محمد حمزه زاده

تولیدات هنری ما مبتنی بر انقلاب اسلامی باشد

نشست تخصصی هنرهای تصویری و مراسم تقدیر از برگزیده‎های این بخش در اصفهان برگزار شد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی، روز پنج‌شنبه، 9 مهرماه، برابر با سومین و آخرین روز از جشنواره، در سالن سینمایی سوره اصفهان نشست تخصصی هنرهای تصویری و مراسم تقدیر از برگزیده‎ها با حضور محمد حمزه‎زاده، قائم‌مقام رئیس حوزه‌هنری و مدیرعامل سازمان سینمایی سوره، جعفر حسنی، مدیر تولید و امور فرهنگی سازمان توسعه سینمایی سوره و دیگر مدیران و برگزیده‎های این بخش برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حمزه‎زاده طی سخنانی، نخست از هنر و هنرمند تعریفی ارائه داد و گفت: هنرمند یک بعد فردی دارد و آن یک پدیده الهی است و اکتسابی نیست، بلکه هدیه خداست؛ همچنین یک بعد اجتماعی دارد و آن تولیداتی است که صورت می‎گیرد و حضور و تأثیر در اجتماع را شامل می‎شود.

وی افزود: در واقع بعد فردی مانند ریشه درخت و بعد اجتماعی همان شاخه‎ها و میوه و محصولات است. فرق یک هنرمند و غیرهنرمند در درخت میوه‎دار و غیرمیوه‎دار است. همان‌طوری که درختان هوا را پاک می‎کنند و سموم را از هوا می‎گیرند و اکسیژن می‎دهند، کار هنری نیز در جامعه باید به گونه‎ای باشد که سموم را از جامعه بگیرد و به جای آن امید دهد.

مدیرعامل سازمان سینمای سوره درباره انتظارات این سازمان از آثار هنری گفت: اگر تولیدات هنری ما نیز این‌گونه باشد و حرف از درمان بزند، بسیار عالی است. توقع داریم که تولیدات حوزه‌هنری نیز در مسیر گفتمان درمان برای جامعه قرار گیرد. ضمن آنکه باید به مخاطب توجه ویژه‌ای داشته باشیم و امیدوارم تولیدات ما مبتنی بر انقلاب اسلامی باشد.

در ادامه این مراسم، جعفر حسنی در مورد داوری آثار توضیح داد: آثار از دو جهت قابل توجه بود؛ بحث کمیت و کیفیت. برای من خیلی جالب بود در این شرایط، این تعداد کار در حوزه هنرهای تصویری تولید شده؛ چراکه بسیاری از این آثار آن‌قدر خوب بودند که به‌راستی قابل دفاع بودند و انتخاب آنها کار ساده‎ای نبود.

مدیر تولید و امور فرهنگی سازمان توسعه سینمایی سوره تصریح کرد: تکنیک و ساختار و ایده خط‎کش و پارامتر هیأت داوری هستند. آثاری که در این چند روز دیدید، بر این اساس انتخاب شدند. هیأت داوری خیلی یک‌دست بود. اختلاف نظری بین این داوران وجود نداشت و آنها بر اساس مدیریت، اجرا، اولویت‎ها و سیاست‎های حوزه‌هنری و جشنواره در مورد آثار به توافق رسیدند.

حسنی ضمن تشکر و قدردانی از گروه داوری در پایان به ارزیابی کلی در مورد آثار پرداخت و گفت: به نظر هیأت انتخاب تولیدات در بخش مستند خیلی خوب بود و در بخش انیمیشن نیز جایگاه خوبی داشتیم. در بخش فیلم بلند نیز از خراسان و مشهد کارهای خوبی رسیده بود؛ ولی در بخش کلیپ توقع بیشتری داشتیم. در مجموع کیفیت آثار رضایت‌بخش بود و می‎توانم با افتخار بگویم که این آثار همگی از کارهای حوزه‌هنری است.

در ادامه مراسم از عوامل فیلم‎های برگزیده، در پنج بخش داستانی، کوتاه، داستانی بلند، مستند، پویانمایی و نماهنگ در سالن سینما سوره اصفهان تقدیر شد. در بخش پویانمایی از سه مجموعه «تیمچه بازار» از خراسان رضوی به کارگردانی سعید ملتجی، کیوان صابری، از مجموعه «داستان‎های قرآنی» از استان لرستان (به کارگردانی سعید شاهوردی)، مجموعه «سلطان و وزیر» از استان سمنان به کارگردانی امیر طوسی و محمد حسین ملکیان تقدیر شد.

در بخش مستند، از مستند «راز ماندگاری» استان اصفهان مسعود مجدی آرانی، تصوی بردار، در بخش پژوهش از محمدحسین جعفریان برای مستند «چه کسی ما را کشت» از خراسان جنوبی، در بخش داستان کوتاه از تصویربردار فیلم «باد چیزی خواهد گفت» از آذربایجان غربی، تقدیر شد.

در بخش داستانی بلند از علی محمودیان، بازیگر فیلم داستانی بلند «بدرود آنالوگ» از استان کردستان و رؤسای استان‎ها نیز تقدیر شد.

 

 

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره