همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری

دولت‌آبادی: بومی‌بودن و توجه به وجوه ارزشی انقلاب، ملاك ارزیابی آثار جشنواره است

داور آثار نمایشی جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی گفت: علاوه بر تأكید و تمركز بر ویژگی‌های فنی و تكنیكی آثار، بومی بودن و توجه به وجوه ارزشی همچون مناقب انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس كه حوزه هنری درصدد تحقق آن‌هاست را در انتخاب آثار ملاك‌نظر قرار دادیم.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، حسن دولت‌آبادی، عضو هیئت داوران آثار نمایشی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری گفت: تحقیقاً این جشنواره یك استثنا در مقایسه با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری است و دلیل اصلی آن هم این است كه جشنواره تك‌رشته‌ای نیست و مجموعه‌ای از رشته‌های فرهنگی و هنری حاصل دسترنج فعالان مراكز استانی را دربر می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: داوران و ارزیابان مرحله نهایی این جشنواره در پایان آثار شاخص هر بخش را برای حضور در این رویداد فرهنگی و هنری كه قرار است در اصفهان برگزار شود معرفی می‌كنند. همچنین علاوه بر تأكید و تمركز بر ویژگی‌های فنی و تكنیكی آثار، بومی بودن و توجه به وجوه ارزشی همچون مناقب انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس كه حوزه هنری درصدد تحقق آن هاست را ملاك‌نظر قرار می‌دهند.
 
مدیر دفتر تئاتر كودك و نوجوان مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح كرد: قطعاً ارزیابی آثار در چند مرحله و حساسیت‌هایی كه در مواردی همچون رعایت وجوه فنی و هنری اثر و پرداختی بكر به محتوای مورد نظر حوزه هنری وجود دارد موجب آن شده است كه در جشنواره پیش‌رو شاهد حضور آثاری در سطح مطلوب كیفی باشیم كه علاوه بر بروز خلاقیت هنری هنرمندان استانی، مسئولان را مجاب به حمایت بیشتر و همه‌جانبه از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان‌های كشور خواهد كرد.
 
دولت آبادی در ادامه گفت: با سابقه كاری كه در ارشاد دارم باید به این موضوع اذعان كنم كه ابتكار حوزه هنری و مشخصاً اداره كل امور استان‌ها و مجلس این نهاد انقلابی در ایجاد این جشنواره بی‌بدیل است و حتی در بدنه فرهنگی دولت نیز سابقه چنین رویدادی را نمی توانیم سراغ بگیریم و حال كه این ظرفیت ایجاد شده است تا تولیدات هنرمندان سراسر كشور به ارزیابی و محك گذاشته شود باید سعی در باروری و ارتقای هرچه كیفی‌تر آثار داشته باشیم.
 
وی در پایان گفت: این مهم به دست نخواهد آمد مگر با جهد و كوشش خستگی‌ناپذیر هنرمندان و همچنین اهتمام و توجه ویژه مسئولان در حمایت از جامعه هنری و تجهیز امكانات كه تصور می كنم جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی نیز به این منظور كه به فكر رفع معایب و كمبودهای موجود باشیم برگزار می‌شود.
 
چهارمین جشنواره آثاروتولیدات مراکز استانی حوزه هنری 7تا9 مهرماه سال جاری دربخش‎های موسیقی، تجسمی، هنرهای تصویری، ادبیات پایداری، محصولات فرهنگی، ادبیات ونمایش به میزبانی حوزه هنری استان اصفهان با حضور حوزه‎های هنری سراسر کشور  برگزار می‎شود. 
 


قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره