جشنواره آثار و توليدات مراکز استاني حوزه هنري، رقيب هيچ جشنواره ديگري نيست


هر چقدر به مهرماه نزديک‎ مي‎شويم، شور و شوق خانواده حوزه هنري، براي رونمايي از آثار برگزيده مراکز استاني بيشتر مي‎شود. چهارمين جشنواره آثار و توليدات حوزه هنري، بزرگ‎ترين رويداد فرهنگي و هنري حوزه هنري انقلاب اسلامي در سال جاري است.
کميـتـه‎هـــاي هنري جشنواره، فعاليت‎هاي خود را آغاز کرده‎اند. ضمن آنکه کميته هنرهاي نمايشي، با برگزاري نخستين جلسه رسمي در تاريخ چهاردهم ارديبهشت ماه، طلايه‎دار شورآفريني هنري در مراکز استاني است.
اين جلسه با حضور اعضاي کميته تخصصي هنرهاي نمايشي و کميته داوران، در حضور مشاور کميته مذکور و به ميزباني وي برگزار شد.
مديران مراکز استان مرکزي، خراسان رضوي، هرمزگان و يزد در کنار فريبرز شيريني مسئول کميته داوران جشنواره و دکتر رحمت اميني مشاور کميته هنرهاي نمايشي و مدير مرکز هنرهاي نمايشي، توحيد معصومي مسئول نمايش امور استان‎ها در اين جلسه حضور داشتند. در اين جلسه به بررسي راهکارهاي افزايش مشارکت مراکز استاني در برگزاري بهينه جشنواره و همچنين بحث و تبادل نظر در خصوص ساختار و ترکيب هيئت داوران پرداخته شد.
آنچه در اين جلسه مورد وفاق همگان قرار گرفت، تأکيد بر ايجاد موج شور و نشاط هنري و معرفتي در مراکز استاني حوزه هنري بود.
بايد اين نکته را بيش از پيش مورد تاکيد و توجه قرار دهيم که جشنواره آثار و توليدات مراکز حوزه هنري، رقيب هيچ جشنواره ديگري نيست بلکه اين جشنواره، جامع و مکمل ساير جشنواره‎هاي حوزه هنري و يا جشنوارهاي مرتبط با حوزه است.
يکي از تمايزات اين جشنواره با ساير جشنواره‎ها در ارزيابي آثار و توليدات حوزه هنري بوده و اصالت با حوزه‎هاي هنري شرکت‎کننده در جشنواره است. به اين معنا، اثر معرفي شده به دبيرخانه جشنواره، برآيند تلاش‎هاي هدفمند مراکز استاني و مبين نوع نگاه و انديشه مديريتي هر مرکز، به هنر متعهد و آثار تراز حوزه هنري انقلاب اسلامي خواهد بود.
نحوه انتخاب و معرفي آثار برگزيده جشنواره آثار و توليدات مراکز استاني حوزه هنري، به دليل الگو قرارگرفتن و جريان‎ساز بودن در بين هنرمندان حوزوي، از اهميت دو چنداني برخوردار است. بنابراين خواهان دقت و ظرافتي مضاعف است. اين مهم کار هيئت‎هاي انتخاب را خطيرتر و دشوارتر از داوري‎هاي ساير جشنواره‎ها خواهد کرد.
در جشنواره‎هاي پيشين، سه گام موثر برداشته‎ايم. هم اکنون با اتکا به الطاف الهي و بهره‎گيري از آن تجارب گرانسنگ، در کنار تيمي عالم و آگاه در بخش مديريت و اجرا، گام چهارم را مطمئن‎تر و محکم‎تر از گذشته برخواهيم داشت.
چهارمين جشنواره آثار و توليدات مراکز استاني حوزه هنري 7تا9 مهرماه سال جاري به ميزباني حوزه هنري استان اصفهان با حضور تمامي حوزه‎هاي هنري سراسر کشور برگزار مي‎شود.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره