حکایت درد مشترک تمام انسان ها



مینا صمدی/ کریم عظیمی فیلمسازی است که در سومین دوره جشنواره آثار و تولیدات استانی ، 2 فیلم «تُنگ» و «خطوط فرضی» را در جدول پخش آماده اکران دارد.
فیلم های این فیلمساز با مضمونی جهان شمول پیرامون انسان ، احساس و تعقل مخاطب را توامان بر می انگیزد.
فیلم های عظیمی غالبا انتزاعی بوده و در ژانر تجربی و معناگرا ساخته شده اند. وی با سینمای نشانه ها و نمادها رابطه نزدیکی دارد. از مشخصات فیلم های وی کار کردن با عناصر و نشانه هایی است که هر کدام نشان دهنده مفهوم خاصی است که روند فیلم سعی در نشان دادن این مفهوم ها دارد.
کریم عظیمی در جایی می گوید:« از اینکه می دیدم تمام آفرینش به هنرمند مربوط می شود و در واقع هنرمند دست به آفرینش دوباره ای می زند شگفت زده می شدم. اینها همه من را تحت تاثیر خود قرار می داد و به وسیله داستان نویسی بود که فهمیدم ساختار روحی ام به هنر می خورد. می دیدم که برای فیلمساز مرز وجود ندارد؛ هر اتفاقی که در هر جای جهان می افتد ریشه اش به زندگی فیلمساز وصل است. از این طریق بود که فیلمسازی برای من تبدیل به معجزه شد».
وی در باره فیلم «تنگ» می گوید: مفهومی که من قصد انتقال آن را داشتم حصاری از خواسته های تمام نشدنی است که انسان ها را اسیر خود ساخته و نتیجه این اسارت چیزی جز تنهایی نیست. در ابتدای فیلم، جنینی داخل یک تنگ نشان داده می شود و در ادامه، کاراکترها، هر کدام با توجه به سنشان تنگهایی در اندازه های مختلف را با خود حمل می کنند.
عظیمی درباره طراحی میزانسن و دکوپاژ این فیلم گفت: در طراحی دکوپاژ و میزانسن فیلم به دنبال روایتی تازه از مضمون تنهایی بودم و شیوه ای نو برای روایت یک مضمون فلسفی و عرفانی، بنابراین روی اجرای کار باید بسیار دقت می شد و من روش طراحی تجربی و اکسترمنتال با استفاده از نمادها را برگزیدم.
این فیلمساز با اشاره به صحنه آخر فیلم که از پویانمایی استفاده کرده، گفت: نحوه نوشتن دکوپاژ،اجرای تدوین و هدایت بازیگر ها به گونه ای در نظر گرفته شده بود که مفهوم دست و پا زدن در تکرار را تداعی کند اما در صحنه آخر که برای حقیقت قدم بر می داریم رنگ و موسیقی وارد فیلم می شود.
لوکیشن در خدمت اجرا
کریم عظیمی درباره لوکیشن این فیلم اظهار داشت: مکان فیلمبرداری را کاشان انتخاب کردم چون به نظر من کویر کاشان، اتمسفر لازم برای پرداخت به مفهوم مورد نظرم را به قدر کافی داشت.
شاید شاعرانگی که در اکثر آثار عظیمی دیده می شود ناشی از خواندن آثار شاعرانی چون لورکا، فروغ، سهراب، شاملو، نیما، مولانا و بخصوص خیام باشد که به گفته خودش «خیلی بر من تاثیر گذاشته اند و نتیجه اش را هم می توان در فیلم هایم دید.»
نظر عظیمی درباره جشنواره هایی که با نمایش فیلم کوتاه همراه هستند، چنین بود: جشنواره های متعدد فیلم کوتاه برگزار می شود و تماشاگر نیز ارتباط برقرار می کند. اگر می بینید فیلم های کوتاه ما در جشنواره ای مطرح می شود به خاطر نوآوری و نگاه متفاوتشان است.
در فیلم های من درد مشترکی وجود دارد و حکایتهای من شامل تمام انسانهاست.
در پایان نیز رو به جوانان اردبیلی و تمام جوانانی که در این مسیر قرار گرفتنه اند، گفت: نمی خواهم مسیر نشان بدهم ولی کسی نخواهد که به خاطر معروف شدن و هنرمند قلمداد شدن و جایزه گرفتن وارد دنیای سینما شود. اگر حرفی برای گفتن دارد و می خواهد دغدغه درونی اش را انعکاس دهد پا در این دنیا بگذارد و همه را شگفت زده کند.
فیلم « خطوط فرضی » کار دیگر این کارگردان در مدت زمان سه دقیقه تلاش پیرمردی تنها را برای تعیین زمان به تصویر می کشد که در پایان در مانده و ناتوان می ماند. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره بین المللی ماریلند امریکا به نمایش درآمد.
گفتنی است فیلم خطوط فرضی و بسیاری از فیلم های عظیمی در جشنواره های معتبر داخلی و خارجی شرکت داشتند و موفق به کسب جوایز ارزنده شده اند که از میان آنها می توان به: جشنواره جهانی ویکتوریا کانادا ، تندیس و دیپلم افتخار جشنواره جهانی 100 ، جشنواره فیلم ایتالیا، جشنواره بین المللی آلمان ، جشنواره «کوتا»مقدونیه اشاره نمود.
لازم به یادآوری است کریم عظیمی متولد 1350 در اردبیل است و از سال 1366 تاکنون بیش از بیست عنوان فیلم را کارگردانی نموده که از میان آنها می توان بختک ، زندگی خالی نیست ، حیدربابا، پروانه ها در برف می میرند و یک اتفاق خیلی ساده ... را نام برد.شایان ذکر است حافظ بابا نژاد به عنوان تصویر بردار ، امین صنایعی به عنوان تدوین صدا ، پیروز نجفی به عنوان دستیار و مدیر تولید و احمد پور استان به عنوان بازیگر در این فیلم حضور داشته اند.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره