گفت‎وگو با مجدالدین معلمی سرپرست حوزه هنری استان قم

آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد

سرپرست حوزه هنری استان قم بیان کرد: باید کسانی در این جشنواره اثر تولید کنند و استان‎هایی تولید داشته باشند که مضمون‎های آن‎ها قرابت و نزدیکی با سیاست‎گذاری‎های حوزه هنری داشته باشد.

به گزارش مجدالدین معلمی برای بهتر برگزار شدن جشنواره تولیدات پیشنهاد کرد: برای اینکه بتوانیم جشنواره تولیدات را به بهترین نحو برگزار کنیم باید چند کار را انجام دهیم. با توجه به اینکه محتوا و مضمون برای حوزه هنری در اولویت قرار دارد و آثار را بر اساس محتوا و مضمون بررسی می‎کند، ملاک‎ها و شاخص‎های مشخص و شفاف‎تری برای جشنواره تعیین کند.

سرپرست حوزه هنری استان قم افزود: باید کسانی در این جشنواره اثر تولید کنند و استان‎هایی تولید داشته باشند که مضمون‎های آن‎ها قرابت و نزدیکی با سیاست‎گذاری‎های حوزه هنری داشته باشد. دومین مسئله این است که باید تلاش کنیم از کمی‎گرایی دور باشیم و تا می‎توانیم کیفیت آثار و محتوای استان‎ها را افزایش دهیم؛ آن زمان است که جشنواره‎ای با کیفیت‎تر و مطلوب‎تر خواهیم داشت.

وی به تبلیغات و جریان‎سازی برای جشنواره آثار و تولیدات اشاره کرد و گفت: باید تبلیغات موثری درخصوص جشنواره رخ دهد. باید خبرسازی قوی برای آن صورت گیرد. همه رسانه‎ها از رسانه‎های مکتوب تا رسانه‎های جمعی و شبکه‎های مجازی درگیر اخبار جشنواره آثار و تولیدات شوند.

معلمی خاطر‌نشان کرد: رقابتی‎تر شدن جشنواره به بالاتر رفتن کیفیت آثار کمک می‎کند. پیشنهاد می‎کنم در جشنواره آینده اجازه ندهیم که استان‎ها فقط کمیت را بالا ببرند و محصولات تولیدی از هنرمندان و اساتید حوزه هنری باشد.

سرپرست حوزه هنری استان قم درخصوص تاثیر برگزاری جشنواره آثار و تولیدات بیان کرد: با توجه به اینکه این جشنواره، جشنواره کشوری بین استان‎ها است، هنرمندان ما را هم متاثر کرده است. به همین دلیل نیز ما جلسات متعددی داشتیم تا محصولات استان قم حضور پر رنگی در جشنواره داشته باشند.

معلمی در پایان تاکید کرد: از همه جشنواره‎ها باید برای جشنواره‎های بعدی درس بگیریم. جشنواره آثار و تولیدات نیز به‎طور مرتب برگزار می‎شود. این امر نشان می‎دهد که مدیریت شایسته و فکر خوبی پشت آن بوده است. اما باید دقت کرد تا آسیب‎هایی که جشنواره دارد به دوره‎های بعدی نفوذ نکند و تا می‎توانیم جشنواره ملی و عظیمی را در حوزه هنری شکل دهیم.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره