همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات

اکران 7 اثر از خراسان رضوی در بخش تصویری جشنواره تولیدات

7 اثر تولیدی حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تصویری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری اکران خواهد شد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، در بخش هنرهای تصویری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات، حوزه هنری خراسان رضوی با 7 اثر داستانی کوتاه، پویانمایی، فیلم بلند و مستند حضور خواهد داشت.

«سه سال و سه ماه و دو روز» به نویسندگی سعید ولی زاده و کارگردانی مشترک سعید ولی زاده و داود رحمانی در بخش داستانی کوتاه جشنواره حضور دارد. این فیلم جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه بینالود را بدست آورده است.

در بخش پویانمایی «تیمچه بازار» ساخته سعید ملتجی و آبان صابری، «لگوها» به کارگردانی محمدجواد قاسم پور، «نامه ای به آفتاب» ساخته داود طباطبایی سیفی و «فصل پنجم» به کارگردانی محمود آزادنیا حضور دارد که در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات اکران می گردد.

«آفتاب لب های بام» به نویسندگی و کارگردانی علی صداقت کریمی در بخش فیلم بلند جشنواره اکران می شود. این فیلم که نقش اصلی آن را فرشته صدر عرفایی بازی می‌کند، داستان زنی به نام فاطمه است که با کار کردن در یک آژانس بانوان، زندگی مادر و دختر جوانش را می‌گذراند.

«آفتاب، لبه‌های بام»، تولید حوزه هنری خراسان رضوی در نخستین حضور جهانی خود، در میان 10 نامزد نهایی بخش اصلی استعدادهای جدید آسیا در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای حضور داشت و در این بخش مورد استقبال مخاطبان و منتقدین قرار گرفت.

در بخش مستند این رویداد ملی «شمرهای زمان» به کارگردانی عباس لاجوردی طوسی حضور دارد. در این مستند به موضوع داعش و جریان‌های تكفیری پرداخته شده است و با توجه به نگاهی كه تكفیری‌ها و داعشی‌ها نسبت به مسلمانان شیعه دارند در این فیلم دلایل این نگاه را می‌بینیم و تلاش شده برای هر كدام از آن ها پاسخ مناسب ارائه شود كه در نهایت بیننده متوجه نگاه خصمانه تكفیری‌ها می‌شود.

 

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری از 7 تا 9 مهرماه سال جاری در بخش های تجسمی، موسیقی، هنرهای تصویری، ادبیات پایداری، محصولات فرهنگی، ادبیات و نمایش به میزبانی حوزه هنری استان اصفهان برگزار می شود.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره