آق گول؛ داستانی از دل طبیعت



مینا صمدی/«نزدیکی باغ پدری ما به دریاچه ارومیه باعث شد تصویرهایی بسیار زنده از این طبیعت زیبا در ذهنم به جا بماند که بسیار متفاوت از چیزی است که امروز به عنوان دریاچه ارومیه می بینم و این انگیزه ای شد برای ساخت فیلم آق گول و انس و الفت انسان ها به طبیعت که درون مایه کار را تشکیل می دهد.»
این ها صحبت های مهدی حیدری کارگردان فیلم آق گول درباره انگیزه ساخت این فیلم است.
فیلم كوتاه " آق گول" به نویسندگی و كارگردانی مهدی حیدری و با بازیگری توران ملك آرا، تقی تركمانی و عبدالله محمد زاده داستان پیرمرد و پیرزنی را به تصویر می كشد كه در زمان پرآبی و رونق گردشگری دریاچه ارومیه در كنار آن مشغول به كار هستند اما به علت خشكسالی دریاچه و عدم حضور مردم دچار مشكلات مالی می شوند.
مهدی حیدری متولد 1359 در شهرستان بناب است. وی از سال 1379 با ورود به دانشکده صدا و سیما در رشته صدابرداری به تحصیل پرداخته و 7 سال ابتدای فعالیت هنری اش را به صدابرداری در صداوسیمای شهرستان خود مشغول بوده است.
ادامه فعالیت هنری حیدری به فیلمسازی مربوط می شود که با نماهنگی به نام «آوای کودکان قدس» با خط روایی جنگ 33 روزه غزه شروع می شود و بعد به مستند سولک می رسد، مستندی درباره آبشاری به همین نام در ارومیه.
فیلم دیگر این فیلمساز جوان که به آن تعلق خاطر خاصی دارد، فیلم سوسگون(بی صدا) است. این فیلم نیز در فهوای خود دلباختگی فیلمساز به چشم اندازهای زادگاه خود علی الخصوص دریاچه ارومیه را نشان می دهد؛« برای صدابرداری صدای دریا به دریاچه ارومیه رفتم، پس از 2 روز کنکاش موفق به صدابرداری نشدم؛ دریاچه ارومیه مرده و خشک شده بود.»
نگاه فیلمساز به پدیده ای مثل خشک شدن دریاچه تنها از منظر یک اتفاق طبیعی اتفاق نمی افتد ، در اینجا دریاچه ارومیه دارای کاراکتری مستقل است، روح دارد و این زنده بودن تا آنجا پیش می رود که الهام بخش این فیلمساز جوان شده است.
فیلم آق گول، راهیابی به جشنواره فیلم ریور ایتالیا و دریافت ديپلم افتخار در بخش تصویربرداری جشنواره فیلم کوتاه تهران، عنوان بهترین صدابردار در جشنواره تولیدات صدا و سیما، دیپلم افتخار بهترین فیلم در جشنواره کوسالان سنندج و ... را در کارنامه خود دارد.
گفتنی است، فیلم آق گول از تولیدات حوزه هنری مرکز آذربایجان غربی ، 26 اردیبهشت ماه و در دومین روز از ایام برگزاری سومین جشنواره آثار و تولیدات استانی در سینما آزادی کرمانشاه به روی صحنه رفت.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره