همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری

معلمی: جشنواره تولیدات، فضایی برای تشویق هنرمندان همه رشته‌های هنری است

رئیس حوزه هنری استان قم گفت: جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری فضایی برای تشویق هنرمندان مهیا می‌كند؛ هنرمندان هرچه تشویق بیشتری شوند آثار بهتری تولید می‌كنند.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، مجدالدین معلمی، رئیس حوزه هنری قم گفت: جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری با انتخاب آثار قوی، فضا برای ایجاد شاخص‌های یك اثر هنری فاخر را شفاف می‌كند. ضمن اینكه در این میان نقاط ضعف و قوت هر استان مشخص می‌شود؛ در واقع جشنواره با ایجاد حس رقابتی بین استان‌ها تلاش برای تولید آثار فاخر را افزایش می‌دهد.
 
وی ادامه داد: این جشنواره فضایی برای تشویق هنرمندان را مهیا می‌كند؛ هنرمندان هر چه تشویق بیشتری شوند آثار بهتری تولید می‌كنند و چه فضایی بهتر از این جشنواره كه تمامی هنرها را در خود جای داده است.
 
رئیس حوزه هنری استان قم عنوان كرد: جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی فرصتی برای بروز استعدادهای جوان است تا در آینده برای تعالی هنر كشور فعالیت كنند؛ ضمن آنكه هنرمندان سرتاسر كشور در فضایی رقابتی به تبادل تجربیات، هم‌اندیشی و آشنایی با ایده‌های نو می‌پردازند.
 
معلمی تصریح كرد: البته پرورش استعدادهای جوان مراكز استانی و تولید آثار نو و خلاق در رشته‌های گوناگون هنری یكی از اهداف این جشنواره است كه باید دید تا چه اندازه تحقق یافته است؛ همچنین در روند تولیدات هنری به محصول باید تلاش بیشتری شود.
 
وی بیان كرد: اگر نگاهی از اولین دوره تاكنون به روند برگزاری جشنواره داشته باشیم، متوجه افزایش محتوای آثار تولیدی رشته‌های مختلف در مراكز استانی می‌شویم. هرچند بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در تهران اتفاق می‌افتد اما زمان آن رسیده كه از ظرفیت‌های استانی استفاده بیشتری شود كه این جشنواره این امر را محقق می‌سازد.
 
چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری 7 تا 9 مهرماه سال جاری در بخش‎های موسیقی، تجسمی، هنرهای تصویری، ادبیات پایداری، محصولات فرهنگی، ادبیات و نمایش به میزبانی حوزه هنری استان اصفهان با حضور حوزه‎های هنری سراسر کشور برگزار می‎شود.
 


قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره