با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری

حسینی: موسیقی آیینی در كردستان گردگرفته نیست

هنرمند عرصه موسیقی كشورمان گفت: دف نوازی، سنتی آبا و اجدادی و در عین حال اسلامی است كه مردم آن را دوست دارند و در كردستان به دف به عنوان یك ساز دینی نگاه می شود.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، سید بهاءالدین حسینی، هنرمند عرصه موسیقی كه از كردستان در جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری شركت كرده بود، اظهار كرد: مردم ایران از دیرباز هنرساز بوده اند و هنر در دست آنها به پرواز درآمده است.

وی كه رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سنندج نیز هست، گفت: همانطور كه مقام معظم رهبری لقبی به استان كردستان دادند بر مبنای این كه یك استان فرهنگی است، همه مردم آنجا عطر و بوی فرهنگ را دارند و هفت هنر در آنجا به اعتلا رسیده اند از جمله در زمینه های موسیقی، آواز، فیلم، هنرهای تجسمی و ...

این هنرمند درباره جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری نیز اظهار كرد: این جشنواره یك بده بستان فرهنگی است و این داد و ستد و تبادل در حوزه فرهنگ و هنر در چنین همایشهایی اتفاق می افتد كه بسیار شایسته است. اینچنین جشنواره هایی میتواند به همدلی و اتحاد بینجامد و معتقدم ایران تنها زمانی موفق میشود كه همه با هم باشیم، قرار نیست همه ما یكجور شویم بلكه ملت ایران مانند گلستانی است كه گلهای رنگارنگی دارد و تمام آنها با هم هستند كه به این گلستان اعتبار می دهند.

حسینی درباره موسیقی كه در این جشنواره ارائه كردند گفت: ما اهالی كردستان، ساز دف را از كودكی می آموزیم، من خودم معلم خاصی نداشتم اما تمام اساتید دف نوازی استاد من محسوب میشوند چون با شنیدن آثار آنها شاگردی كرده ام و از آنها آموخته ام. یك شاخه از موسیقی كردستان، موسیقی آیینی است، موسیقی آیینی در كردستان گردگرفته نیست بلكه مردم كردستان بسیار از آن استقبال میكنند و این نوع موسیقی را دوست دارند.

وی در پایان گفت: ساز دف ساز شادی نیست، ساز دین است، وقتی دف در حضور پیامبر نواخته شد و ایشان منع نكرد یعنی این یك سنت است كه میتوانیم همچنان آن را پابرجا نگه داریم. این سنت، هم آبا و اجدادی و هم اسلامی است كه مردم آن را دوست دارند و در كردستان به دف به عنوان یك ساز دینی نگاه می شود.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره