همگام با چهارمین جشنواره آثاروتولیدات مراکز استانی

از نقاط قوت جشنواره آثار، کشف استعدادهای جوان در سطح کشور می باشد

دکتر عبدالحسین زاده برگزاری جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی را با اهمیت دانست وافزود: یکی از اتفاقات خوب در این جشنواره کشف استعدادهای جوان در سطح کشور است.

به گزارش کمیته تبلیغات واطلاع رسانی چهارمین جشنواره آثار وتولیدات مراکز استانی حوزه هنری به نقل از روابط عمومی حوزه هنری زنجان دکتر علی عبدالحسین زاده در خصوص اهمیت جشنواره تولیدات مراکز استانی گفت:: برگزاری جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی نقاط قوت فراوانی همچون کشف استعدادهای جوان در سطح کشور را دارد.

دکتر عبدالحسین زاده برگزاری جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی دارای نقاط قوت فراوانی دانست وافزود: یکی از اتفاقات خوب در این جشنواره کشف استعدادهای جوان در سطح کشور است.

عبدالحسین زاده، کاتب صحیفه سجادیه ادامه داد: جشنواره تولیدات برای تمام هنرمندان شرکت کننده در آن جنبه رقابتی داشته و تمرین بیشتر آنها و تلاش برای بهتر شدن و جدی تر کار کردن را در پی خواهد داشت.

این هنرمند برجسته رشته خوشنویسی یکی از نقاط ضعف این جشنواره را در عدم رده بندی سنی شرکت کنندگان دانست و افزود: اساتید و هنرآموزان جوان در یک گروه داوری می شوند که عادلانه نبوده و مایه دلسردی هنرآموزان جوان خواهد شد.

وی در ادامه یکی دیگر از نقاط ضعف جشنواره های هنری را ورود نرم افزارهای کامپیوتری و عدم برگزاری جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی به صورت زنده دانست.

عبدالحسین زاده با اشاره به اینکه در میان برخی هنرمندان حرفه ای هم شاهد استفاده از نرم افزار و به نوعی تقلب هستیم تاکید داشت: داوران باید با توجه به این موارد در پی داوری عادلانه باشند تا حقی ناحق نشود.

این هنرمند زنجانی نسبت به کشف استعدادهای نوقلم و پویا درجریان برگزاری جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری ابراز امیدواری کرد و گفت: چاپ و نشر آثار هنرمندان بهترین نوع تشویق و تجلیل است که حوزه هنری با سیاست تولید آثار و محتوا در صدد آن برآمده است.

این هنرمند خطاط هدف اصلی جشنواره را شناسایی جوانان مستعد دانست و ادامه داد: ایجاد انگیزه در جوانان جهت فعالیت بیشتر و جدی تر در عرصه های هنری از رسالت های جشنواره های هنری است.

وی سطح آثار تولیدی را نسبت به سایر جشنواره ها و دوره های قبل بالا دانست و افزود: بهترین راهکار جهت پیشرفت و توسعه هنری کشور برگزاری جشنواره ها هستند.

علی عبدالحسین زاده ضمن تأکید بر لزوم قضاوت حرفه ای و خبره داوران جهت انتخاب آثار پذیرفته شده در جشنواره اظهار داشت: حوزه هنری انقلاب اسلامی در استان زنجان علی رغم اعتبارات کم فعالیت خوبی دارد و در پی پیشرفت فرهنگ استان بر آمده است.

وی در ادامه از زمان بر بودن، تأثیرات فعالیت های هنری در جامعه خبر داد و گفت: تأثیر تولید یک اثر هنری به مرور زمان و بعد از چند دوره دیده می شود و حوزه هنری در این زمینه فعالیت خوبی از خود نشان داده است.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره