشته باشد كه اگر آثار با توجه به توانايي هاي هر استان داوري شود هر استان موظف به توليد آثار هنري ويژه استان خود خواهد شد كه اين اثر گذاري بيشتري بر روي هنرمندان استاني دارد.
رضايي در خصوص آمار آثار پذیرفته شده سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری افزود: در واحد هنرهای تجسمی سه عکس از مجموعه عکس عضوا و یک عکس از مجموعه عکس قفل ها، یک اثر کاریکاتور ، یک اثر تصویرسازی با عنوان هرمزگان پذیرفته شده است.
وي با اشاره به آمار آثار ارسالی هنرمندان استان هرمزگان به سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری خاطرنشان كرد: واحد هنرهای تجسمی نودو شش اثر ارسال نموده است که شامل یازده اثر تصویر سازی، هیجده اثر خوشنویسی، چهار عکس، پانزده طراحی، هشت اثر حجم و نقش برجسته، چهارده اثر گرافیک، دو اثر کاریکاتور، بیست اثر نقاشی و چهار اثر نگارگری ، در واحد هنرهای تصویری دوازده فیلم (1- عاسل 2- باور 3- تووار 4-این جاده دوطرفه است 5- طلوع 6- لگار 7- پارادایم 8- عروسی در محرم 9- صور اسرافیل 10- زوار 11- حریری از جنس نخل و دریا 12- چهاردهمی) ، در واحد هنرهای نمایشی دو اثر (ماه در چاه و از صدای سخن عشق) ، در واحد ادبیات یازده کتاب (1- دوچرخه، 2- ساده تر از صدا، 3- پشنگ ماه بر مهتابی 4- ما که با خود غربیه نیستیم، 5- پشت چشمت می مانم، 6- علامت سوال دیگری بگذارید من فرزند شهید نیستم، 7- وقتی که بغض ماهی به لبخند ماه رسید، 8- خمپاره ها به خوردن سیب عادت کرده اند، 9- سردسته ی گل های وحشی، 10- چادر گل اناری، 11- دو تا دفتر دو خط، دو تا ...) ، در واحد نشر و پژوهش چهار گاهنامه سهیلی (خبرنامه فرهنگي هنري حوزه هنري استان هرمزگان) و یک سی دی نشست پژوهشی تایپوگرافی ، و در واحد موسیقی شش اثر (1- مراسم آیینی چاوشی خوانی 2- مراسم موسیقی و حنا 3- مراسم آیینی لیوا 4- آواها و نواهای محلی 5- آواها و نواهای عاشورایی 6- یا رب) ارسال نموده است كه اين تعداد آثار نسبت به دو دوره گذشته جشنواره توليدات استاني افزايش داشته است و امسال شاهد رشد مشاركت هنرمندان اين استان در ارسال آثار بوده ايم.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد