چرخابی: جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی، پیوستی جامع برای مهندسی فرهنگی کشور است


جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری، تبلور هنر انقلاب اسلامی است که توسط حوزه هنری کشور ترسیم وکاربردی گردیده است ، جشنواره آثار وتولیدات مراکز استانی به عنوان یک ایده خلاق محور با رویکرد توجه به تولیدات در استانها توسط اداره کل امور استانها ومجلس راه اندازی وراهبری شده است، ودر اصل با محور قرار دادن هنر هنرمندان متعهد در استانها ، به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی وهنری در کشور محور وکانونی اثر گذار در جهت هدایت تولیدات در چارچوب اهداف حوزه هنری کشور است که می تواند بستری مناسب برای بروز وکشف استعداد های نهفته در تمام کشور باشد ودر یک کلام جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری با توجه به ظرفیت‌های هنری در استان‌ها به نوعی آینه تمام‌نمایی از ابتكار و خلاقیت هنرمندان استان‌های مختلف است كه در این جشنواره گرد هم خواهند آمد.

توجه به این مهم یعنی ظرفیت غنی كه در عرصه فرهنگ و هنر در تمام استان‌ها با توجه به شاخص های هنری که در هریک از استانها وجود دارد ونیز توجه به دغدغه‌های فرهنگی و هنری مسئولان كشور و هجمه‌های فرهنگی موجود ، لذا ضرورت دارد تا گام‌هایی فراتر از قبل در عرصه هنر كشور برداشته شود كه برگزاری این جشنواره همان گام بلند در این مسیر است.

چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری ، با تمرکز بر این ظرفیت نهفته وعظیم هنرمندان متعهد کشور عزمی جدی دارد تا بتواند با تکیه بر شعار این دوره جشنواره تحول عظیم وشکوفایی لازم را به منصه ظهور رسانده ، که همانا تحقق شعار جشنواره كه «یك گام به پیش» است را به عنوان یک استراتژی دنبال می کند. لذا استان‌ها باید با تمام ظرفیت خود گام‌هایی فراتر از قبل بردارند تا شاهد روندی تكاملی و رو به رشد در این دوره از برگزاری جشنواره باشیم. همچنین مطالبات هنرمندان در حد مطلوب پاسخ داده شود.

توجه به هم گرایی برای هم افزایی استعداد ها در استانها از یک سو وایجاد بستر های لازم برای تعاملات بیشتر و استفاده از ظرفیتی به نام تنوع قومیتی در کشور به صورت عام وبرخی استانها به صورت خاص از سوی دیگر می تواند سازوکاری مناسب برای هدفمندی بیشتر تولیدات برای پاسخ به مطالبات جامعه باشد تا از این منظر بتوان ضمن نیاز سنجی خواسته های جامعه ، با تولیدات مرتبط ومنطبق بر نیاز اقشار جامعه تحول مورد نظر ومطلوب را در مسیر مهندسی فرهنگی به وجود آورد.از آنجا که برگزاری هر دوره از جشنواره در واقع نقشه راهی برای برگزاری دوره‌ آتی است ، لذا می بایست بعد از برگزاری هر دوره ضمن آسیب شناسی نقاط ضعف وتلاش برای مرتفع کردن آنها وتوجه و تقویت نقاط قوت تقویت نیز بایستی انجام شود.

با بررسی روند برگزاری جشنواره چهارم و با تلاشی كه در این دوره برای برگزاری جشنواره وجود دارد، همه بر این باور هستند دوره چهارم در سطحی عالی برگزار شود و بدون شك جایگاه جشنواره چهارم متعالی‌تر از دوره‌های گذشته است و این یک نقطه عطف برای حوزه هنری وبه ویژه اداره کل امور استانها ومجلس است که افق های روشنی را در فضای فرهنگی وهنری جامعه به اثبات خواهد رساند ودر اصل این جشنواره در راستای اجرایی کردن سیاست های مهندسی فرهنگی در کشور است که دغدغه های فراوانی بر آن مترتب است وبدون شک برگزاری این جشنواره در سطحی به این گستردگی وبهره مندی از تمام ظرفیت های استانهای کشور با محور هنر انقلاب اسلامی می تواند سندی راهبردی ونقشه راهی کاملا کاربردی در زمینه های مختلف باشد به عنوان پیوستی جامع تبیین کننده مهندسی کشور باشد و به طور قطع در راستای پاسخ به بخشی از منویات ودغدغه های مقام معظم رهبری در مقوله مهندسی فرهنگی کشور باشد وانجام این رسالت از سوی حوزه هنری مصداق بارز کلام مبارک معظم له است که می فرمایند " حوزه هنری ، امید هنر انقلاب است"

با توجه به ظرفیت های موجود در استانها ، برگزاری این جشنواره زمینه‌ساز و بستری مناسب برای ایجاد رقابتی سالم بین هنرمندان استان‌های مختلف است، در واقع جشنواره عاملی است تا هنرمندان هنر خود را در بر اسا شاخص های مربوطه و مبتنی بر چارچوب معیارهای انقلاب اسلامی در معرض دید و رقابت هنری یكدیگر قرار دهند واز این رو جشنواره صحنه رویارویی مناسبی برای هنرمندان رشته‌های گوناگون هنری است و معیار و شاخصی به آنان می‌دهد تا هنر خود را در مقایسه با سایر هنرمندان كشور ارزیابی كنند و با شناخت سایر هنرمندان و هنر آن ها عیار هنر خود را بسنجند كه در نهایت موجب رقابت درونی برای برنامه‌های آتی خواهد شد.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره