گفت‎وگو با محمد قاسمی‎پور مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری

تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینش‎های هنری در رشته‎های دیگر

محمد قاسمی‎پور در‌خصوص تاثیر مثبت جشنواره آثار و تولیدات برروی کیفیت آثار تولیدی گفت: جشنواره عاملی برای به ذوق و شوق آوردن است و انگیزش و حرکت ایجاد می‎کند. به نظر من تولیدات پژوهشی دفاتر ادبیات پایداری می‎تواند منبع الهامی برای آفرینش‎های ادبی و هنری در رشته‎های دیگر باشد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری،

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات و ادبیات پایداری در خصوص فعالیت‎های انجام شده در دفتر ادبیات پایداری توضیح داد: فعالیت‎ها عمدتا بر اساس برنامه از پیش تعیین شده است. دو بخش نظارتی، حمایتی و پشتیبانی از مراکز استانی و بخش متمرکز بر دفتر را داریم. حدود 243 اثر در طول سال 93 در دفتر کارشناسی شده است. ممکن است عنوان‎های آن کاهش پیدا کند و در حدود 170 یا 180 عنوان باشد. به دلیل آنکه برخی از آن‌ها دو یا سه مرتبه در مراحل مختلف کار آمده است.

وی در ادامه افزود: بخش دیگری از کارهای حمایتی ما برگزاری کارگاه‎های آموزشی در مراکز استانی بوده است. در سال 93 هیجده کارگاه با استاندارد کشوری آغاز به کار کردند. یعنی مدرسین از تهران اعزام شدند و در مرکز استان محققین مربوطه در کارگاه شرکت کردند. استان هرمزگان و خراسان جنوبی و لرستان دو کارگاه برگزار کردند، استان اصفهان به عنوان فعال‎ترین استان سه کارگاه برگزار کرد، مازندارن و کرج نیز کارگاه داشتند و جمعا 18 کارگاه کشوری برگزار شد.

مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری در‌خصوص سرفصل‎های کارگاه‎ها بیان کرد: عمدتا دو سرفصل اصلی را در کارگاه دنبال می‎کنیم. یکی مباحث مربوط به تاریخ شفاهی و آموزش فنون مصاحبه و نحوه ثبت و ضبط خاطرات شفاهی آموزش داده می‎شود. دیگری آموزش خاطره‎نگاری خود‌نوشت است. در این کارگاه‎ها اینکه چگونه اقدام به نگارش و تنظیم خاطرات خود کنند، شناخت خاطره و ارکان آن آموزش داده می‎شود.

قاسمی‎پور در‌خصوص بازدهی و خروجی کارگاه‎ها گفت: اکثر افرادی که در استان‎ها، در بخش ادبیات پایداری فعالیت می‎کنند، فراگیران همان کارگاه‎ها بودند. هر قدر ظرفیت آموزشی کارگاه‎های ما بهتر شود کار کارشناسی، بررسی و رفع ضعف کارهای ارسالی از استان‎ها راحت‎تر می‎شود. چون با اصول کار آشنا می‎شوند و هنگام تنظیم و تدوین کارها، تمام موضوعات را رعایت می‎کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ما تلاش کردیم مناسبتی و جشنواره‎ای کار نکنیم و کار را در حالت بنیادی ببینیم. 5 یا 6 استان داریم که در بین 31 استان کشور هنوز کارگاه آموزشی نداشتند. لذا نیمه خالی کار و قسمت‎هایی که هنوز بنیان‎گذاری و تاسیس نشده‎اند، دغدغه مستمر ما است.

قاسمی‎پور افزود: جشنواره برآیند کار حوزه‎های تولیدی استانی است و مراکز استانی باید در جایی نمایش و رونمایی و ارائه کارهای‎شان را داشته باشند. امسال تمایل استان‎ها برای ارائه کارها بسیار بود. البته ما مناسبتی کار کردن را توصیه نمی‎کنیم؛ اما، تلاش کردیم زمان کارشناسی آثار را کوتاه کنیم.

مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری درخصوص فعالیت ویژه این دفتر در سال 94 گفت: تلاش کردیم، محققین پر کاری که در سطح استان‎ها فعالیت می‎کنند در یک نشست کشوری یکدیگر را ببینند. با مساعدت مسئولین در اداره کل و معاونت فرهنگی در 21 و 22 اردیبهشت ماه، در تهران این ایده محقق شد.

قاسمی‎پور به تعداد آثار شرکت کرده این کمیته در جشنواره چهارم اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار دبیرخانه جشنواره، بخش کمیته پایداری 144 فرم شرکت در جشنواره را پر کردند. البته احتمال دارد حدود 4 یا 5 اثر در جشنواره قبل هم شرکت کرده باشند، اما 140 اثر قطعی است.

وی درخصوص استان‎هایی که در زمینه ادبیات پایداری فعال‎تر عمل کردند، گفت: به نظر من موفقیت را به لحاظ کیفی باید دید. به شکل کمی قابل مقایسه نیست. برخی از استان‎ها بضاعت فرهنگی‎شان به گونه‎ای است که اگر در طول سال یک اثر خوب و موفق داشته باشند، در یک فرایند پنج‌ساله قابل اعتناست. امروز استان‎های اصفهان، گیلان، خراسان شمالی و سمنان استان‎های موفقی به لحاظ تولید اثر هستند.

مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری درباره آثار شاخص در بخش ادبیات پایداری گفت: امروز شاخص بودن در اجتماع تحت تاثیر تبلیغات و اطلاع‎رسانی است.کارهایی در یک مرکز استانی با یک ناشر محلی چاپ شده است و ما معتقدیم که محتوای آن در حد و اندازه ملی است. دفاتر حوزه هنری استان‎ها در حال حاضر هیچ شبکه‎ای برای ارائه محصولات‎شان ندارند.

محمد قاسمی‎پور در‌خصوص تاثیر مثبت جشنواره آثار و تولیدات برروی کیفیت آثار تولیدی گفت: جشنواره عاملی برای به ذوق و شوق آوردن است و انگیزش و حرکت ایجاد می‎کند. تمام کارهای فرهنگی و هنری در جمع و دیدن شدن در صحنه جان می‎گیرد و ماندگاری آن در اجتماع است. از این بابت جشنواره آثار و تولیدات عامل تحرک است. به نظر من تولیدات پژوهشی دفاتر ادبیات پایداری می‎تواند منبع الهامی برای آفرینش‎های ادبی و هنری در رشته‎های دیگر باشد. دوستان عکاسی، تجسمی، نقاشی، سینما و تئاتر به‌راحتی می‎توانند از تحقیقات دفاتر پایداری استفاده کنند.

وی در پایان گفت: تلاش کردیم در برنامه «شب خاطره» به لحاظ محتوایی برآیندی از همه لایه‎های دوران جنگ و انقلاب داشته باشیم. یعنی زنان،آزادگان و جانبازان همگی دیده شوند.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره