همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری

علیرضا قزوه: آثار ادبی برتر جشنواره قادر به مطرح شدن در جشنواره فجر و كتاب سال نیز هستند

مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: برخی از آثار بررسی شده در كمیته ادبیات جشنواره از چنان قابلیتی برخوردار هستند كه اگر در رویدادهای جدی‌تری همچون جشنواره فجر و كتاب سال شركت كنند احتمال مطرح شدنشان بسیار زیاد است.

به گزارش کمیته  تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، نشست علیرضا قزوه، مشاور كمیته ادبیات چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری گفت: داوری‌های آثار این كمیته از جشنواره در دو مرحله به انجام رسید. در مرحله نخست با كتاب‌هایی مواجه بودیم كه اغلب خوب و در سطحی قابل قبول بودند و حتی در میان آثاری كه به مرحله بعدی داوری راه پیدا نكردند هم با مواردی از نظر فنی و ادبی قوی روبرو بودیم.
 
وی ادامه داد: در مرحله دوم داوری نیز روندی مشابه را شاهد بودیم و با وجود قدرتی كه در میان اغلب آثار شاهدش بودیم اما باید بگویم كه از ارزیابی آثار شخصاً رضایت كامل دارم و به جرأت می‌توانم این ادعا را داشته باشم كه آثاری كه در مرحله نهایی جشنواره شاهد حضور آنها هستیم همگی مستحق حضور در این مرحله هستند.
 
قزوه تصریح كرد: برخی از آثار بررسی شده در كمیته ادبیات جشنواره از چنان قابلیتی برخوردار هستند كه اگر در رویدادهای جدی‌تری همچون جشنواره فجر و كتاب سال شركت كنند  احتمال مطرح شدنشان بسیار زیاد است؛ باید اعتراف كنم كه داوری در مرحله نهایی بسیار سخت بود و شاید می‌توانستیم در صورت امكان و بودجه بیشتر جشنواره، در مرحله نهایی شاهد تعداد آثار بیشتری باشیم.
 
مدیر مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری افزود: خرسندیم كه خالق آثار برگزیده در مرحله نهایی داوری را طیف جوان به خود اختصاص دادند و البته این كمیته تلاش كرد تا از حضور آثار پیشكسوتان در ارزیابی آثار نیز بهره مند شود كه این اتفاق افتاد و آثار 4 پیشكسوت حوزه فرهنگ و ادبیات و بیشتر در زمینه شعر انقلابی و آئینی مورد رصد قرار گرفت اما در نهایت آثار این دوستان برای مجال بیشتر نویسندگان و شاعران جوان از چرخه رقابت خارج شد و بر آن شدیم تا این دوستان پیشكسوت و آثارشان را مورد تقدیر قرار دهیم.
 
وی ادامه داد: جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری بازنمایی ظرفیت و قابلیت موجود در میان اهالی فرهنگ و هنر شهرستان‌هاست؛ تشكل و افرادی كه حتی در مناطق دور افتاده كشور با كمترین امكانات موجود دست به خلق آثار مختلفی به ویژه آثار ادبی می‌زنند؛ قطعاً برگزاری چنین رویدادی می‌تواند در شناسایی استعدادهای ادبی به ویژه در میان نسل جوان مثمر ثمر باشد و به این واسطه حوزه هنری را تبدیل به پایگاهی در حوزه ادبیات ارزشی و انقلابی كند.
 
قزوه در پایان گفت: با ارزیابی آثار به این نتیجه رسیدیم كه آثاری همچون مجموع‌های گردآوری شده و اشعار بیشتر از آثار پژوهشی     در مراكز استانی تولید می شوند چنانكه از میان آثار متقاضی حضور در جشنواره، آثار پژوهشی به نسبت آثار ادبی و شعری دیگر نسبت یك به شش را دارا هستند  كه باید عزمی برای كارهای پژوهشی و تحقیقی به ویژه در حوزه ادبیات ارزشی و انقلابی صورت گیرد و مسئولان اهتمام ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند.
 
شایان ذکر است چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری 7تا9 مهرماه سال جاری در بخش‎های موسیقی، تجسمی، هنرهای تصویری، ادبیات پایداری، محصولات فرهنگی، ادبیات ونمایش به میزبانی حوزه هنری استان اصفهان با حضور حوزه‎های هنری سراسر کشور  برگزار می‎شود. 
 


قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره