هم زمان با شب عید غدیر خم

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری دقایقی پیش در سالن كوثر اصفهان برگزار شد و طی آن از برگزیدگان كمیته های هفتگانه جشنواره تقدیر به عمل آمد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، برگزیدگان بخش های مختلف چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره كه دقایقی پیش در سالن كوثر اصفهان برگزار شد معرفی و از آنها به شرح زیر با اهدای  جایزه تقدیر شد:
اسامی نفرات برگزیده و تقدیری كمیته ادبیات جشنواره
در این بخش ضمن تقدیر از سجاد سامانی به دلیل كتاب «ایما» از حوزه هنری تهران، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش شعر كلاسیك تآلیفی به محمدحسین ملكیان  به خاطر كتاب  «توارد» تقدیم شد.
جایزه رتبه‌ برگزیده بخش شعر كلاسیك تدوینی به هادی وحیدی  به خاطر كتاب «فیروزه خاتم» از حوزه هنری استان زنجان تعلق گرفت.
جایزه رتبه‌ برگزیده بخش داستان كوتاه تدوینی نیز به حوزه هنری استان كردستان به خاطر كتاب  «آبی‌تر از آسمان» اهدا شد.
جایزه رتبه برگزیده بخش داستان بلند و رمان  نیز به حسینعلی جعفری به خاطر كتاب «افرا» تعلق گرفت.  
همچنین ضمن تقدیر از كیهان خانجانی به خاطر كتاب «كاتبان روایت چندم» از حوزه هنری گیلان، جایزه رتبه‌ برگزیده بخش پژوهش ادبی به سیدمحمد عباسیه كهن به خاطر كتاب «از شعر امروز تا شاعران دیروز»  از حوزه هنری گیلان و همچنین سعید خومحمدی خیرآبادی به خاطر كتاب «تذكره شاعران مشهد» از حوزه هنری خراسان رضوی تعلق گرفت.
این گزارش حاكی است هیئت داوران جشنواره اسامی زیر را در بخش‌های مختلف كمیته ادبیات شایسته تقدیر دانست:
دو جلدی «باران شبانه» نوشته بهمن صالحی/ حوزه هنری استان گیلان
«عشق آمد» برگزیده رباعیات نوشته منصور دولتی/ حوزه هنری كردستان
«فصل فاصله» نوشته علی شمس علیزاده/ حوزه هنری كرمانشاه
«قاصدك‌هایی كه خواب ندارند» نوشته بهروز وندادیان / حوزه هنری گیلان
«نظم پریشان» نوشته مجموعه غزل عسگر شاهی / حوزه هنری اردبیل
«آن حلزون، آن حلزون محزون»  شعر نو تالیفی  سروده محمدرضا كلهر / حوزه هنری كردستان  
«همین معجزه‌های معمولی» شعر نو تالیفی سروده عبدالمجید ضیایی / حوزه هنری استان تهران
«پازل خیر و شر»داستان كوتاه تالیفی نوشته مهدی نوروزی  / خراسان رضوی
«آدمك چوبی، سوت بلبلی» داستان كوتاه تالیفی نوشته اسماعیل حاج علیان / سمنان
اسامی برگزیده كمیته فرهنگ و مطالعات پایداری جشنواره
جایزه رتبه‌ برگزیده بخش كتاب تدوینی دفاع مقدس  به حمید حسام  به خاطر كتاب  «وقتی مهتاب گم شد»  از حوزه هنری همدان تعلق گرفت.
جایزه رتبه‌ برگزیده بخش كتاب تدوینی انقلاب اسلامی به هادی عابدی  به خاطر كتاب  «ابد + 10 سال» از حوزه هنری آذربایجان غربی اهدا شد.
جایزه رتبه‌ برگزیده بخش كتاب پژوهش وتحقیق تالیفی به مهدی سهرابی زرندی به خاطر كتاب  «خاطراتی از وقایع انقلاب اسلامی در زرند»  از حوزه هنری كرمان تعلق گرفت.
اسامی نفرات تقدیری فرهنگ و مطالعات پایداری جشنواره
 جایزه تقدیری بخش كتاب تدوینی دفاع مقدس به میترا رفیعی به خاطر كتاب «فتاح» ازحوزه هنری كهگیلویه وبویراحمد و همچنین به محمد علیزاده به خاطر كتاب «آقا كلاه آهنیتو به من میدی» از حوزه هنری استان گیلان اهدا شد.
جایزه تقدیری بخش كتاب تالیفی دفاع مقدس به جعفر رادبین به خاطر كتاب «رینگ زندگی» از حوزه هنری خراسان رضوی و همچنین به محمدرضا آقامحمدی به خاطر كتاب «كمی تا آخر دنیا» از حوزه هنری استان اصفهان  تعلق گرفت.
جایزه تقدیری بخش زندگینامه داستانی به زهرا اسپید  به خاطر كتاب «فقط ماه حسین را می پایید»  از حوزه هنری هرمزگان و همچنین به معصومه قیطاسی به خاطر كتاب «حاج روح اله» از حوزه هنری استان البرز  اهدا شد.
جایزه تقدیری  در بخش كتاب تدوینی انقلاب اسلامی  به علی امیری  به خاطر كتاب  «سال های خاكستری» از حوزه هنری گیلان تقدیم شد.
جایزه تقدیری  بخش كتاب پژوهش وتحقیق تالیفی به یوسف نیك فام  به خاطر كتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراك» از حوزه هنری  استان مركزی اهدا شد.
در بخش ویژه نیز جایزه تولیدات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل اموراستانها و مجلس در بخش خاطرات خودنوشت به كتاب «دست خدا» نوشته قاسمعلی زارعی و كتاب «به سوی میمك» نوشته كرم علی محمدیان  تعلق گرفت.
اسامی نفرات برگزیده كمیته هنرهای تجسمی جشنواره
ضمن  تقدیر از جابر غلامی از استان مركزی، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش عكس به ناصر محمدی  از استان زنجان اهدا شد.
همچنین  ضمن تقدیر از سید هاشم حسینی از استان قزوین، جایزه رتبه برگزیده در بخش نگارگری- گل ومرغ به رقیه عزیزی از استان قزوین تعلق گرفت.
ضمن تقدیر از  علی چراغی  از استان زنجان،  جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش حجم به پریا ستاری  از استان چهارمحال وبختیاری اهدا شد.
ضمن تقدیر از احسان گنجی از استان كهگیلویه و بویراحمد، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش كاریكاتور  به رسول حاجی‌زاده  از استان اردبیل  تعلق گرفت.
ضمن تقدیر از  مهدی پرستار شهری از استان همدان، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش نقاشی تعلق به محمود آزادنیا  از استان خراسان رضوی  اهدا شد.
ضمن تقدیر از صابر صفایی از استان اردبیل جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش خوشنویسی- نسخ به زهرا میبدی از استان قم اهدا شد.
همچنین ضمن تقدیر از مصطفی سلیمی از استان خراسان رضوی، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش خوشنویسی- معلی  به سیدصادق حسینی  از استان سمنان  اهدا شد.
  جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش نستعلیق به مصطفی عابدینی  از استان قزوین تعلق گرفت.
همچنین سلیمان میری از استان لرستان، سید حیدر موسوی  از استان قزوین، شهرام روحی از استان آذربایجان شرقی، یادگار خیام  از استان كردستان مورد تقدیر قرار گرفتند.
ضمن تقدیر از سید رضا نجفی اصل از استان زنجان، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش نگارگری به فرهاد رستم پور از استان مركزی اهدا شد.
ضمن تقدیر از وحید حسینخانی از استان البرز جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش پوستر  به رضا شعبانی از استان همدان تعلق گرفت.
ضمن تقدیر از علی آقاحسینی و  بهادر پگاه  از استان قزوین، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش خوشنویسی – شكسته نستعلیق تعلق به سید علی فخاری  از استان قزوین تعلق گرفت.
ضمن  تقدیر از علیرضا محبی از استان قزوین و محمدتقی اسدی از استان قم، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش خوشنویسی- ثلث   به مجید جدیدی  از استان مركزی اهدا شد.
ضمن تقدیر از فائزه حاجی حسینی از استان یزد، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش طراحی به امین حكمت پناه از استان چهارمحال وبختیاری اهدا شد.
جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش تشعیر به سید مهدی سیدی از استان اردبیل  تعلق گرفت.
ضمن تقدیر از مریم خلج از استان خراسان رضوی، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش تصویرسازی به احسان خاكسار حقانی  از استان چهارمحال وبختیاری  اهدا شد.    
ضمن تقدیراز مهدی بیدل  از استان كردستان جایزه رتبه‌، برگزیده در بخش تایپوگرافی به امیرحسین عبادیان از استان مركزی اهدا شد.
ضمن تقدیر از فاطمه بهاری از استان اردبیل و پیمان پارس مهر گلكار از استان قزوین، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش تذهیب تعلق به بهرام مهربان از استان كردستان اهدا شد.
ضمن تقدیر از  محمدرضا مریدی از استان خراسان رضوی، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش كتاب تجسمی  به حسن یوسفی ازاستان قزوین  اهدا شد.
همچنین ضمن تقدیر از حوزه هنری استان خراسان جنوبی برای كتابچه «عكس خاوران» و حوزه هنری استان خراسان شمالی برای كتابچه عكس «بیت طوبی»، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش كتابچه تجسمی برای مجموعه آثار تولید شده در خانه كاریكاتور تعلق به حوزه هنری اصفهان تعلق گرفت.
همچنین با توجه به رای و نظر هیئت داوران آثار هنرمندان زیر شایسته تقدیر شناخته شدند:
شهربانو حسین زاده از استان مازندران در بخش نگارگری – گل و مرغ
محمد نیازی از استان خراسان جنوبی در بخش نگارگری
حسین آزاد از استان اردبیل در بخش پوستر
آرام علایی از استان اردبیل در بخش تصویرسازی
زهرا رحیمی از استان اردبیل در بخش مقالات تجسمی
اسامی نفرات برگزیده و تقدیری كمیته محصولات فرهنگی جشنواره
جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش محصولات فرهنگی به حوزه هنری استان گیلان به دلیل توجه به تولید آثار مكتوب تعلق گرفت.
همچنین از حوزه های هنری بوشهر – اصفهان – سمنان و خراسان جنوبی دربخش محصولات فرهنگی تقدیر شد.
همچنین از حوزه هنری استان البرز به دلیل تولید برنامه های سریال رادیویی «هفت كنج»، حوزه هنری استان خراسان شمالی به دلیل تولید مجموعه برنامه تلویزیونی «ایوان هنر»، حوزه هنری استان تهران به دلیل نگاه اقتصاد محور در تولید مجموعه محصولات فرهنگی «شكرستان» تقدیر شد.
اسامی نفرات برگزیده كمیته موسیقی جشنواره
ضمن تقدیر از حوزه هنری استان كردستان به خاطر تولید آثار سمفونی «اورامان» و «1404»، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش موسیقی اركسترال  به حوزه هنری استان كرمانشاه  به خاطر تولید اثر «آسو» تعلق گرفت.
  ضمن تقدیر از حوزه هنری استان كردستان به خاطر تولید اثر موسیقی اورامان، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش پژوهش موسیقی به حوزه هنری استان قزوین  به خاطر تولید اثر موسیقی «كلاسیك در قزوین» تعلق گرفت.
همچنین  ضمن تقدیر از حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری  به خاطر تولید اثر «ویر» و حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان به خاطر تولید اثر«بلبل نالان»، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش موسیقی محلی  به حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری  به خاطر تولید اثر  «شاراز» اهدا شد.
  ضمن تقدیر از حوزه هنری استان كردستان  به خاطر تولید اثر«مولودی خوانی» جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش آواها و نواها  به حوزه هنری استان هرمزگان به خاطر تولید اثر«چاووشی خوانی» اهدا شد.  
در بخش سرود نیز حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری به خاطر تولید اثر «آوای شقایق» تقدیر شد و در بخش موسیقی سنتی حوزه هنری استان قزوین به خاطر تولید اثر «دورها آوایی است» و همچنین  حوزه هنری استان اصفهان به خاطر تولید اثر «دریغ» مورد تقدیر قرار گرفتند.
اسامی نفرات برگزیده  كمیته هنرهای نمایشی جشنواره
در بخش نمایش صحنه‌ای ضمن تقدیراز حوزه هنری استان مركزی به خاطر تولید نمایش «واپسین رقص با برگ، با باد» و همچنین حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان به خاطر تولید نمایش«سرگذشت درگذشت چشم»، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش نمایش صحنه‌ای  به حوزه هنری استان خراسان رضوی  به خاطر تولید نمایش «بدون شرح» تعلق به نویسندگی و كارگردانی سید جواد رحیم زاده تعلق گرفت.
در بخش نمایش خیابانی ضمن تقدیر از حوزه هنری استان آذربایجان شرقی به خاطر تولید نمایش «حایات»، جایزه رتبه‌ برگزیده به حوزه هنری استان خوزستان به خاطر تولید نمایش «آپارتمان ابدی» به نویسندگی و كارگردانی مشترك آرش ساربان و علی بنائیان  اهدا شد.
در بخش نمایشنامه ضمن تقدیر از حوزه هنری استان مركزی  به خاطر تولید نمایشنامه  «امام همه»، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش نمایشنامه به حوزه هنری استان تهران به خاطر تولید نمایشنامه «یك شاخه گل سرخ» نوشته سیروس همتی تعلق گرفت.
در بخش پژوهش نمایش  نیز ضمن تقدیر از حوزه هنری استان خراسان رضوی  به خاطر پژوهش «تاریخ تئاتر مشهد»، جایزه رتبه‌ برگزیده به حوزه هنری استان مازندران به خاطر پژوهش «دریچه ای بر رسم ها، نقل ها، آیین ها و نمایش های مازندران» نوشته جهانگیر نصر اشرفی  تعلق گرفت.
اسامی نفرات برگزیده  كمیته هنرهای تصویری جشنواره
ضمن تقدیر از مهدی میرزایی به خاطر فیلم «باغ ما كه خشك نشده» از حوزه هنری كرمان و همچنین زینب عربی به خاطر فیلم «بی بی مریم» از حوزه هنری استان بوشهر، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش فیلم مستند به یاسر خیر به خاطر فیلم «سه چنگ خاك» از حوزه هنری سیستان و بلوچستان اهدا شد.
جایزه رتبه‌ برگزیده نماهنگ به احمدرضا داوری  به خاطر نماهنگ «ققنوس» از حوزه هنری قم اهدا شد.
همچنین ضمن تقدیر از سعید ولی زاده و داود رحمانیان به خاطر فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز» از حوزه هنری خراسان رضوی و یونس طراحی و علیرضا سلمان پور به خاطر فیلم «كوزمك» از حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش فیلم داستانی به رقیه توكلی به خاطر فیلم  «صبا» از حوزه هنری یزد تعلق گرفت.
ضمن تقدیر از علی صداقت كریمی به خاطر فیلم «آفتاب های لب بوم» از حوزه هنری خراسان رضوی، جایزه رتبه‌ برگزیده در بخش فیلم داستانی بلند به كریم فائقیان به خاطر فیلم  «مروا» از حوزه هنری بوشهر اهدا شد.
همچنین در این كمیته و در بخش پویانمایی علیرضا طاهری به خاطر فیلم «جزیره بیداری» از حوزه هنری قزوین و امید غبار آستانه به خاطر فیلم «راز ماهی قرمز» از حوزه هنری استان مازندران مورد تقدیر قرار گرفتند.
یادآور می شود، چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری به میزبانی حوزه هنری اصفهان از 7 مهر آغاز و  امشب 9 مهرماه همزمان با شب عید غدیرخم به كار خود پایان داد.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره