توانا: فیلم‌های برگزیده جشنواره را برای ارتقای كیفی آثار، الگو قرار دهیم

توحید توانا هنرمند فعال در حوزه فیلم كوتاه گفت: در جشنواره اثری كه در سطحی بالا قرار دارد در اكثر موارد به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود پس در جشنواره می‌توان با استفاده از آنها سطح هنرمندان هر حوزه و استان را مشخص و آنها را به عنوان الگو و شاخص معرفی كرد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، توحید توانا، هنرمند فعال عرصه فیلم كوتاه در استان آذربایجان غربی گفت: به طور كلی جشنواره‌ها عامل محركی برای هنرمندان هستند كه جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری نیز در این رابطه نقش خود را به خوبی ایفا كرده است. وی ادامه داد: این جشنواره در كنار عوامل اصلی كه در ارتقای سطح حوزه فیلم كوتاه مؤثرند، نقش خوبی را در ایجاد انگیزه بین هنرمندان مراكز استانی برای تولید اثر داشته است. 
 
توانا در ادامه افزود: نكته‌ مهمی كه در جشنواره‌ها باید مورد نظر باشد رعایت عدالت به ویژه در داوری‌ها است، اثری كه سطحی بالا دارد در اكثر موارد به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود پس در جشنواره می‌توان با استفاده از آنها سطح هنرمندان هر حوزه و استان را مشخص و آنها را به عنوان الگو و شاخص معرفی كرد  تا تلاش بیشتری برای رسیدن به جایگاه بالاتر در دوره‌های بعدی انجام شود. 
 
وی عنوان كرد: در حوزه فیلم كوتاه نیاز است تا سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی مسئولان فرهنگی انجام شود؛ البته در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در این حوزه توسط حوزه هنری آغاز شده اما كافی نیست و نهادهای دیگر نیز باید برای رشد جایگاه فیلم كوتاه، قدم در این راه بگذارند. 
 
توانا تصریح كرد: جایگاهی كه در این حوزه برای آینده می‌توان تصور كرد بستگی به اجرای یك روند مدیریتی نظام‌مند دارد و در این عرصه نباید تنها به خلاقیت خود هنرمند بسنده كرد بنابراین جشنواره‌ای همچون آثار و تولیدات مراكز استانی نمونه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای تولید اثر باكیفیت و رقابت سالم هنرمندان كشور است. 
 
چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری 7 تا 9 مهرماه سال جاری در بخش‎های موسیقی، تجسمی، هنرهای تصویری، ادبیات پایداری، محصولات فرهنگی، ادبیات و نمایش به میزبانی حوزه هنری استان اصفهان با حضور حوزه‎های هنری سراسر کشور برگزار می‎شود.
 


قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره