همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری

جشنواره آثار و تولیدات جشنواره‌ای تولیدمحور و بدون بازنده

یادداشت تیمور آقامحمدی معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان

به روزهای برگزاری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری نزدیک می‌شویم. پیشینۀ تولید آثار در حوزه‌های مختلف هنری به قامت تاریخ انقلاب اسلامی است. در ماه‌های پیش از بهمن 57، ضرورت شکل‌گیری محلی برای پرداختن به هنر اسلامی و انقلابی، سنگ بنای حوزه هنری را بر هنر، هنرمند و آثار هنری نهاد.

از آن زمان تا‌کنون، شاهد رودخانه‌ای بوده‌ایم که روز به روز، پهناورتر، جاری‌تر و بالابلندتر می‌شود. رودخانه‌ای که هر کسی را به فراخور، جرعه‌ای می‌دهد، هر مکانی را به تناسب، سیراب می‌کند و هر فرهنگ و سرزمین دیگری را به بیداری فرا می‌خواند.

خلق آثار شاخص هنری در طول سال‌ها، این نهاد فرهنگی را به تکیه‌گاهی برای خانواده‌های مذهبی و مأمنی برای نسل انقلاب بدل کرده است. و این مهم، با تأکید بر «تولید» مهیا شده است. هنرمندانی که حوزه هنری را خانه خود پنداشته‌اند، آثاری از بن جان بنا کرده‌اند که به ساحت دل‌ها راه یافته است. هنرمندان وکارکنان این نهاد، بسان خانواده‌ای زیر سقف هنر گرد هم آمده‌اند تا در کنار هم، هر روز آثار تازه‌ای را جشن بگیرند.

افزون بر تلاش‌های حوزه هنری مرکز، مراکز استانی نیز کوشیده‌اند تا با جذب هنرمندان متعهد، سهمی در تولید، ترویج و جریان‌سازی هنر انقلابی داشته باشند. لزوم «هم‌اندیشی، تبادل تجربیات و اندوخته‌ها، ارزیابی فعالیت‌ها و رقابت تولیدات هنری در فضایی رقابتی» برای رسیدن هرچه بهتر و سریع‌تر به اهداف، مسئولان را بر آن داشت تا به فکر برپایی جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی بیفتند؛ جشنواره‌ای که هیچ بازنده‌ای ندارد و هر یک از اعضای خانواده در هر کجا این سرزمین برنده شود، همه برنده‌اند.

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری با شعار «یک گام به پیش»، به رقابت دوستانه آثاری می‌پردازد که به دست هنرمندان حوزه هنری مراکز استانی تولید شده است و آثاری که بیرون از این جریان است، به گردونه داوری راه ندارد. این جشنواره، یک خودارزیابی جدی است که بر نقاط قوت صحه گذاشته و می‌کوشد نقاط ضعف را جبران کند.

حوزه هنری استان همدان نیز همچون ادوار گذشته حضوری پررنگ در این جشنواره دارد. این استان با ثبت 219 اثر جایگاه مناسبی در بین سایر استان‌ها دارد: 147 اثر تجسمی (نقاشی، نقاشی‌خط، طراحی، گرافیک، کاریکاتور، حجم، خوش‌نویسی، عکاسی، تذهیب، تصویرسازی، کتاب و مقاله)، 24 محصول فرهنگی (کتاب، لوح فشرده و مجله)، 22 عنوان فیلم (کوتاه، مستند و پویانمایی)، 14 اثر موسیقی، 6 کتاب ادبی، 5 نمایش (صحنه‌ای و میدانی) و یک اثر در بخش پایداری. همچنین در بین این تعداد، 12 کتاب و یک مجله موجود است.

امید است که با برپایی باشکوه این جشنواره، شاهد ارتقای هرچه بیشتر سطح کیفی تولیدات مراکز استانی باشیم.

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره