فرار از تاویل های روشنفکرانه




مینا صمدی /حامد سعادت از جمله فیلمسازانی است که فیلمش با عنوان "راز نگاه" به بخش داستانی هنرهای تصویری سومین جشنواره آثار و تولیدات استانی راه یافته است.
این فیلمساز جوان درباره روایت داستانی فیلم خود، می گوید: فیلم راز نگاه، دنیا را از دید یک کودک که روی کمر مادر خود بسته شده است و مادر در یک مزرعه نماز می خواند، روایت می کند.
تکیه فیلمنامه برای پیشبرد قصه اش ایجاد تعلیق در مخاطب است. اما نکته ای که راز نگاه را جذاب و دیدنی می کند، روایت ساده و توانایی فیلمساز در غافلگیر کردن بیننده است.
سعادت (1362- کرمان) دانش آموخته انجمن سینمای جوان است. وی از سال 1382 با تصویر برداری تیزرهای تبلیغاتی شروع به فعالیت کرد. اما فعالیت های فیلمسازی او از سال 1388 با ساخت مستند بچه های جهان شروع شد . وی با همین اثر توانست در جشنواره رشد برنده جایزه شود. کارنامه هنری سعادت 7 فیلم مستند و همچنین فیلم داستانی راز نگاه را شامل می شود که اولین تجربه وی در ساخت آثار داستانی نیز است.
کارگردان «راز نگاه» در گفت و گو با کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات سومین جشنواره آثار و تولیدات استانی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری چنین جشنواره هایی گفت: تداوم برگزاری چنین رویدادهای هنری با توجه و تاکید بیشتر به هنرمندان جوان و شهرستانی باعث کشف و ظهور استعدادهای پنهان می شود.
این فیلمساز جوان کرمانی با اشاره به ایده اولیه فیلم که از مشاهده تیزری که کودکی را در چرخ یک فروشگاه تصویر می کرد آمده، درباره داستان این فیلم 100 ثانیه ای ، بیان داشت: در فیلم POV نگاه کودک و کلوزآپ هایی از تصویر کودک را داریم و در انتهای فیلم بر اساس عنصر غافلگیری، بیننده پی به داستان تصویرهایی که دیده، می برد.
سعادت، فیلمسازی را در کرمان بسیار سخت می داند و اینگونه ادامه می دهد: 3 سال گذشته دوران طلایی فیلمسازان شهرستانی بود و دلیل آن حمایت هایی بود که حوزه هنری استان کرمان از فیلمسازان استان داشت و من امیدوارم این حمایت تداوم داشته باشد.
وی یکی از مهمترین سازمان ها و ارگان هایی که جریان فیلمسازی را در کرمان و سایر شهرستان ها حمایت می کند، حوزه هنری دانست و اظهار داشت: نمایش فیلم کوتاه در چند مرکز خاص مثل حوزه هنری، انجمن سینمای جوان و جلسات پراکنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایش گذاشته می شود.
وی از "صدیقه نوحی"، "هما، هلیا و کیمیا سعادت" به عنوان بازیگران این فیلم نام برد و گفت: طرح این فیلم را غلامرضا سعادت ارائه کرده است.
گفتنی است، فیلم راز نگاه تاکنون برگزیده بخش داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای و رتبه سوم جشنواره سراسری "فیلم تسلیم" بوده است.
بچه های جهان، جوش دوره( نام آئینی مذهبی است)، رگ های خاکستری (کاندید دریافت جایزه جشنواره 100 ثانیه)، منادیان سحر، داوطلبین گرامی، آئین های ماه رمضان(اهل دل) و ... کارنامه هنری این فیلمساز جوان را تشکیل می دهد.
گفتنی است فیلم راز نگاه کاری از تولیدات حوزه هنری کرمان در قالب نمایش آثار برتر بخش هنرهای تصویری سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه به روی پرده می رود.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره