با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری

شعبانپور: به جای تبلیغ از سكوت برای القای مفهوم استفاده می كنیم

یكی از بخشهایی كه در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری مورد استقبال واقع شد، اجرای یك گروه تئاتری به نام «آرتمییس» بود كه به صورت ثابت و بی حركت در محوطه حوزه هنری شهر اصفهان ایستاده بودند و با طراحی صحنه و لباس، در پی القای مفهوم «آب هست ولی كم است» به بینندگان بودند.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، یكی از بخشهایی كه در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری مورد استقبال واقع شد، اجرای یك گروه تئاتری بود كه به صورت ثابت و بی حركت در محوطه حوزه هنری شهر اصفهان ایستاده بودند و با طراحی صحنه و لباس، در پی القای مفهوم «آب هست ولی كم است» به بینندگان بودند.

یكی از اعضای این تیم هنری درباره این اجرا بیان كرد: هنر زنده یا پرفورمنس، هنری نمایشی است كه در آن بازیگران به صورت ثابت می ایستند و ما هم در این اجرا در حالی كه تمام بدن را رنگی كرده ایم سه ساعت تمام ثابت می ایستیم و درواقع این اجرا بدون كلام است چرا كه قرار است حرفمان را در قالب كاری كه میخواهیم انجام دهیم بزنیم و نیازی به صحبت كردن نیست.

شعبانپور اظهار داشت: این تئاتر درباره بحران خشكسالی است كه به صورت نمادین نشان میدهیم بحران آب مساله ای بسیار جدی است. این نمایش، یك كار فرهنگی است كه به جای این كه تبلیغ كنیم آب كم مصرف كنیم، با نمادها این موضوع را به مردم یادآوری و در ذهن آنها نهادینه میكنیم كه این موضوع جدی است و باید در مصرف آب صرفه جویی كنند.

وی درباره این شیوه اجرا بیان كرد: اعضای این گروه افراد تئاتری هستند كه این نوع اجرا هم نوعی از فعالیت تئاتری آنها محسوب میشود. ما ساعتها در كلاسهای مختلف تمرینهای بدن انجام میدهیم چرا كه این كار به بدنهای ورزیده و انعطاف پذیری نیاز دارد كه بتوانیم ساعتها بی حركت در جایی بمانیم.

این هنرمند تاكید داشت: امیدوارم افرادی كه به دیدن چنین اجراهایی می آیند، صرفا به جنبه اجرایی و نمایشی آن توجه نكنند بلكه به مفهومی كه پشت آن وجود دارد هم دقت كنند كه این گروه نمایشی چه مطلبی را مد نظر قرار داده كه به مخاطب ارائه كند.

شعبانپور در پایان گفت: در سكوت اعضای چنین گروه هایی حرفهای زیادی نهفته است كه لازم است مردم به آن پیامها توجه كنند.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره