گفت‎وگو با جواد رحیم‎زاده کارگردان و نویسنده «بدون شرح»

ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد

جواد رحیم‎زاده گفت: چهارمین جشنواره آثار و تولیدات فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات هنرمندان مراکز استانی و آشنایی آنان با گروه‌های نمایشی استان‌ها است و استعداد هنرمندان شهرستانی نیز در این جشنوار هارزیابی می‌شود و نقدو بررسی آثار ارسالی باعث رشد و تولید آثار بهتر خواهد شد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، نویسنده و کارگردان «بدون شرح» درباره ایده اصلی این نمایش اظهار کرد اواخر مهرماه سال ۹۰ بود که با بچه‌های دبستان برای یک اردوی نیم‌روزی به بازدید از سینما سه بعدی رفته بودیم. هم‎زمان با هیجان و عکس‎العمل دانش‎آموزان در هنگام دیدن فیلم، طرح یک نمایشنامه جدید در ذهنم نقش بست.

وی در ادامه افزود: «بدون شرح» داستان پسر نوجوانی است که با یک عینک سه‌بعدی وارد کارگاه تاریخ مدرسه می‌شود و در آنجا با قهرمانان فراموش ‌شده‌ کتاب‌های درسی، که فداکارانه زندگی کرده‌اند، برخورد می‌کند و داستان این نمایشنامه شکل می‎گیرد.

رحیم‎زاده با بیان اینکه توجه به رده سنی‌ای که نمایش برای آن به اجرا در می‎آید و این از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، گفت: بخش‌های خردسال، کودک و نوجوان کاملا تفکیک‎پذیر است و این امر نیاز به کار تخصصی و کارشناسانه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: تفکیک گروه سنی باعث می‌شود به خردسال، کودک و نوجوان هویت داده باشیم. تکلیف ما هم مشخص است که برای چه گروه سنی نمایش می‌سازیم و ترسی برای انتقال مفاهیم نداریم. به‎طور مثال، مقطع نوجوانی ویژگی‌های خاص خود را دارد. نوجوانی پلی بین کودکی و جوانی است و باید کسانی که می‌خواهند با نوجوان کار کنند این پل را بشناسند. دوران نوجوانی سن بلوغ محسوب می‌شود و ممکن است آن‌ها به سمت استقلال بیش از حد، لج‌بازی، الگوگیری از دوستان، نافرمانی در مقابل خانواده، جامعه و درون‌گرایی گرایش پیدا کنند؛ بنابراین کسی که می‌خواهد با نوجوان کار کند باید با دغدغه‎های آن‎ها آشنا باشد.

نویسنده و کارگردان «بدون شرح»گفت: در این نمایش نیز هر بازیگری در رده سنی خود ایفای نقش کرده یعنی کودک پنج ساله نقش هم‌سن خود را بازی می‎کند و نیازی نیست افراد در سنی به غیر از سن واقعی خود ایفای نقش کنند. همچنین تنوع نورپردازی باعث جذابیت این نمایش شده و مخاطبان ارتباط خوبی با اثر برقرار می‎کنند.

وی درخصوص تاثیرات چهارمین جشنواره آثار و تولیدات گفت: این جشنواره فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات هنرمندان مراکز استانی و آشنایی آنان با گروه‌های نمایشی استان‌ها است و استعداد هنرمندان شهرستانی نیز در این جشنواره ارزیابی می‌شود و نقد و بررسی آثار باعث رشد و تولید بهتر آن‎ها خواهد شد.

رحیم‎زاده در پایان گفت: محمد جهان‌پا، محمد اسلامی، حسن قادری، سجاد انتظاری، یزدان کاظمی، کوروش خلیل‌پور، جلال کریم‌زاده، مجید گنجی، علی زینی و محسن شهرکی، فرهاد رضاییٰ و شادن نباتی در این نمایش ایفای نقش می‎کنند.

میثم نویریان به عنوان طراح صحنه، مهناز آقایی طراح لباس، سید یحیی موسوی آهنگ‎ساز، عماد نصرآبادی دستیار کارگردان، سینا افشار طراح پوستر و امیر بشیری سرپرست گروه در این نمایش فعالیت می‎کنند.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره