پیام مدیر جشنواره چهارم:

جشنواره آثار فرصت همدلی وتعامل سازنده هنرمندان مراکز استانی

چهارمين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني با همه دشواري ها ، فراز و فرودها و دستآوردهایی که داشت به حول و قوه الهي پايان يافت.

رؤسا و همكاران محترم مراكز استاني حوزه هنري

با سلام و تحيّت

چهارمين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني با همه دشواري ها ، فراز و فرودها و دستآوردهایی که داشت به حول و قوه الهي پايان يافت. كمك و همراهي همه عزيزان در مراكز استاني و ستادي و حمايت بي‌دريغ رئيس و معاونين محترم حوزه هنري و تلاش شبانه‌روزی كه كميته‌هاي تخصصي و اجرايي اين جشنواره مبذول داشتند زمينه ساز اين عنايت الهي بود. تشكر و قدرداني از همه عزيزان وظيفه حتمي و هميشگي اينجانب است.

نكته اول اينكه آنچه هميشه براي ما شوق‌آفرين و اميد بخش بوده و هست، همين احساس انجام وظيفه است.شايد بتوان مشخصه عنصر انساني و كار در حوزه هنري را همين عاشقانه كاركردن و به قصد مقاصد حسنه كاركردن معرفي كرد. آنچه بزرگان دين گفته‌اند اين است كه هرجا ايمان و اخلاص و عمل صالح در كارها دخيل شد لطف خدا هم وجود دارد. این همان چیزی است كه من فكر مي‌كنم در مدت برگزاري جشنواره تجربه كرديم و طعم شيرين آن را چشيديم

                                                                                                                    

من يتوكل علي اللّه فهو حسبه

من كان اللّه كان اللّهُ له

هركس خدا را ياري كند، خدا او را ياري مي كند

 

اگر عنايت و لطف پروردگار همراه ما نباشد قدم از قدم نمي‌توان برداشت. اجازه دهید خضوع و خلوص در مواجهه با نيت‌هاي پاك شما و صفات خوب شما همكاران را ابراز داشته و از همه شما تشکر کنم.

نكته دوم اینکه اصل اين حركتمنجر به افزایش اعتماد به نفس ملی همه ما شد. بر این باوریم حوزه هنری انقلاب اسلامی که از امیدهای انقلاب است طی این سالها توانسته خالق آثار متنوعی باشد که روح حماسه و جهاد و ارزش‌های ناب اسلامی را با زبانی هنرمندانه به مخاطب انتقال داده و شما مجموعه‌ای از برگزیدگان این آثار را در جشنواره عرضه کردید.

ظرفیت‌های خیلی زیادی در این جشنواره ایجاد شد که بهره‌برداری از آن باید در دستور کار همه همکاران قرار گیرد. عصاره‌ی فعالیت‌های بخش‌های مختلف هنری- که خود وجه تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره‌های هنری در کشور است- بصورت منتخب رشته‌های مختلف در ایام برگزاری جشنواره به نمایش درآمد. به تأکید رئیس محترم حوزه هنری در مراسم افتتاحیه از این ظرفیت باید در قالب نمایشگاه‌های ادواری- هفته‌های فیلم و نمایش- برگزاری گالری‌های تجسمی- جلسات نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی استانی و منطقه‌ای برای تغذیه یکسالِ مراکز استانی بهره‌برداری شود.

حضور متراکم هنرمندان، پیشکسوتان، همکاران و مدیران در این جشنواره فرصت دیگری بود که به ایجاد همدلی و تعامل سازنده‌ای میان سرمایه‌های انسانی حوزه‌هنری برقرار ساخت. امیدوارم این انرژی و پشتکار تا برگزاری پنجمین جشنواره در بین شما و همکارانتان بماناد.

جشنواره تمام شد. اما آنچه که امروز سخت به آن محتاجیم نقد، تحلیل و ارزیابی آثار و تولیدات مراکز استانی، نقد عملکرد همدیگر طی سه سال گذشته که بخش مهمی از نتیجه آن در جشنواره به منصه ظهور رسید است. از نقد نهراسیم و خوشدل به افتخارات به دست آمده نباشیم.

البته این جشنواره فرصتی شد تا مجموعه فعالیت‌های فرهنگی مراکز استانها و همچنین نحوه تعامل و مشارکت مدیران و همکاران خود را رصد کنیم و بدانیم در سطح عملیاتی چه کاستی‌هایی داریم. چه کسانی همراه مناسب بوده و چه کسانی احیاناً نه دل‌سپرده هستند و نه سرسپرده، که جای بررسی آن در آینده می‌باشد.

حرف آخر اينكه اگر بخواهيم اثربخش باشيم بايد قبل از اينكه دگرسازان خوبي باشيم خودسازان خوبي باشيم و كار در حوزه فرهنگ و هنر را جهاد فی‌سبیل‌الله بدانیم. اين كليدي است كه بزرگان دين براي باز شدن حركت‌هاي درست فرهنگي به ما هديه كرده‌اند.

امروز كه اين مرقومه را مي نويسم آثار و بركات چهارمين جشنواره توليدات مراكز استاني كه بيانگر اهتمام همگي شما عزيزان و همكاران خوب شماست قابل لمس و محسوس است. البته يقيناً نقدهاي محتوايي و اجرايي بر اين جشنواره وارد استكه در جاي خود بدون اغماض بايد رسيدگي شود.

جاي بسي تقدير و سپاس است براي همدلي‌ها، همراهي‌ها و هم‌افزايي‌ها و برخود لازم مي‌دانم از كليه افرادي كه در برپايي پرشور اين جشنواره ما را ياري كردند سپاسگذاري نمايم.

از خداوند متعال به عدد تلاش‌هاي صادقانه و خالصانه‌اي كه مبذول داشتند ياد و نام نيك مسألت مي‌كنم و از همه همکارانی که برای این جشنواره زحمت کشیدند لیکن امروز در مجموعه حوزه هنری حضور ندارند نیز توفیق مستدام از خداوند متعال طلب می‌کنم.

 

 

                                                                                                مجيد مصلحي

                                                                             مديركل امور استانها و مجلس و مدير جشنواره

 

 

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره