گفت‌وگو با قائم‌مقام رئیس حوزه‌هنری و مدیرعامل انتشارات سوره مهر

همّ و غمّ حوزه‌هنری رونق‌بخشیدن به تولید است

مهم‌ترین اهداف جشنواره‌ها که آنرا دنبال می کنند از سه بخش اصلی‌ تشکیل می شود ، اول رصد و کشف موارد مورد نیاز جشنواره است. دوم ایجاد رقابت سالم برای پیشی‌گرفتن درکیفیت‌، رعایت استانداردها و توجه به خواست و نیاز مخاطب است. وهدف سوم نیز ارائه الگوست. جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی این سه هدف را مد نظر دارد و همّ و غمّ حوزه‌هنری را برای رونق‌بخشیدن به تولید به عنوان رکن فعالیت‌های خود نشان می‌دهد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری؛ به بهانه برگزاری چهارمین دوره جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی ‌حوزه‌هنری گفت‌وگوهایی با محوریت اهمیت ثبت وجمع آوری تاریخ شفاهی ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی و تولید این آثار در قالب محصول ازمراکز استان‌ها داشته‌ایم. درگفت‌وگو با محمد حمزه‌زاده، قائم‌مقام رئیس حوزه هنری و مدیرعامل انتشارات سوره مهر با تأکید به بیان مقام معظم رهبری برکار مداوم دراین عرصه اشاره شد که رهبرمعظم انقلاب فرمودند "این کار را باید تا زنده هستید، ادامه دهید" گفت گوی ترتیب داده شد تا از فعالیت های انجام شده در این حوزه بیشتر مطلع شویم در ادامه گفت‎وگوی کمیته تبلیغات با قائم مقام حوزه هنری را می خوانید:

 

درطول دو سال گذشته 120 عنوان کتاب را مراکز استانی درحوزه تاریخ شفاهی ادبیات پایداری و دفاع مقدس منتشرکرده‌اند که بیشتر آنها ازکیفیت خوبی هم برخوردار بوده‌اند. برای رقم‌خوردن این اتفاق چه اقداماتی صورت گرفت که به چنین توفیقاتی منجر شد؟

در آخرین دیداری که اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت و بعضی مسؤولان حوزه هنری با مقام معظم رهبری داشتند، آقای سرهنگی به این نکته اشاره کرد که در حوزه ثبت خاطرات شفاهی دفاع مقدس، زمان به ضرر ما در حال حرکت است و ما باید هرچه سریع‌تر داشته‌های ذهنی رزمندگانمان را جمع‌آوری و ثبت کنیم تا در مرحله بعد بر اساس این مطالب، تولیدات هنری داشته باشیم. حضرت آقا هم ضمن تأیید این مطلب، فرمودند، اولاً این اقدام را در سطح وسیع و کشوری انجام دهید، دوم اینکه تا زنده هستید به این کار ادامه دهید و لحظه‌ای ساکت ننشینید.

خوشبختانه با همت دفتر ادبیات پایداری، اداره کل امور استان‌ها و رؤسای حوزه‌هنری استان‌ها حرکت بسیار خوبی از چند سال پیش آغاز شد که به تولید 120 عنوان کتاب منجر گردید. همان‌طور که جنگ ما صرفاً‌ در منطقه غرب و جنوب کشور نبود و سراسر کشور با آن درگیر شده بود، خاطرات دفاع مقدس، خاطرات همه کشور به شمار می‌رود و تلاش مقدسی به وسعت یک کشور نیاز دارد.

 

 

عملکرد انتشارات سوره مهر در این باره چگونه بوده است؟

جمع‌آوری خاطرات فقط نیمی از کار ماست و نیم دیگر فرایند تدوین و انتشار است. در مرحله اول باید به‌سرعت کار کرد تا زمان از دست نرود؛ اما برای مرحله دوم نیاز به دقت، خلاقیت هنری و صرف زمان است تا دستاورد نهایی، کیفیت مناسب و قابل رقابتی پیدا کند. برای رسیدن به این نتیجه، نخست دقت و سخت‌گیری‌هایی در خود دفاتر ادبیات پایداری استان‌ها صورت می‌گیرد که اصل زحمت کار با آنان است؛ سپس در انتشارات سوره مهرکه وظیفه آماده‌سازی، چاپ، تبلیغ و توزیع را به عهده دارد، با توجه به امکانات و درنظرگرفتن هم‌خوانی‌های اثر با آثار دیگر انتشارات، اقدامات نهایی انجام می‌شود.

 

تولید 120 عنوان کتاب طی دو سال اتفاق مبارکی است. آیا چنین رخدادی در کشور نظیر داشته است؟

سال‌های 73-72 که تازه برخی کتاب‌های دفتر مقاومت شروع به انتشار کرده بود، نخستین جرقه‌ها در این حوزه را در واقع «دفتر ادبیات مقاومت حوزه‌هنری» با مدیریت جناب آقای سرهنگی زد. آن زمان این تلقی وجود داشت که این آثار مشتری ندارند و صرفاً برای کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و منابع تاریخی به کار می‌آیند. پس از اقدامات حوزه‌هنری و رونق‌گرفتن بازار این آثار، چیزی بالغ بر 50 ناشر ادبیات دفاع مقدس در کشور شکل گرفت که این ناشران، صاحب انجمن و مجمع شدند و اکنون به عنوان صنفی مجزا می‌خواهند نقش ایفا کنند.

این تعداد ناشر با وجود آنکه زحمت فراوانی می‌کشند و البته از حمایت‌های حوزه‌هنری در قالب‌های تأمین منبع، پشتیبانی مالی، پشتیبانی محتوایی کتابخانة جنگ حوزه هم برخوردارند، فاصله بسیاری با حوزه‌هنری در این زمینه دارند و اگر هم در جایی کتابی بدرخشد، با بررسی متوجه می‌شوید حوزه‌هنری در آن نقشی ایفا کرده است. این را به طور قطع می‌توانم بگویم که این حجم از تولیدِ باکیفیت در حوزه‌هنری بی‌رقیب است و معادل چند سال فعالیت همه ناشران دیگر در این عرصه است.

 

دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری مراکز استانی با توجه به نوپابودنشان درگام‌های پیش رو بهتر است به چه سمتی حرکت کنند؟

در جمع‌آوری محتوا به همین مسیر ادامه دهند، از مشورت کسانی که تجربه بیشتری دارند، بهره گیرند؛ همچنین با توجه به اینکه هنوز مضامین بسیاری وجود دارد که دست‌نخورده باقی مانده‌اند، بکوشند موضوعات بکر را کشف کنند که این کار به رصد مضامین تولیدشده نیاز دارد. در حوزه نحوه ارائه، به‌حمدالله هنرمندان برجسته و صاحب قلم در سراسر کشور داریم که باید از آنها کمک گرفت. بعضی از کتاب‌هایی که از استان‌ها به دست ما می‌رسد، به لحاظ کیفی در سطحی قرار دارند که تغییر چندانی نمی‌کنند. این نشان می‌دهد ما به نوعی بلوغ و سطح استانداردی از ارائه دست یافته‌ایم.

در مورد نشر با توجه به هزینه‌های بالا همواره سفارش ما به مراکزاستانی این بوده که تا حد ممکن با گزیده‌گویی، انتخاب مضامین بکر و حرف‌های ناگفته‌مانده و به طورکلی موجز کار کنند تا قیمت کتاب به دلیل بالارفتن تعداد صفحات آن‌قدر بالا نرود که مشتری توان خرید نداشته باشد. درحوزه گرافیک و صفحه‌آرایی، مراکز استانی به کار بیشتری نیاز دارند؛ چراکه محتوای ارزشمندی که با گرافیک ضعیف کارشود، گاهی به خطر می‌افتد و آن‌طورکه باید و شاید دیده نمی‌شود.

 

نگاه شما در سطح کلان به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی چگونه است؟

مهم‌ترین اهداف جشنواره‌ها که آنرا دنبال می کنند از سه بخش اصلی‌ تشکیل می شود ، اول رصد و کشف موارد مورد نیاز جشنواره است. دوم ایجاد رقابت سالم برای پیشی‌گرفتن درکیفیت‌، رعایت استانداردها و توجه به خواست و نیاز مخاطب است. وهدف سوم نیز ارائه الگوست. جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی این سه هدف را مد نظر دارد و همّ و غمّ حوزه‌هنری را برای رونق‌بخشیدن به تولید به عنوان رکن فعالیت‌های خود نشان می‌دهد.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره