گفت‎وگو با سینا دلشادی، رئیس حوزه‌هنری استان مازندران

باید به ظرفیت‎های بالقوه فرهنگی مناطق استانی توجه کرد

سینا دلشادی، رئیس حوزه‌هنری استان مازندران با اشاره به مؤلفه‎های پیشنهادی خود به مدیران مراکز استان‎ها، مهم‌ترین مؤلفه را بهره‎گیری از ظرفیت‎های بالقوه فرهنگی مناطق استانی می‌داند.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، سینا دلشادی، رئیس حوزه‌هنری استان مازندران با اشاره به مؤلفه‎های پیشنهادی خود به مدیران مراکز استان‎ها، مهم‌ترین مؤلفه را بهره‎گیری از ظرفیت‎های بالقوه فرهنگی مناطق استانی می‌داند. وی به جز ریاست حوزه‌هنری مازندران، مسؤول کمیته نمایش چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه‌هنری است؛ به همین دلیل با او در مورد داوری آثار بخش هنرهای نمایشی و فعالیت‎های این کمیته در سال 93 هم‌صحبت شدیم که می‌خوانید:

 

* فعالیتهای‌ کمیته نمایش در سال 93 چه بوده است؟

از همان ابتدای شکل‎گیری کمیته‎ها اعضای کمیته نمایش را پیشنهاد دادیم که با آن موافقت شد. کمیته متشکل از رؤسای مراکز استانی حوزه‌هنری بود و اولین کمیته‎ای بود که جلسه هماهنگی را برگزار کرد. پیشنهادی را با کمیته داوران طرح کردیم که از آن استقبال شد و آن استفاده از ظرفیت‎های استانی در بخش داوری و انتخاب‌های اولیه بود. در این ترکیب، داوری مدیر استانی، کارشناسان استانی، مدیر مرکز امور استان‎ها و مدیر مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد و نگاه‎ها همه مسؤولانه و دغدغه‌مندانه‎ است.

 

* پیشنهاد شما برای مدیران استانی برای بهتر برگزارشدن جشنواره و کیفیت تولید آثار چیست؟

نکته اول این است که مدیران مراکز استانی اگر هنرمند نیستند، باید شناخت لازم و کافی را از مقوله هنر داشته باشند. نکته دومی که از دل همین مباحث جشنواره و داوری آثار می‎توانم به آن اشاره کنم این است که ما باید فاصله بین تدوین و اجرای راهبردها را کاهش دهیم. اگر می‎خواهیم در عمل موفق باشیم، باید مغز متفکر و بازوی اجرایی با هم هماهنگ باشند.

نکته سوم این است که مهم‌ترین جشنواره حوزه‌هنری جشنواره آثار و تولیدات است؛ چراکه جامع همه رشته‎های هنری است. دستاوردهای جشنواره تولیدات، جهت و مسیر حرکت حوزه‎های هنری سراسر کشور را نشان می‎دهد؛ ضمن آنکه می‎توان مدیریت و کارشناسان آن مجموعه را ارزیابی کرد. تحلیل، تفسیر، بررسی و نقد آثاری که در جشنواره تولیدات دریافت شده، می‎تواند نقشه حرکت ما را برای آینده تعیین کند؛ بنابراین نگاه مقطعی به جشنواره تولیدات باید از بین برود و در سیاست‎گذاری‎های کلان از دستاوردهای آن کمک گرفته شود.

نکته چهارم اینکه پس از بررسی آثار به این نتیجه می‎رسیم که الگوهای لازم را به مراکز استانی معرفی نکرده‎ایم. اگر این الگوها را به مراکز استانی ارائه کنیم، به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد.

 

* داوری آثار چگونه انجام میگیرد و چه مراحلی برای داوری وجود دارد؟

طبق فراخوان، استان‎ها آثار خود را در سه بخش (اجرا، پژوهش و نمایش) به کمیته ارسال کردند. در این سه بخش آثار گردآوری، دسته‎بندی و کدبندی شد و در اختیار هیأت داوران قرار گرفت. در بخش اجرا که شامل دو بخش صحنه‎ای و خیابانی است، حداکثر ده اجرا منتخب می‎شوند. در بخش‌های پژوهش و نمایش، در هر بخش پنج اثر به مرحله نهایی راه پیدا می‎کنند. در نهایت برگزیده را هیأت داوران اعلام می‎کند.

 

* آیا برای سنجیدن آثار شاخصهای خاصی دارید؟ آیا این شاخصها تعیین و ثبت شده‎اند؟

ما سه مؤلفه را از طرف کمیته نمایش اعلام کردیم که مکتوب شد. یکی از مؤلفه‎ها توجه به محتوا و مضامین حوزه‌هنری است. این مؤلفه‌ها اولویت‎های پنج‎گانه «انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی»، «دفاع مقدس»، «خانواده و اخلاق»، «تمدن اسلامی»، «عدالت و پیشرفت و ایران در چشم‌انداز 1404» به عنوان بخش ویژه است. مؤلفه دوم، قابلیت‎های فنی و تکنیکی یک نمایش است. مؤلفه سوم، به دلیل اینکه جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی است، باید به بهره‎گیری از ظرفیت‎های بالقوه فرهنگی همان منطقه توجه کرد.

 

پس از پایان جشنواره، آیا برای کسانی که برگزیده جشنواره نبودند، کتابچهای تهیه میشود تا بدانند با توجه به چه شاخصهایی اثرشان برگزیده نشده است؟

برای تک‌تک آثار کارنامه طراحی شده است؛ یعنی هر استان می‎تواند وضعیت کاری خود را از کمیته داوران جویا شود که این اثر چرا پذیرفته شده یا پذیرفته نشده است.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره