گفت‎و‎گو با وحید حیاتی هماهنگ کننده و ناظر کمیته موسیقی

رشد قابل توجه آثار جشنواره تولیدات نسبت به گذشته

وحید حیاتی بیان کرد: آثار ارسالی به جشنواره نسبت به سال‌های گذشته از نظر کیفیت رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، معاون اجرایی مرکز موسیقی حوزه هنری و مسئول کارگروه موسیقی استان‌ها با اشاره به اینکه بیش از نود درصد آثار ارسالی به جشنواره با سیاست‌های ابلاغی حوزه هنری مطابقت داشته، افزود: در مجموعه سیاست‌ها اولویت‌هایی لحاظ شده است و بیشتر آثار ارسالی در قالب الویت سه‌گانه می‌گنجد و تعداد آثاری که خارج از اولویت بود حدود ده درصد است که این آثار در مجموع جزو اولویت‌های بلامانع قرار گرفتند.

وی با اشاره به تاثیر جشنواره آثار و تولیدات بر تولیدات استانی گفت‌: در سال‌هایی که حوزه هنری فعالیت خود را شروع کرده، ارتباطاتی بین حوزه‌های استانی وجود داشته اما از زمان برگزاری جشنواره به شکل متمرکز نزدیکی بیشتری بین استان‌ها برقرار شده و استان‌ها در یک رقابت درون‌سازمانی کاملا حرفه‌ای همدیگر را قیاس می‌کنند‌.

حیاتی ادامه داد: با لحاظ کردن امتیازاتی که از طرف داوران و هیئت انتخاب به آثار ارسالی داده می‌شود به نوعی خط‌دهی به افرادی که در مجموعه امور استان‌ها کار می‌کنند صورت گرفته و این امر باعث رقابت تنگاتنگی در بین گروه‌ها شده است.

وی افزود: آثار ارسالی به جشنواره نسبت به سال‌های گذشته از نظر کیفیت رشد قابل توجهی داشته است.

حیاتی همچنین در‌خصوص شاخص‌های داوری در جشنواره گفت: امسال از داورانی که بیرون از مجموعه حوزه هنری بارها به عنوان داور در شاخه‌های مختلف موسیقی فعالیت می‌کردند استفاده شده است.

وی افزود‌: در این جشنواره توجه به این مسئله که محتوای کار مطابق با اولویت‌های حوزه باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است‌.

هماهنگ کننده و ناظر کمیته موسیقی با بیان اینکه مباحث موسیقیایی با هم تفاوت بسیاری دارند، افزود: بعد از توجه به محتوای کار در موسیقی سنتی، اصالت و خلاقیت و نو‌آوری در آثار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌.

حیاتی به موسیقی محلی اشاره کرد و افزود از شاخص‌های مهم انتخاب موسیقی محلی علاوه بر اصالت که اهمیت ویِژه ای دارد رعایت ساز‌بندی موسیقی نواحی مورد توجه بود‌.

وی با بیان اینکه احترام به مخاطب موضوع مهمی در جشنواره به حساب می‌آید افزود: امسال برای اولین بار به کیفیت ضبط امتیازی هر چند اندک تعلق گرفته است تا آثار با کیفیت بالایی در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

وحید حیاتی در پایان با بیان اینکه امیدواریم علاوه بر جوایزی که برای منتخبین جشنواره در نظر گرفته شده است حمایت‌هایی نیز در تولید و تکثیر ملی آثار صورت بگیرد، افزود: حمایت از آثار منتخب می‌تواند از نظر ارتقای سطح کیفی و ارائه خدمات فرهنگی باعث رشد و بهبود کیفیت بیشتر شود.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره