گفت‎وگو با علیرضا چرخابی سرپرست حوزه هنری استان خوزستان

جشنواره نقطه وحدت تمام مراکز استان‎ها خواهد بود

علیرضا چرخابی گفت: برگزاری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی می‎تواند یک ارزیابی از مجموع کل کشور با اقلیم‎ها و شرایط و توانمندی و بضاعت و ظرفیت تمام استان‎ها باشد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، سرپرست حوزه هنری خوزستان درخصوص جشنواره آثار و تولیدات گفت: جشنواره تولیدات هر دوسال یکبار با حضور هنرمندان و ارائه آثار برتر استان‎ها برگزار می‎شود.

وی تصریح کرد: جشنواره آیینه تمام‎نمای خلاقیت و هنر هنرمندانی است که در این کشور و در چارچوب هنر انقلاب اسلامی فعالیت می‎کنند.

چرخابی به تاثیر برگزاری جشنواره در تولیدات مراکز استان‎ها اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره می‎تواند زمینه‎ای فراهم سازد تا استعدادهای هنرمندان شکوفا شود و رقابت سالم بین هنرمندان استان‎ها به‎وجود بیاید.

وی همچنین درخصوص شرایط داوری چهارمین جشنواره گفت: در حال حاضر داوری تعدادی از آثار ارسالی استان‎ها انجام شده است؛ لذا تا نهایی‎شدن نتایج داوری باید صبر کنیم. اما در مجموع و باتوجه به معیارها و اولویت‎ها و دقت داوران وحساسیت‎های ستاد اجرایی و ستاد برگزاری امیدواریم دغدغه‎های کمتری در زمینه داوری نسبت به سال‎های گذشته داشته باشیم.

چرخابی ادامه داد: انتخاب آثار برگزیده و اعلام و نمایش آن‎ها برای تمام مخاطبان چهارمین جشنواره می‎تواند واجد شرایط‎ بودن و استحقاق برتری داشتن اثر برگزیده را به مخاطب نشان دهد و این امر می‎تواند دلیلی بر تأیید کار داوران باشد.

وی با بیان اینکه آثار ارسالی به چهارمین جشنواره طی فاصله زمانی جشنواره سوم و چهارم تولید شده است گفت: تغییرات زیادی از نظر کیفی و کمی نسبت به سال‎های گذشته در آثار ارسالی به جشنواره ایجاد شده است.

چرخابی ادامه داد: در مجموع اگر بخواهیم هر دوره برگزاری را مبنایی بر دوره آینده ببینیم، قطعا در دوره‎های قبل جشنواره نقاط قوت و ضعف آثار تولیدی هر استانی مشخص شده است. هر کدام می‎تواند شاخصی برای ارزیابی هنرمندان از آثار ارسالی به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی باشد.

وی افزود: قطعا چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی نسبت به دوره‎های قبل فاخرتر و اثرگذارتر برگزار خواهد شد.

چرخابی با بیان اینکه در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی نیاز به یک جهش داریم، گفت: با توجه به دغدغه‎های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی می‎تواند در سیر صعودی آثار به سمت اهداف و کارکردهای حوزه هنری تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: حوزه هنری استان خوزستان در این دوره علاوه بر فراز و نشیب‎هایی که داشته با توجه به ظرفیت‎ها، در تمام زمینه‎ها آثار هنرمندان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و روند رو به رشدی نسبت به جشنواره دوره‎های قبل داشته است.

سرپرست حوزه هنری خوزستان تاثیر برگزاری جشنواره را چنین اعلام کرد و افزود: امیدواریم برپایی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی بتواند قوت قلبی برای هنرمندان در تمام عرصه‎ها باشد.

وی با بیان اینکه دستاورد هنرمندان درجشنواره ارزیابی و به داوری گذاشته می‎شود افزود: اگر هنرمند باور داشته باشد که در یک رصد دائمی آثارش مورد ارزیابی قرار می‎گیرد، صرف نظر از بازده زمانی، تمام تلاش خود را برای تولید هر چه بهتر آثار به‎کار می‎گیرد.

چرخابی در پایان گفت: در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی شاهد رقابت سالم هنری که با رعایت معیارها، ارزش ها و چارچوب‎های اخلاقی در زمینه هنر همراه است خواهیم بود.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره