نگاهی به عملکرد بخش ادبیات و تازه های نشر در سومین جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری



علیرضا لبش/سومین جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، یکی از بزرگترین فستیوال هایی است که تمام بخش های هنری را در بر می گیرد. ادبیات نیز یکی از بخش های جشنواره به حساب می آمد که در کنار هنرهای دیگر برنامه هایی هم برای این بخش در نظر گرفته شده بود. نمایشگاه تازه های نشر که شامل آثار ادبی بود که استان های مختلف کشور در سه سال اخیر در بخش ادبیات تولید کرده بودند هر روزه در سالن مجتمع انتظار کرمانشاه در معرض دید عموم قرار گرفته بود.از دیگر برنامه های این بخش می توان به کارگاه تخصصی شعر با عنوان شعر آیینی و نوآوری با حضور حمیدرضا شکارسری و محمدحسین بهرامیان اشاره کرد. شب شعر بیستون عشق با حضور شاعران نام آشنای کشور و استان کرمانشاه از جمله محمدعلی بهمنی، بابک دولتی، غلامرضا بکتاش، قربان ولیی و جلیل صفربیگی از دیگر برنامه های روز دوم جشنواره بود. روز سوم جشنواره به بخش داستان اختصاص داشت، میهمان بخش داستان محمدکاظم مزینانی بود، که به بحث رابطه داستان و واقعیت در کارگاه داستان پرداخت. ظهر روز سوم جشنواره برنامه های کمیته ادبیات جشنواره به پایان رسید، در حالیکه هنوز یک روز دیگر از جشنواره باقی مانده بود.
در حوزه نشر و آثار تولید شده توسط استان ها جای خالی طنز و رمان به شدت احساس می شد. تنها اثر طنز حاضر در جشنواره و تنها رمان متعلق به استان خراسان رضوی بود. همچنین هیات داوران در بیانیه خود از کمبود آثار در بخش شعر کودک و شعر محلی گلایه کرده بودند.در بخش شعر دو بخش شعر تدوینی و شعر تالیفی در نمایشگاه حاضر بودند که در بخش شعر تدوینی شکل ارائه آثار مطلوب هیات داوران نبود و تاکید کرده بودند که در این بخش علاوه بر مقدمه ای که تدوین گر در جهت شناسایی کتاب خود و تبیین لزوم چاپ آن باید بنویسد، معرفی نفراتی که آثارشان در کتاب آمده است به اندازه چند خط در ابتدای شعر هر فرد الزامی است. همچنین شکل و شمایل برخی کتاب ها مانند طرح روی جلد و صفحه آرایی مورد انتقاد داوران بود که آن را در سطح قابل قبولی نمی دانستند.
در بخش شعر سپید داوران فعالیت استان ها در این بخش را حائز اهمیت و تقدیر دانسته بودند و تاکید کرده بودند که این بخش در حوزه هنری مغفول مانده و باید بیشتر به آن توجه شود.
در بخش داستان هیات داوران توصیه کرده بودند که در چاپ آثار داستانی باید اهداف حوزه هنری و شان نام آن را در نظر گرفته شود و استان ها را به توجه جدی در راستای لزوم کارشناسی و گزینش اولیه آثار در استان دعوت کرده بودند.
کارگاه آموزشی شعر با حضور حمیدرضا شکارسری شاعر نام آشنای کشور و موضوع متفاوت آن در خصوص نوآوری و شعر آیینی از بخش های جذاب جشنواره بود. صحبت های شکارسری در خصوص گسترش مرزهای شعرآیینی و تلفیق مفاهیم آیینی با زندگی روزگار ما در راستای سرودن شعرهای تازه و بدیع از بحث های کاربردی جشنواره بود. شب شعر بیستون عشق با شعرخوانی نمایندگان سی و یک استان کشور و حضور چهره های نامدار و سرشناس از دیگر برنامه های جذاب بود که بخش شعر را در روز دوم به پایان برد. هر چند جای خالی جلسات شعرخوانی و نقد شعر به صورت کارگاهی در این بخش به شدت احساس می شد.
روز سوم روز داستان بود. صحبت های محمدکاظم مزینانی نویسنده رمان پرفروش شاه بی شین در مورد واقعیت و داستان در این روز قابل تامل بود. مزینانی عنصر زبان را مهمترین بخش داستان دانست و تاکید کرد داستان در عرصه زبان اتفاق می افتد و نویسندگان جوان باید بیش تر به عنصر زبان و ظرافت ها و ظرفیت های آن در داستان توجه کنند. در این بخش نیز با توجه به حضور داستان نویسان مشتاق کرمانشاه و سراسر کشور خلا جلسه داستان خوانی ونقد داستان به شدت احساس می شد.
بخش ادبیات جشنواره با همین تعداد برنامه با امید مخاطبان و هنرمندان ادبیات به توجه بیشتر ومبسوط تر به این بخش در جشنواره بعدی به پایان رسید.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره