حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات


رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی به مرحله ی داوری بخش تجسمی سومین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری راه یافت.
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هاي هنري،سيد جواد رفايي با بيان اين مطلب افزود: پس اعلام آثار راه یافته به مرحله ی داوری بخش تجسمی جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری، حوزه هنری خراسان رضوی حضور پررنگی در این بخش داشته است.
رفائی آثار ارسالی به بخش تجسمی جشنواره را 157 اثر عنوان کرد و اظهارداشت: از میان 157 اثر ارسالی به جشنواره 55 اثر آن در مرحله ی داوری پذیرفته شده است.
رفائی ادامه داد: در بخش خوشنويسي از ميان 194 اثر ارسالي از سوي مراكز استاني حوزه هاي هنري، 119 اثر نستعليق را براي حضور در سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري انتخاب شده است که 7 اثر آن متعلق به هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی است و از میان 72 اثر شكسته نستعليق به مرحله ی داوری راه یافته است که دو اثر آن متعلق به هنرمندان مشهدی است. در رشته ی رشته نسخ 24 اثر از مراكز استاني حوزه هاي هنري به مرحله داوری نهایی راه یافته است که سه اثر هنرمندان مشهدی نیز پذیرفته شده است.
وی آثار رشته ثلث بخش خوشنویسی را 38 اثر عنوان کرد و گفت: از این میان 5 اثر متعلق به هنرمندان رشته ثلث حوزه هنری خراسان رضوی است.
رفائی نماینده حوزه هنری خراسان رضوی در بخش نقاشی را محمود آزادنیا نام برد و افزود: در بخش عکاسی اثر سید علی سیدی به مرحله ی داوری راه یافته است.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی اظهار داشت: در بخش کاریکاتور جشنواره هنرمندان مشهدی با 19 اثر حضور پر رنگی داشته اند و در این بخش رضا مختار جوزانی، سمیه شوقی، امیر منصور رحیمیان، ناصر برفرازی، محمد رضا دادمهر، مجید داوودی، حسین وقاری هر کدام یک اثر دارند و علیرضا پاکدل، محسن اسدی هر کدام سه اثر و محمود آزادنیا با 6 اثر در بخش داوری جشنواره حضور دارند.
رفائی آثار خراسان رضوی در بخش تصویر سازی را 7 اثر عنوان کرد و ادامه داد: محمود آزادنیا با 3 اثر، سارا شهابی با 2 اثر، ندا شجاعی و فتانه علیدوست هر کدام با یک اثر در این بخش حضور دارند.
وی بيان كرد: در بخش گرافیک 72 اثر به مرحله ی داوری راه یافته است که 8 اثر آن متعلق به هنرمندان مشهدی است. در این بخش آثار سمانه کاملی -2اثر-، مهرداد صداقت، محمد افشار -2اثر-، وحید عرفانیان، مسعود مرگان و رضا بابا جانی حضور دارند.
رفائی آثار راه یافته به بخش نگارگری، رشته ی تذهیب جشنواره را 3 اثر عنوان کرد و تصريح كرد: آثار الهه شعبانی، اسماء صنعتگران و آزاده میرزایی از هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی به این بخش راه یافته است.
رفائی در پایان اظهار امیدواری کرد: که سومین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری به بهترین شکل ممکن فضایی را برای رقابتی مفید هنرمندان سراسر کشور ایجاد کند و کلیه حوزه های هنری کشور از تجربیات یکدیگر بهره شوند.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره