گفتگو با کورش پارسا نژاد، داور بخش گرافیک جشنواره سوم



رقیه بقائی / امروزه تمام هنرهای جهان در کمربندی به نام گرافیک قرار می گیرد که به آن احتیاج دارند، از پوستر های تبلیغاتی گرفته تا آرم لوگو – پیکتو گرام ها , عنوان بندی فیلم , طراحی صحنه , دکور و ... هنر گرافیک وظیفه خود را در مورد این هنرها به خوبی انجام می دهد . این هنر در ایران هم از سال ها پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و رشد کرده و در حال تکامل است .
گرافیک ایرانی امروزه حرف ها برای گفتن دارد , هنرمندان بزرگ ایران هر کدام خالق سبک هایی در این هنر عظیم هستند . هنر گرافیک هنری است که از نظر تأثیر خود، بیشتر بر طراحی تأکید دارد تا بر رنگ؛ از این نظر تمامی انواع طراحی و شکل‌‌‌های متفاوت حکاکی،هنر گرافیک را تشکیل می‌دهند. با این حال هنر گرافیک اساساً به روش های ماشینی یا نیمه ماشینی برای چاپ تصاویر و حروف اطلاق می‌شود که فعالیت های متعددی را که بیشترین اهمیت هنری و اجتماعی را دارا هستند در بر می‌گیرد.
و اینگونه است که گرافیک تنها هنری است که در تمام بعدهای زندگی روزمره نفوذ می کند و انسان را با خود همسو و همراه می کند .تیزرهای تبلیغاتی ,یپوسترها , صفحه آرایی مجلات و کتاب ها , عنوان بندی فیلم ها , تایپو گرافی ها , نشانه های تجاری –دولتی و .... طراحی های دکور , طراحی های صحنه , بروشورها و ...
کوروش پارسانژاد متولد سال 1346 تهران است. او از جمله طراحان پرکار نسل چهارم گرافیک ایران به شمار می رود. از این گرافیست به‌عنوان طراحی که بر اصل حرفه گرافیک یعنی "سفارش" معتقد است و محتوای اصلی آن را درک می‌کند، یاد می‌شود. شروع فعالیت حرفه ای اش از 1367 آغاز شده است و فارغ التحصیل گرافیک از دانشگاه هنر و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پارسا نژاد در سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری جزء داوران کمیته هنرهای تجسمی بوده است.
پارسانژاد درباره آثار ارسال شده در بخش هنرهای تجسمی این جشنواره گفت: مجموعاً کارهای خوب و حرفه ای به سومین جشنواره تولیدات استانی راه یافته بود . که این تعداد آثار راع یافته نشان دهنده این است که هنرمندان استان های سراسر کشور با کار خودشان اشنایی کافی دارند و ان را آموخته اند که همین موضوع سبب تفاوت این جشنواره با جشنواره های مشابه شده است.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما جشنواره تولیدات استانی با این ساختاری که دارد می تواند در هنرهای تجسمی جایگاهی پیدا کند، افزود: برگزاری این جشنواره باعث ترغیب و تشویق هنرمندان به خلق آثار بهتر می شود. که با اهدا جوایز به صاحبان اثر برتر می توان هنرمندان را به خلق آثار فاخر هنری تشویق کردن و برگزاری جشنواره تولیدات استانی قطعاً به رشد کیفی آقار هنری می انجامد.
پارسا نژاد در خصوص آشنایت خود با جشنواره تولیدات استانی اظهار داشت: بله، آشنا بودم این در صورتی بود که نیمی از داوران این جشنواره از دوستان و همکاران بنده بودند و چون در جشنواره قبلی هم جزء داوران بودم با فضای کلی داوری جشنواره تولیدات استانی به طور کامل آشنا بودم.
وی درباره برگزاری جشنواره تولیدات استانی و به خصوص داوری ها ادامه داد: طبیعتاً در هر داوری به مقدار هر داوری نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد اما در بسیاری از موارد داوران نظرات موافق هر داشتند چرا که تبعیت می کند از شرایط و قواعد جشنواره بر می گردد. گاهی هم طبیعی است به دلیل اختلاف نگاه با هم بحث و گفتگو می کردیم و در این بحث ها به نظرات موافقی رسیدیم و همین موضوع هم جزء خصلت های داوری است.
پارسا نژاد در پایان خاطزنشان کرد: برگزاری هر دوره از جشنواره تولیدات استانی در یکی از استان های کشور باعث رونق گرفتن حرکت های هنری در ان استان خواهد شد و محاسن این کار در برابر معایبش خیلی بیشتر است. و کارهایی که در این استان ها به نمایش عموم در می آیند تاثیر گذاری بیشتری خواهند داشت.
گفتنی است، کورش پارسانژاد، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و عضویت در انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران نیز در سابقه فعالیتش دیده می شود. شرکت در دو سالانه های گرافیک، دو سالانه های پوستر جهان اسلام، نمایشگاه پوستر های نسل چهارم ، نمایشگاه نشانه، تایپوگرافی بوف کور، تایپوگرافی مولوی، 40 + 40 (ترانی ایتالیا) ، پنجاه پنجاه (پالمرمو ، ایتالیا) و ...از جمله فعالیت های این هنرمند هستند.
همچنین رتبه اول بخش افق های جدید چهلمین جشنواره بولونیای ایتالیا برای طراحی کتاب حکایت نامه، رتبه اول صفحه آرایی در نهمین جشنواره مطبوعات، لوح تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ها تلاش در عرصه فرهنگ و هنر، رتبه دوم طراحی روی جلد از اولین نمایشگاه و مسابقه طراحی روی جلد کتاب و برپایی نمایشگاه های متعدد از آثار گرافیکی از دیگر مواردی هستند که در کارنامه فعالیت کوروش پارسانژاد به چشم می خورند.





قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره