جشنواره آثار و تولیدات ظرفیت کشوری شدن را دارد

ساکت درخصوص جشنواره آثار و تولیدات گفت: جشنواره آثار و تولیدات را از سطح استانی خارج کنیم و جشنواره را در سطح کشوری اجرا کنیم تا شاهد رقابت هنرمندان در کل کشور باشیم.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات و مراکز استانی حوزه هنری، کیوان ساکت درباره آثار ارسالی به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات گفت: در بخش سرود، آثاری که ارسال شده بود از لحاظ محتوایی با سیاست‎های حوزه هنری مطابقت نداشت و نمی‎توان تعریف سرود را به آن‎ها اطلاق کرد. فقط آهنگ‎هایی بود که ارسال شده بود و در فرم سرود که یک تعریف خاص دارد، ارائه نشده بود. سرود فرمی است که هم شعر و کلام و هم محتوای آهنگ باید طوری باشد که با ترانه‎ای که عموم مردم گوش می‎دهند، فرق داشته باشد.

وی ادامه داد: به جهت ریتم و محتوا و فرم، سرود نوعی آهنگ است که برای بیان حالت‎های آرمانی، وطن‎پرستی و میهن‎پرستی یا در راه یک آرمان یا عقیده‎ای و حالتی به‎کار می‎رود. اما در آثاری که به‎عنوان سرود به جشنواره ارسال شده بود، هیچ کدام از این گزینه‎ها رعایت نشده بود.

ساکت درخصوص تأثیرات جشنواره گفت: جشنواره‎ها تأثیرات زیادی دارند و برپایی جشنواره‎هایی از این دست می‎تواند به شناسایی استعدادها و پرورش ذوق هنری هنرمندان دامن بزند.

این موسیقی‎دان برجسته کشورمان با بیان اینکه در گزینش آثار باید داوران دقت زیادی داشته باشند، گفت: داوران باید کاملا آثار را بررسی کنند؛ چون احتمال دارد بعضی از آثار را از آهنگ‎های دیگر اقتباس کرده باشند و هیچ خلاقیتی در آثار دیده نشود. اگر این امر در میان استان‎ها تکرار شود و قرار باشد آثار دیگران را تکراری تولیدکنند، اهداف جشنواره زیر سوال خواهد رفت.

ساکت افزود: هدف جشنواره این است که در میان هنرمندان ایجاد انگیزه کند و ذوق هنری و ذوق روحی شرکت‎کنندگان را ارتقا دهد، نه اینکه آثار کپی شود و بی‎هیچ ذوقی ارائه شود. در این صورت جشنواره از اهداف خود دور خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه موسیقی محلی از بقیه آثار ارسالی قابل‎تامل‎تر و به محتوای واقعی نزدیک‎تر بود، گفت: آثاری که در این زمینه ارائه شده، آثاری فاخر و ارزشمند است و دارای اصالت و شناسنامه هنری اصیل‎تری نسبت به دیگر آثار ارسالی به جشنواره است.

ساکت بیان کرد: در بررسی‎های داوران، تعدادی از آثار ارسالی در سطح خوبی ارائه شده بودند. بعضی از آثار هم دارای ضعف‎هایی بودند که خواننده با درایت و اجرای خوب این ضعف‎ها را پوشش داده و آن‌ها را به کارهای خوبی تبدیل کرده است.

داور بخش موسیقی برگزاری جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره‎ها در حوزه‎های مختلف هنری در نهایت به ایجاد انگیزه و شناسایی استعدادهای هنرمندانه استانی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شاخص‎های داوری در بخش‎های مختلف متفاوت است، گفت: در بررسی آثاری که در زمینه موسیقی محلی ارائه شده است، استفاده از سازهای مقامی و محلی هر منطقه، استفاده از هنرمندان سرشناس، استفاده از تم‎ها و آهنگ‎های معروف هنرمندان، کیفیت اجرا، کیفیت ضبط، پالایش، نوع تدوین آثار، نوع تدوین آهنگ‎ها و چیدمان آهنگ، نقاط شروع و اوج آثار از شاخص‎های دارای اهمیت هستند.

ساکت در ادامه افزود: تقلید و کپی‎برداری و تکرار در برخی از ملودی‎ها به چشم می‎خورد، هنرمند می‎تواند از آثار دیگر الهام بگیرد؛ اما در نهایت باید به جایی برسد که دیدگاه و بیان شخصی خود را در اثر پیاده کند و یک اثر شناسنامه‎دار تحویل مخاطب دهد.

وی به نحوه داوری اشاره کرد و افزود: برای ایجاد خلاقیت داوری آثار، باید با حوصله و دقت بیشتری صورت بگیرد و گزینش‎های اولیه خیلی با دقت انجام شود. اگر اثری کپی‎برداری شده باشد امتیازی برای آهنگ‎ساز محسوب نخواهد شد.

داور بخش موسیقی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات به اختلاف سلیقه در داوری اشاره کرد و گفت: داوران در کار داوری بخش موسیقی نقطه نظرهای مشترکی با هم داشتند و در بررسی آثار به مشکل برنخوردند.

ساکت با تاکید بر ظرفیت‎های حوزه هنری بیان کرد: باید جشنواره آثار و تولیدات را از سطح استانی خارج سازیم و جشنواره را در سطح کشوری اجرا کنیم تا شاهد رقابت هنرمندان در کل کشور باشیم.

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره