توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی


به گزارش کمیته تبلیغات واطلاع رسانی جشنواره، طبق اعلام سیدمهدی سیدین‌نیا، دبیر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات استانی حوزه هنری در نشست خبری این دوره از جشنواره، بودجه مصوب و اختصاص یافته به جشنواره چهارم 700 میلیون تومان است؛ یعنی حتی به نسبت دوره سوم جشنواره كه به میزبانی كرمانشاه برگزار شد، 30 درصد كاهش داشته است.
حال این سؤال پیش می‌آید كه با توجه به گستردگی جشنواره و موضوعاتی كه در این دوره به آن پرداخته می شود و همچنین حجم بالای میهمانانی كه در ایام جشنواره گردهم می‌آیند، امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری چگونه توانسته است با این بودجه انقباضی جشنواره‌ای به این گستردگی و مطولی را برگزار كند؟!
نكته جالب توجه اینكه اداره كل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره در مراحل مقدماتی و تداركات كه لازمه برگزاری جشنواره‌ای در سطحی قابل قبول است، ابتكاری به خرج داده و آن استفاده حداكثری از قابلیت‌های فنی و كارشناسی موجود در مراكز استانی است به این معنی كه امور مدیریتی و اجرایی جشنواره‌ای با ماهیت پرداختن به آثار و تولیدات مراكز استانی به خود آن ها نیز محول شده است.
به هر حال حوزه هنری، توان فنی و نیروی انسانی كارآمدی در مراكز استانی در اختیار دارد كه به شكل روزمره مشغول به انجام امور روزمره و وظایف سازمانی خود هستند، وظایفی كه جنس و نوع پرداختن به آن ها نیز از همان جنس و ماهیت مجموعه فعالیتی است كه در جشنواره قرار است به آن توجه شود؛ یعنی نظارت بر آثار و تولیداتی فرهنگی و هنری در راستای تحقق اهداف حوزه هنری.
استقرار دبیرخانه هر یك از كمیته‌های هفتگانه جشنواره آثار و تولیدات در مراكز استانی حوزه هنری به این معناست كه هر یك از مسئولان كمیته‌های این جشنواره كه معمولاً ریاست حوزه هنری استان‌ها را به عهده دارند در كنار انجام مسئولیت و وظایف محوله در مدیریت مركز استانی خود، توجهی نیز به مدیریت اجرایی بخشی از جشنواره نیز داشته باشند و با این كار به ظاهر ساده، مقدار قابل توجهی از بودجه یك جشنواره كه ممكن است صرف انتصاب مدیری خارج از بدنه حوزه هنری و غیربومی شود، صرفه‌جویی خواهد شد.
این امر پیامد مثبتی دیگری نیز در پی خواهد داشت و آن اینكه ساختار اجرایی بخش و یا بخش‌هایی از جشنواره كه ممكن است بر اثر انتصاب یك مدیر غیرسازمانی بر سر كار آید و آشنایی با حال و هوا و فضای موجود در یك سازمان فرهنگی همچون حوزه هنری نداشته باشد كه این خود هزینه‌های نیز به جشنواره تحمیل خواهد كرد شكل نخواهد گرفت و نیروی انسانی زیرشاخه مدیر و یا مسئول بخش‌های مختلف جشنواره نیز از میان پرسنل سازمانی حوزه هنری كه اشراف به فعالیت های آن دارند انتخاب می‌شوند كه به این واسطه در بخش دیگری از هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد.
باید قبول داشت كه وضعیت اقتصادی در شرایط فعلی به ویژه در اختصاص بودجه‌های فرهنگی و هنری كشور چندان بسامان نیست و حتی در این حوزه سرنوشت‌ساز نیز سیاست‌هایی در زمینه پیاده شدن جریان اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است كه باید با استفاده از ابتكاراتی ولو ساده همچون آنچه كه در مدیریت فرهنگی و هنری حوزه هنری شاهد آن هستیم سهمی در اجرایی شدن این سیاست‌ها داشته باشیم.
البته موارد بیشماری به شكل مصداقی در زمینه روند اجرایی جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری در تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی وجود دارد كه ذكر تك تك آن ها در این مقال نمی‌گنجد و تنها برای نمونه به مواردی اشاره شد كه می‌تواند مورد الگوی سایر دستگاه های فرهنگی و هنری قرار گیرد.
چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری 7 تا 9 مهر به میزبانی حوزه هنری اصفهان برگزار خواهد شد.




قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره