اختتامیه چهارمین جشنواره تولیدات استانی؛ در حال برگزاری

یك گام به پیش در 3 روز جشنواره تولیدات استانی

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری پس از 3 روز فعالیت مستمر و اجرای 30 برنامه مختلف در حوزه های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، نمایش فیلم و ادبیات پایداری به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری از 7 مهرماه با حضور مسئولان و مدیران ارشد حوزه هنری و هنرمندان وهنردوستان در اصفهان كار خود را آغاز كرد.
روز نخست این جشنواره شاهد افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی و محصولات فرهنگی بود. همچنین ویژه برنامه هنر مفهومی تخته سیاه نیز از روی نخست كار خود را آغاز كرد.
در ادامه برنامه های روز نخست سالن سوره میزبان نمایش فیلم بلند «مروا» به كارگردانی كریم فائقیان بود. 
برنامه گسترده شب شعر كه با استقبال مسئولان، شعراء، هنرمندان و هنردوستان در باغ موزه چهلستون برگزار شد از دیگر رویدادهای این جشنواره بود.
 در بخش تئاتر نیز جشنواره در روز نخست كار خود شاهد اجرای نمایش صحنه ای «واپسین رقص برگ با باد» از استان مركزی در سالن استاد فرشچیان بود. در ادامه نمایش خیابانی «آپارتمان ابدی» اجرا شد. 
در ادامه برنامه‌های روز نخست جشنواره بخش موسیقی، سینما ساحل میزبان گروه موسیقی بود.
مراسم «شب خاطره» گل سرسبد شب دوم جشنواره 
ویژه برنامه هنر مفهومی «تخته سیاه» در ابتدای دومین روز از  چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری در دو سانس متفاوت اجرا شد. همچنین نمایشگاه هنرهای تجسمی و محصولات فرهنگی این جشنواره از 9 الی 21 مورد بازدید علاقمندان و هنردوستان قرار گرفت.
نمایش فیلم بلند آفتاب «لبه های باند» به كارگردانی علی صداقت كریمی نیز در روز دوم جشنواره در سالن سوره به  نمایش درآمد. 
در بخش تئاتر جشنواره شاهد اجرای دو نمایش از دو استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بود.  و در این بخش تئاتر «سرگذشت درگذشت چشم» از سیستان و بلوچستان و نمایش صحنه ای «بدون  شرح» از خراسان رضوی به روی صحنه رفتند.
نمایش خیابانی «حایات» از استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه مجموعه برنامه های نمایشی جشنواره در فضای باز سالن استاد فرشچیاندر عصرگاه روز دوم جشنواره  اجرا شد.
مراسم «شب خاطره» با رونمایی 121 عنوان كتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در ادامه برنامه ها اجرا شد. در این مراسم بزرگان عرصه دفاع مقدس به روایات خاطرات خود از دفاع مقدس پرداختند و در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش ادبیات پایداری و دفاع مقدس نیز تقدیر به عمل آمد.
اجرای موسیقی از جمله دیگر برنامه های روز دوم جشنواره بود كه با استقبال هنردوستان به اجرا درآمد.
افتتاح كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
در سومین روز از برگزاری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری، یعنی پنجشنبه ویژه برنامه تخته سیاه به همراه نشست تخصصی نمایش و نقد و بررسی آثار و تولیدات مراكز استانی در تالار سعدی برگزار شد كه در ادامه نشست تخصصی هنرهای تصویری و مراسم تقدیر از آثار برتر نیز برگزار شد.
در روز سوم و پایانی جشنواره، افتتاح كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اصفهان واقع در پارك ایثارگران انجام شد.
این گزارش حاكی است،اختتامیه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری هم اكنون در سالن كوثر اصفهان در حال برگزاری است.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره