همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری

حوزه هنری این ثمره مبارک هنری انقلاب اسلامی

فریبرز شیرینی بیانیه هیئت داوران چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری را در 9 مهرماه1394 در برنامه اختتامیه قرائت کرد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه هنری این ثمره مبارک هنری انقلاب اسلامی

تماشا، صفت انسان است. اما عموماً آنچه می بینیم ، بر وقایع دلالت دارند. در این میان چه بسیارند نادیدنی ها و حقایقی که پرده دار، همه را در پناه نام ساتر وستار و علام الغیوب در پرده غیب محفوظ داشته.

و هنرمند همان کسی است که افزون بر دیدن، "تماشا کردن" را پیشه کرده است تا از ورای طبیعت ، حقیقت را به تماشا بنشیند و در قیل و قال اصوات متکثر عالم، نجوای ُسبّوح ُقدّوس ذرات هستی را نیوشای جان خود کند و در تغزلی سرمستانه، دیگران را بر سفره شنود و شهود خود سخاوتمندانه میهمان نماید.

هنر مقام بیان است و هنرمند در سویدای وجود، طالب حقیقت. هنر آیین آیینه گی است، اما نه به سان آیینه ای ساده که جایگاه تجلی واقعیت باشد، آیینه گی هنر ، موجودیت اشیا و حوادث را در می نوردد و درونمایه حقیقنت پنهان در مناسبات آن را برای مخاطب آشکار می کند.

راه گذر از شی به ذات، از موجود به وجود و از سبب به مسبب طریقی صعب و دشوار است که اراده ای پولادین ، عزمی راسخ و همتی عالی می طلبد، که در هر کس محقق نمی شود،" نه هر که آینه سازد سکندری داند".

ورود در حریم هنر و بستن احرام آن، آدابی دارد و طریقی. در این بادی،"آداب" مقدم بر هر امری است؛ همان که استاد خوشنویس ، در مشق نخستین خود سر مشق می دهد که ؛ "ادب آداب دارد" و باز از شاگرد خود می خواهد تا "ادب مرد به ز دولت اوست" را مشق کند تا سرمشق زندگی اش شود و در پایان، منبع زیبایی و ادب را فرا پیش آموزندگان تعلیم می دهد و با اشاره دقیق به جمال بی مثال باریتعالی مشق می آموزد که" آنچه در اندیشه ناید آن خداست" و این مقارنه مبارک علم الجمال و معرفه الغایه همان سلوکی است که از دیرباز بر فضای هنر سرزمین هنر خیز ایران سیطره داشته است؛ هر چند کمرنگ . امید که حوزه هنری این ثمره مبارک هنری انقلاب اسلامی برای پربارتر کردن آن فضا و چشاندن حلاوت اشراق هنر و هنر اشراقی به شامه جان مخاطبان هنر بیش از پیش توفیق حاصل نماید.

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانهای حوزه هنری در حالی به انجام می رسد که در آستانه عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت قرار داریم؛ روزی که دین به کمال و نعمت به تمامی بر جامعه اسلامی نازل شد. کمیته هماهنگی هیئت داوران ضمن تبریک و تهنیت این روز مبارک با اذعان به این که شعار یک گام به پیش در این جشنواره نیز تحقق یافته، مواردی چند به عزیزان شرکت کننده در جشنواره یادآور می شود تا در جشنواره های آتی تحقق و تجلی یابد.

  • در خلق آثار با مضامین دینی و معرفتی به دانسته های خود اکتفا نکرده و مراجعه به منابع و اهل علم و معرفت به منظور تحصیل شناخت بیشتر، مورد تأکید قرار می گیرد.
  • آثار منطبق با مطالبات جشنوراه و سیاست های آن خلق و عرضه گردد.
  • با توجه به ورود حوزه هنری در عرصه کودک و نوجوان، در خلق آثار تلاش جدی تر و دقتی عمیق تر انجام پذیرد.
  • در عرصه پژوهش هنر، به رغم تولید آثار پژوهشی در چند استان هنوز فاصله طولانی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد.
  • در خلق آثار تأمل و تأنی و اجتناب از شتابزدگی توصیه می گردد.
  • برگزاری کارگاه های هدفمند با حضور اساتید گرانقدر به منظور انتقال دانش و تجربه می تواند راه گشا باشد.

در پایان بهروزی برگزارکنندگان جشنواره و همه بزرگواران ، هنرمندان پیشکسوت و جوان و میهمانان گرانقدر را آرزومندیم.  

 

                                                                                                   والسلام علیکم و رحمهَ .... و برکاته
                                                                                                  کمیته هماهنگی هیئت داوران چهارمین جشنواره
                                                                                                   آثارو تولیدات حوزه هنری
مراکزاستانی
                                                                                                    
                                                                                                  





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره