گزارش افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشگاه محصولات فرهنگی:

گامی به سوی تبدیل تولید هنری به محصول هنری

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات هنری مراکز استانی به دنبال سیاست تبدیل تولید هنری به محصول، اقدام به برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشگاه محصولات فرهنگی در این جشنواره کرد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشگاه محصولات فرهنگی، عصر سه‌شنبه، هفتم مهرماه در ساختمان سعدی حوزه‌هنری اصفهان با حضور محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه‌هنری، مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان، مدیران حوزه‌هنری و جمعی از هنرمندان و مسؤولان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مؤمنی بی‌درنگ پس از پایان آیین افتتاح چهارمین جشنواره آثار و تولیدات هنری مراکز استانی که در حیاط همان ساختمان برپا شده بود، در ساختمان سعدی حضور یافت و نمایشگاه را افتتاح کرد. وی طی این مراسم از آثار هنری قرارگرفته بر دیوار گالری بازدید و نسبت به پیشرفت کیفی آثار در بخش‌های مختلف جشنواره ابراز خرسندی کرد.

گفتنی است در نمایشگاه محصولات فرهنگی نیز آثاری در بخش‌های مختلف هنر‌های تجسمی، تازه‌های سوره مهر، هنرهای تصویری، هنرهای نمایشی، فرهنگ و مطالعات پایداری، آفرینش‌های ادبی و موسیقی به نمایش گذاشته شد که این آثار به صورت مکتوب، مجازی و محصولات تجاری‌سازی‌شده «شکرستان» به این نمایشگاه رسیدند.

مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی کمیته با اشاره به قابلیت‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان برای میزبانی از جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی و هنری گفت: اصفهان در سال 2006 پایتخت فرهنگ جهان شناخته شد و این امر بیانگر ظرفیت بالای این استان در گردشگری فرهنگی و هنری است.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی در ارتقای وضعیت فرهنگ و هنری این شهر بسیار تأثیرگذار است، گفت: با توجه به تأثیرات مثبت چنین برنامه‌هایی، همه شهرها و استان‌ها باید از میزبانی این جشنواره‌ها استقبال کنند و من معتقدم همه آنها ظرفیت برگزاری آن را دارند.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از برگزاری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات هنری مراکز استانی حوزه‌هنری در اصفهان گفت: افتخار می‌كنیم كه میزبان هنرمندان جشنواره حوزه‌هنری از سراسر كشور هستیم.

وی درباره مشارکت شهرداری در برگزاری جشنواره آثار و تولیدات توضیح داد: اقداماتی نظیر تبلیغات شهری، برگزاری برنامه‌های صوت و نورپردازی، مشارکت در پوشش رسانه‌ای و استقبال از مهمان‌ها بخشی از مشارکت شهرداری در این جشنواره است که مشارکت در برنامه‌های غنی فرهنگی و هنری نظیر این جشنواره، مایه افتخار و مباهات ماست.

جمالی‌نژاد از سیدمهدی سیدین‌نیا، رئیس حوزه‌هنری اصفهان تشکر و قدردانی کرد و افزود: حوزه‌هنری اصفهان بی‌ادعا و بی‌حاشیه و با هزینه‌های کم فعالیت‌های بزرگی انجام می‌دهد و به‌جرأت می‌توان گفت یکی از حوزه‌هنری‌های نمونه کشور است.

وی با بیان اینکه حوزه‌هنری اصفهان فعالیت‌های خوبی در استان اصفهان دارد، گفت: به‌تازگی حوزه‌هنری اصفهان در طرحی به عنوان «شهر هنر» فعالیت دارد که در اینجا شهرداری آمادگی کامل برای همکاری و حمایت در این زمینه را با حوزه‌هنری اصفهان اعلام می‌کند.

شهردار اصفهان ضمن اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری در کنار فعالیت‌های عمرانی، تصریح کرد: شهرداری با تبدیل‌شدن از سازمانی خدماتی به نهاد اجتماعی علاقه‌مند است در کنار دستگاه‌های فرهنگی و هنری نظیر حوزه‌هنری قرار گیرد و اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام دهد؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که اهداف و برنامه‌ها باید با هم هماهنگ شوند تا بتوانند با تعامل بهینه و هم‌افزایی، قوی‌تر و مؤثرتر عمل کنند.

پس از افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشگاه محصولات فرهنگی، عموم مردم و هنرمندان از نمایشگاه بازدید کردند. یکی از دانشجویان رشته هنر پس از بازدید از نمایشگاه طی گفت‌وگویی با خبرنگار اعزامی کمیته، کیفیت آثار ارسالی به نمایشگاه را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره هنرمندان جوان را برای شرکت در جشنواره‌های بعدی ترغیب می‎کند و خود من علاقه‌مند شدم در دوره‌ بعدی آن شرکت کنم.

وی بخش هنرهای تصویری را دارای جذابیت بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها معرفی کرد.

جوان هنرمند دیگری با بیان این نکته که آثار در حوزه تجسمی می‌توانست قوی‌تر و بهتر ارائه شود، معتقد بود در این بخش باید فعالیت‌ کارشناسان و مسؤولان سختگیرانه‌تر عمل کنند تا بهترین‌ها در این نمایشگاه به نمایش درآیند.

یادآور می‌شود نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشگاه محصولات فرهنگی هم‌زمان با آغاز جشنواره (7 مهرماه) آغاز به کار کرد و تا پایان جشنواره (9 مهرماه) در ساختمان سعدی حوزه‌هنری دایر خواهد بود.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره