رباب فغفوری:

جشنواره تولیدات استانی فرصتی برای آشنایی با استعدادهای نو است

رباب فغفوری، پژوهشگر معتقد است:برگزاری جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری فرصتی برای آشنایی با استعدادهای نو در اغلب رشته های هنری است كه همگام با ارزش‌ها و تكیه بر فرهنگ انقلاب اسلامی زمینه‌ساز رشد و تعالی هنرمندان و انتقال مفاهیم هنر انقلابی خواهد بود.

به گزارش کمیته تبلیغات واطلاع رسانی چهارمین جشنواره آثار وتولیدات مراکز استانی حوزه هنری، رباب فغفوری درخصوص برگزاری جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری ضمن اشاره به اینكه جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی محلی برای نمایش تلاش های هدفمند مراكز استانی و بیانگر نوع نگاه و اندیشه مدیریتی هر مركز به هنر متعهد و آثار شاخص حوزه هنری است، افزود: برگزاری این جشنواره فرصتی برای آشنایی با استعدادهای نو در اغلب رشته های هنری است كه همگام با ارزش ها و تكیه بر فرهنگ انقلاب اسلامی زمینه ساز رشد و تعالی هنرمندان و انتقال مفاهیم هنر انقلابی خواهد بود. 

 
این پژوهشگر هنر ادامه داد: بی شك مهم ترین ثمره این جشنواره آشنایی هنرمندان سراسر كشور با تولیدات و فعالیت های هنری مراكز مختلف استانی است كه علاوه بر ایجاد موج شور و نشاط هنری در مراكز استانی حوزه هنری، موجب آگاهی مسئولان از ظرفیت های هنری هر استان گردیده و زمینه را برای شكوفایی و تبلور استعدادهای بومی هر منطقه برای حمایت و تولید آثار فاخر و ماندگار فراهم می سازد. 


فغفوری در رابطه با تحقق شعار جشنواره نیز گفت: تدوین شعار «یك گام به پیش» در این دوره به طور قطع در راستای اهداف جشنواره و توجه به خلاقیت و نوآوری هنرمندان آن صورت گرفته و القاگر حسی نو در ارائه ایده های ناب و ایجاد توازن میان ایده و عمل در رشته های مختلف هنری است.


با توجه به اینكه رباب فغفوری دارای بیش از 15 مقاله در زمینه تئوریك هنر است درخصوص برگزاری هم‌زمان این جشنواره در چند رشته هنری گفت: برگزاری این جشنواره فرصتی برای شناخت ظرفیت ها، ارائه آثار و تولیدات هنری ماندگار در تمامی رشته های هنری است تا از این طریق نیاز و ذائقه هنرمند و مخاطب، هر دو مورد تكریم قرار گیرد و عرصه برای فعالیت و شناخت استعدادهای نو در گستره وسیعی از آثار متنوع هنری فراهم گردد. این فرایند ضمن ایجاد انگیزه در نهاد هنرمند و هدایت او برای تولید اثر فاخر با هرگونه تخصص و حرفه ای، سبب ایجاد اعتماد در مردم و پاسخ‌گوی جامعه مخاطبان خاص خواهد شد كه بی صبرانه در انتظار طلوع زیبایی های هنری این جشنواره هستند.


فغفوری ضمن تاكید بر اینكه  برگزاری این جشنواره چراغ روشنی در مسیر تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در قالب هنر است و تعامل هنرمندان و مشاركت مراكز استانی در پیشبرد اهداف آن سبب شناسایی و معرفی ایده های برتر در تولید و عرضه محصولات فرهنگی مطابق با استانداردهای مورد تأیید حوزه هنری خواهد بود، افزود: بدیهی است در این راستا مراكز استانی حوزه هنری می توانند با استفاده از فضای مردمی و پرمخاطب ایجاد شده در جشنواره، به تبلیغ و معرفی محصولات فرهنگی و بومی خود نیز بپردازند.


وی درخصوص سطح آثار ارسالی به جشنواره اظهار داشت: به نظر می رسد آثار ارسالی در بخش (پژوهش) بسیار كمتر از سایر آثار ارسالی است و دلیل این امر می تواند عدم وجود كمیته تخصصی و جداگانه در بخش پژوهش هنر در این دوره از جشنواره باشد.

  
این مدرس دانشگاه در رابطه با محورهای برگزاری جشنواره ضمن اشاره به اینكه: یكی از بسترهای مهم در شكل دهی تمدن نوین اسلامی در عرصه هنر، تولید آثاری است كه با توجه به زبان فرامرزی و فراملی خود قادرند به بهترین وجه بازتاب دهنده هویت، باورها و اعتقادات دینی و فرهنگی مردمان زمانه خود باشند، افزود: مفاهیم و مضامین فوق نیز در قالب این زبان به طور قطع از تأثیر بیشتری بر مخاطبان خود برخوردار خواهند بود و با توجه به تنوع رشته های هنری و مخاطبین عام و خاص این جشنواره، نتیجه بدیعی را در قبال سند چشم انداز 1404 رقم خواهند زند.

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره