همگام با چهارمین جشنواره آثاروتولیدات مراکز استانی

برگزاری جشنواره؛ جهاد فرهنگی درمقابل فرهنگ مبتذل غربی است

سرپرست حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه « در وادی هنر نمی توان با انگیزه های سطحی و ناسالم حرکت کرد و سرافراز و موفق بود.» گفت: امروز زمان آن رسیده است که نگاهی کیفی به تولیدات فرهنگی و هنری داشته باشیم.

به گزارش کمیته تبلیغات واطلاع رسانی چهارمین جشنواره آثار وتولیدات مراکز استانی حوزه هنری امیر رجبی، سرپرست حوزه هنری استان اردبیل بابیان اینکه جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری فرصتی مناسب برای تبلور معیارها و ارزش های دینی در قالب هنربرای ارائه درسطح جامعه است گفت: درعصر حاضر دشمنان اسلام بابهره گیری از وسایل ارتباط جمعی نوین و تغییر ماهیت هنر به هنر صنعتی؛ درصدد نفوذ به افکار عمومی به خصوص نسل جوان برای هموار کردن راه نفوذ و سلطه خود هستند.

رجبی افزود: امروز غرب با بهره گیری از امکانات مادی، سخت افزاری و نرم افزاری حامیان خود درصدد آسیب زدن به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی برآمده تا بدین طریق این فرهنگ را به حاشیه رانده و فرهنگ پوچ، بی محتوا و مبتذل خود راجایگزین آن نماید.

سرپرست حوزه هنری استان اردبیل اضافه کرد: درشرایط کنونی مسوولیت مسوولان فرهنگی هنری و هنرمندان سنگین تر شده و حضور پررنگ آنها درصحنه های فرهنگی و هنری ضروری می نماید.

این مسوول افزود: تلاش برای تولید آثارهنری بامحوریت های دینی و حمایت ازهنرمندان برای حضور درعرصه های بین المللی نه تنها سدی می شوددرمقابل نفوذ فرهنگ بیگانه بلکه عاملی برای صدور فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به جای جای جهان است و این مهم اتفاق نمی افتدمگر با برگزاری جشنواره های معتبری همچون جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری .

رجبی گفت: امروز تولید آثار هنری بامحوریت دین و برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری برای این تولیدات در واقع جهاد فرهنگی است تابدین طریق جریان هنری ارزشمند درمقابل هنر ضدارزشی غرب قرار گیرد تا از ترویج ابتذال فرهنگی و مفاسد اخلاقی درجامعه جلوگیری کند.

سرپرست حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه «در وادی هنر نمی توان با انگیزه های سطحی و ناسالم حرکت کرد و سرافراز و موفق بود.» گفت: امروز زمان آن رسیده است که نگاهی کیفی به تولیدات فرهنگی وهنری داشته باشیم، ازظاهر عبور کرده وبه عمق مسایل برسیم که دراین راه حوزه هنری نقش مهم ومحوری دارد.

 





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره