همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری

جشنواره پل خوبی برای ارتباط مراکز مختلف استان‎ها با هم است

یادداشت جعفر حسنی داور بخش هنرهای تصویری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری را با هم می‎خوانیم.

فکر می‎کنم یکی از حرکت های خوب و موثری که در حوزه هنری اتفاق می‎افتد برگزاری همین جشنواره است. این جشنواره به ما نشان می دهد که در کجا قرار داریم. داشته‎ها و توانمندی‎مان در خارج از تهران چقدر است. چقدر از راه را درست رفته‎ایم و در کجا شاید کوتاهی کرده‌ایم. نقاط قوت و نقاط ضعف ما چه چیزهایی است.

از این گذشته به نظرم این جشنواره پل خوبی برای ارتباط مراکز مختلف استان‎ها با هم است. تولیدات یکدیگر را مشاهده می‎کنند و در کنار آن همفکری‎ها و مشورت‎ها صورت می‎پذیرد و این ارتباط بدون شک به رشد و اعتلای آثار کمک می‎کند. جشنواره تولیدات پاسخی مثبت است به همت و تلاش‎های همکاران و هنرمندان حوزه هنری در مراکز مختلف.

من در سه جشنواره قبلی حضور نداشتم. اما با توجه به آثاری که در جشنواره‎های دیگر مشاهده و داوری می‌کنم به نظرم در کل، سطح تولیدات این جشنواره خوب است و ما در اینجا می‎توانیم با افتخار از تولیدات حوزه هنری اسم ببریم. فیلم های مستند، انیمیشن و حتی داستانی بلند ضمن مضمون و محتوا از لحاظ ساختار و پرداخت هم اغلب کارهای قابل اعتنایی هستند. البته ایراداتی هم وجود دارد که با کارهای آموزشی و برگزاری کارگاه‎های بیشتر باید تلاش کنیم این نواقص از بین برود. برای مثال می توانم به زمانِ آثار اشاره کنم. در تولیدات مستند، فیلم‎های کوتاه داستانی و حتی در انیمیشن‎ها ایجازی که فیلم می‎طلبد در خیلی از آثار دیده نمی‎شد. نمی‎دانم چرا اغلب فیلم‎سازان جوانِ ما دوست دارند تایم آثارشان زیاد باشد. در حالی که بخشی از ارزش یک فیلم کوتاه به ایجاز آن است. یا حتی فیلم مستند. وقتی فیلمی می‎تواند در حدود سی دقیقه موضوع خود را به زیبایی روایت کند و بسیار هم تاثیرگذار باشد چرا باید با افزایش تایم به اثری خسته کننده و ملال‌آور تبدیل شود. بحث دیگر انتخاب سوژه‎هاست که فیلم‎سازان باید با دقت و وسواس بیشتری به آن نگاه کنند. سوژه‌ی تکراری یا روایت‎های یکسان باعث عدم توفیق اثر می‎شود و این نکته‎ای که هم فیلم‎ساز باید به آن بیشتر توجه نماید و هم سفارش دهندۀکار.

 

 

 

 

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره